fredag 19 augusti 2011

Fredagstema: ”Sinnesupplevelser”

För Fredagstemats skull besökte jag Systembolaget idag. Som ni vet får man inte fota där (heller) men det kan ni bortse ifrån. Där kan man nämligen hitta hur många sinnesupplevelser som helst:

Lazy Lizard…
… är en ”lat ödla” från Frankrike. Att den inte fick heta ”lézard paresseux” på originalspråk förstår man med tanke på den mänskliga tungans förmåga att brytas av vid det uttalet. Men annars säger mitt konstiga sinne att ödlan gillar värme och är lat och orörlig när det blir kallt. Jo, jag kan tänka mig att ligga på en stenmur och sola mig hela dagarna och gå i ide under vintern…
Mad House…
… är ett australiensikt vin. Ett naturligt hantverk står det på kartongen. Herregud - att anlita hantverkare för att bygga ett galet hus för mina tankar till mentalsjukhus. Nej den sinnesupplevelsen kan jag vara utan.
Drop in…
… kommer från Spanien och den sinnesupplevelsen kan jag definitivt leva med. Jag älskar Spanien! Nu har jag ju ett sjätte sinne ibland och det säger mig just nu att jag inte ska ha för högt ställda förväntningar hos spanska frisörer med drop in service;-)

Fler sinnesupplevelser hittar ni här.

PS. Som ni har märkt så har jag skaffat mig ett socialt liv vid sidan om bloggen. Mina inlägg är i och för sig värda att vänta på;-), men de kommer upp senare och senare på kvällen. Inte lär det blir bättre när arbetstiden från och med 1 september återgår till vintertid, en sinnesupplevelse jag verkligen förtränger än så länge;-) DS.



22 kommentarer:

Bildgatan sa...

Vi besökte också den finska motsvarigheten idag eftersom vi sent omsider bestämde oss för att äta surströmming utan goda vänner, på två.

Får man inte fota på bolaget? Vistte inte jag men kan ju testa någon gång, du har väl fotat med Iphonen, det kan ju ingen se.

"Tyvärr" köper vi allid flaskor men den första ser ju verkligen spännande ut. Gillar ödlan och färgen på förpackningen. =)

Spanska viner är väl inte min favorit även om jag gillar Spanien, men var kom den spanska frisören in i bilden?

Vi väntar så gärna och aå mycket after work som du kunnat njuta av i sommar är garanterat inte varje sommars aktiviteter ... om de inte har infravärme och några extrafiltar.

Vintertid, ja den brukar börja kring den tiden och jag får även min i år men under friare former.

Ha en kul och bra fredagskväll - njut.

Pumita sa...

Fnyys, och varför kan man inte kalla det för Ödlan då helt enkelt?! Duger bra som varningstext också. Missbruk beivras liksom. =)

Min sinnesupplevelse ikväll består av tre delar utmattad puma och en del pigg italienare. Den heter Casal di Serra.

Anonym sa...

Det var sinnesstämning det, i frestande bilder. Nu blev jag tvungen att öppna en flaska!

Jane sa...

Jag hade tagit alla tre och kört Drop in i mitt "mad house". tyvärr hade det väl slutat med att alla suttit som "lazy lizards" i min soffa ...

Susanne sa...

1. Hade ingen aning ayy man inte ta bilder inne på Apoteket Huggormen.
2. Hade helt förträngt vintertiden på arbetet

Susanne sa...

Sv: Jag läser mest deckare, men brukar bryta av med något annat emellanåt.

Pysselfarmor sa...

hmm...hade ingen aning om alla dessa konstiga vinnamn...men å andra sidan är jag inte så ofta inne på Systemet...

ja du är ute och svänger dig innan vintertiden börjar...hujademej vad långa dagarna kommer att kännas första veckorna!

ha en skön helg

SigridfraEnget sa...

Bra tolkat! :-)

Olga T sa...

Var du på systemet och fotade? Underbart! Jag hade tänkt temat vin...men det kan ju både förstärka och försämra sinnesupplevlser så jag hoppade det. Gillar verkligen ditt bidrag och hade ju inte tänkt på i de banorna.
Ett socialt liv vid sidan om bloggen???? Grattis ;)

Per-Anders sa...

Jag visste inte att man inte får fota på Systembolaget. Tur jag inte åkt fast för jag brukar fota där ibland.

4U2 sa...

Får man inte ta bilder på Systemet? Det har jag verkligen missat ;) :)
Ja, lite annorlunda namn, sorter, har du hittat. Känner inte till någon av de men den mittersta är faktiskt avskräckande med sin design, att de inte tänkte på det. I Ide vill jag inte gå, hellre en jämn temperatur eller så att säga lite Florida ... där skulle jag säkert trivas! :)

LissenTo sa...

Låter helt härligt med ett liv vid sidan av bloggen, man kan ju hinna både och :-).
Och det gäller att njuta för fullt innan vintertid, också.

Mår bättre nu.

SigridfraEnget sa...

YTack för kommentar på min blogg. Jag är nog norska, men försöker lämna kommentarer på svenska hos svenska bloggare. Skriver säkert inte rätt hela tiden då det är svårare att skriva än att prata. Har svensk svärbror, sedan -89, så lite har man fått med. :-) Läser gärna svenska böcker.

Pialotta sa...

Lazy Lizard .. är det ett drickvärt vin då ? Härligt inlägg.. du skriver alltid så himla mycket :)

Malla sa...

Den som väntar på ngt gott!

Monica sa...

Ja nog sätter pratvatten fart på dom flesta sinnen en del bra och en del dåliga;-))))
Inte fota så löjligt enbart därför borde man göra det, undrar vad som händer om man blir ertappad. Man kanske får trampa vin några veckor Hihi.
Nä du får inte försvinna, i och för sej är det väldigt vanligt på nätet upp som en sol ned som en pannkaka.

Anonym sa...

Det där med socialt liv i verkliga verkligheten låter vanskligt-

cat sa...

Jag skulle nog inte våga smyga omkring med kamera inne i systemet jag. Heja dig som vågade!
Grattis till det sociala livet :) Jag väntar gärna på dina inlägg.

Anonym sa...

Jag älskar också Spanien. Börjar få lite hemlängtan nu... :-)

Hörni sa...

Vintertid, fy sjutton!
Det finns så mycket roligt inne på systembolaget, så hur ska man kunna låta bli att fota? Den där ödlan ser god ut. :D

Jah Hollis sa...

Visst får man sinnesupplevelser genom vinet, även om de kan trubbas av om det blir för mycket. Jag slår ihop de tre och säger: Drop in to the mad house and become a lazy lizard! :-)

sinneskatten sa...

Så här på söndag morgon när jag tittar och läser ditt bidrag så ger du mig ett gott skratt.
Jag kan väl konstatera att jag som drack ett glas av mad house vinet i går kväll är glad att det räckte med ett glas.
Härligt att du smygfotade på det "sinnliga stället"