söndag 14 augusti 2011

Fototriss: ”Så här ser det ut där jag är”

Självklart vill Fototriss med temat ”Så här ser det ut där jag är” se naturbilder. Å sommarvackra foton – tagna igår kväll - ska det bli, fast lite mera åt det ”konstiga hållet” om ni förstår vad jag menar. För fauna ingår väl också i naturen och bilderna är ganska vackra om jag får säga så själv eller...;-)

Här till exempel ser ni ”Homer Crayfish”. Han är enarmad – men det är ju banditer också;-)
Sedan har vi ”Marge Crayfish”. Hon har visserligen inget blått hår men ett grönt skägg och hon sätter säkert båda klorna i sin Homer snart;-)
Bart Simpson då – jo kolla hans sammanbitna blick så förstår ni att…
… de engelska signalkräftorna, kokta enligt svenskt recept (enligt förpackningen) är inte värda pengarna. De hade visserligen lovordats i pressen och då maken är engelsman så testade vi dom - nyfikna som vi är. Men jag sätter upp ett varnade finger: de smakar annorlunda om man säger så... eller om jag ska jag vara ärlig så smakar dom ”skit”, är äckliga i konsistens, oaptitliga att ”gräva ur”, ingen sälta alls (typiskt engelskt) eller som maken summerade det hela:

- They’ve got a lot of shit in them, no butter either. God I hope they don’t come from Scunthorpe!!!

PS. Tur att Donken i Täby Centrum var fortfarande öppet. DS

Fler bidrag till temat hittar ni här.

32 kommentarer:

sinneskatten sa...

Själv har jag inte testat kräftor än, och ska jag vara ärlig så kvittar det.
men fina bilder på dina rödingar!

cat sa...

Jag är inte så himla förtjust i kräftor oavsett var de kommer ifrån. Kan dock äta kräftstjärtar om någon annan pillar ut dem åt mig ;)
Tjusiga macroporträttbilder blev det i alla fall av de äckliga engelska signalkräftorna :)

Ja visst var det en underbar sommardag igår. Var ute vid havet hela dagen.

Jane sa...

Gillar dina bilder såklart ... men kräftorna får vara för min del. Gillar dem inte och inte heller sättet de tillagas på :/ Jag tror att de bara är en anledning för många att få hälla i sig några nubbar ... som också smakar illa, ha ha :))
Jag kräsen?!? JA!

4U2 sa...

De ser fina ut iaf! Älskar kräftor, det blir dags om en vecka, har jag för mig!

Olga T sa...

Ha, ha! Fina bilder av The Simpsons blev det iallafall :)

Monica sa...

Haha ja sommarvackra foton kan man ju inte anklaga dej för att bjuda på direkt.
Sammanbiten skulle man nog också vara om man blivit kokt levande, Bart får bli min favorit för han ser i alla fall ut att ha lite
attityd;-)))))

Anonym sa...

Åh! Kräftor... Mmmm...
Fast inte när dom inte är tillagade på rätt sätt. Dom har kräftor även i Spanien som ser helt rätt ut men som inte smakar ett dugg. Mycket irriterande!
:-)

SoF sa...

Tack för testresultatet - nu vet jag vilka jag INTE ska köpa.

Men färgen är fin. :)

Varma söndagshälsningar!

Per-Anders sa...

Fast de var i alla fall vackert oranga.

Pumita sa...

Haha, och vad heter monstren som åt upp dem? ;)

Freja sa...

Men de hade i alla fall en fin röd färg och gjorde sig bra på kort!
Sv: Det är min syrra som syns på kortet. Hon är 1,5 år äldre, 15 cm längre, 15 kg lättare och 15 cm kortare hår än mig......

anne sa...

Vad finns i Scunthorpe?

Monica sa...

Yes tyvärr fäller dom nästan allt två gånger varje år inte undra på att man kör slut en dammsugare om året;-)))
Hihi ja du har ett visst förhållande till Argos, tror inte han skulle skrämma dej.
Ö-åkers kyrka ligger på Össebyvägen och klocktornet i backen ovanför. Nu vet du det om du skulle få för dej att be någongång;-))))

Rantamor sa...

Ja just d ja...
man ska äta kräftor nu...
brukar tycka att...
det är mycket jobb och lite mat...
och...
söl å sörpel...
och fingrarna svider å kliar...
ideligen ska det sjungas...
löjliga hattar som till slut ligger under hakan...
och till slut...
morronen efter har man en illaluktande karl bredvid sig i sängen....
där en likadeles illaluktande kärring ligger...
smaken sitter som kvar i munnen hela dagen efter....

Men visst är det gott...
och jag kommer säkert att genomlida en kväll i dessa oranga monstrernas sällskap...
tro mig...
fick ont i huvudet av bara tanken....

Tjingeling....

Susanne sa...

Tack för tipset, Homer med familj kommer inte in i mitt hus iaf ;)

Bildgatan sa...

Varför var du tvungen, när jag längtar så efter dem? Jag älskar kräftor och de samt surströmming är de största höjdpunkterna under augusti månad, inget har jag fått smaka än. Idag när vi var och handlade stod jag och dräglade över de där "banditerna" och så kommer jag hit och ser att du fått njuta i helgen, lite avis är jag även om dina inte var helt till belåtenhet. =)

Jag har andra "banditer" (åtminstone i myndigheternas ögon)i min triss.

Din triss är ju superaktuell -undra hur många kräftskivor som gått av stapeln under helgen?

Apropå mina närbilder av tjejen så var hon i mitt sällskap den dagen så jag kände henne och det var inte så svårt att tordas i det läget. Däremot kan jag känna mig lite "skum" ibland när jag fotar okända, men jag kan ju zooma lite och då märks det inte lika mycket. =)

Ja, vi vann solligan i Luleå men nu har ju inte jag varit där speciellt många dagar den här sommaren men tror att ön har haft betydligt fler, vet att vi haft det.

Ni har väl också nu toppenväder och kan njuta. Den här tiden brukar kvällarna vara svalare här uppe än hos er, så jag har redan tagit på mig strumpor kvällstid - kanske det inte behövs men vill inte riskera att frysa.

Ha en bra vecka och vi lär väl höras i något annat tema och annat inlägg.

anne sa...

Sv. Jag läser inte svenska kvinnliga deckarförfattare heller.... Det är inte många som finner nåd inför mina ögon... Kallentoft, Roslund & Hellström, Mankell.

Och jag vill tänka, klura, fundera under resans gång, regelrätt underhållning (eller uppradande av förutsägbara floskler är inte något jag finner nöje i).

Häpp! :)

4U2 sa...

sv: ja man blir lite fundersam när man plötsligt får både konstiga kommentarer från bloggar som tydligen inte finns + konstiga mejl inom loppet av det drygt dygn!

Hörni sa...

Det ser då väldigt gott ut i alla fall, dina bilder är superbra. Vi brukar köpa hink med svenska kräftor när vi har kräftskiva med våra kompisar. De är inte alltid stora, men alltid jättegoda.

Sv: Tack så mycket! Kul att maken tyckte så också.:)

SigridfraEnget sa...

Härlig trissat! :-D

Kicki sa...

Jag åt en kräfta i helgen, smakade bra men har ingen tålamod med de maträtten för jag får inte ut något! Kul att triss är igång även om jag inte har kommit till skott än:) Kul triss det blev!

Susanne sa...

Sv: Jag önskade att min kropp sa stopp och belägg när tallriken blir för överfylld och igår var det svårt eftersom maten var himmelskt god. Idag blir det inget problem med lunchbuffén efter de andra ggr jag ätit den har den varit "läbbig" ;)

thejeanettishway sa...

sicka elakingar!

Hörni sa...

Sv: Hahaha, jag tror faktiskt jag kanske hittar till Kungsträdgården nu. ;D
Vi åkte förbi ditt jobb också! Vi åker tydligen alltid förbi där när vi tar bilen till mina föräldrar.:) Tur att Mumannen är med och upplyser mig om såna saker. ;)

Monica sa...

Haha trädklättringen vill jag se, jag tror du aldrig skulle märka oss eftersom jag alltid är steget före och hade vikt av åt motsatt håll. Med andra ord en hänsynstagande hundägare, snön bjuder jag på;-)))))))

SoF sa...

Äsch! = jag rodnar över berömmet.

Tack för din uppmuntran!

Varma sensommarregnshälsningar.

Lysande ögonblick! sa...

...fast lite mer åt det konstiga hållet. Åh. Det är därför det är så alldeles underbart att läsa dina inlägg. Fina du!

4U2 sa...

Jodå, det var varmt! ;)

Anonym sa...

sv: Vi bor på Rica, Kungsgatan. I PUB-huset, alltså. Vi har kvar gratisnätter sen vi pendlade som galningar till Sverige (en vecka per månad) pga jobb dom första tre åren i Spanien.
:-)

Lennart sa...

Jag har provat att äta kräftor en gång för många år sen. Men det var inget för mig, fattade aldrig hur jag skulle skala och tyckte att det inte smakade något. Jag håller mig till surströmming!

Pysselfarmor sa...

Vilka miner de har....jag tror att de gjorde så att de inte smakade så bra på "pin tji"
;-)

psssttt...jag är ingen kräftätare precis...tycker mest det är kladd...

Mad at you sa...

Jag åt min första förra året! :)