tisdag 9 augusti 2011

Matpatrullen i Vasastan

Det var ju ett (bra) tag sedan undertecknad lekte matpatrull på den här bloggen. Undrar om detta kan bero på att Vasastan i Stockholm är död under sommaren, det vill säga att 90 procent av alla restauranger har stängt helt enkelt. Då jag iskallt räknar med att ni har saknat mina objektiva, sakkunniga och inte minst välskriva recensioner om olika lunchrestauranger i Vasastan så bjuder jag på en ”tre-rätters” i det här inlägget;-)

Cliff Barnes…
… på Norrtullsgatan 45 blev ju totalsågad av mig förra sommaren. Cliffan har uppenbarligen läst min blogg, lärt sig lektionen, låtit bli att anställa vikarierande sommarkockar med känsla för skosulor istället för oxfilé och hållit sommarstängt till och med den 7 augusti. Bra gjort!!! I måndags var stället återigen öppet och maten utmärkt.





Sushi meets coffee…
… på S:t Eriksgatan 108 är en ny bekantskap. Stället drivs inte av japaner, vilket nästan inga sushi restauranger gör längre, inte av kineser, vietnameser och inte av thailändare heller. Restaurangen ägs av två svenska killar med otroligt höga ambitioner vad gäller mat. På köpet får man en fräck inredning och väldigt smakfull utsmyckning. Att sushin möter kaffe, som restaurangen heter såg jag däremot inte – jag menar jag upptäckte ingen kaffemaskin alltså. Ett absolut guldkorn kan jag säga!!! Enda minus: de har ingen hemsida så ni får tro på mitt ord;-)



Café Vanadis…
… på Vanadisvägen 44 är en salladsbar som bjuder på allt från rödbetor, bulgur till potatis- och pastasallad. Även lammfärsbiffar, spett och olika röror finns på menyn. Känner man bara för en fika, vilket kollegan Eva och jag gjorde igår så kan man njuta av en utmärkt cappuccino, latte eller espresso. Trevlig och snabb personal.

Nu har jag bjudit er på en för-, huvud- och efterrätt inom några minuters gångavstand bara!!! Hoppas ni är nöjda med tisdagens matpatrull à la BP;-)

27 kommentarer:

Anonym sa...

Först!

Anonym sa...

Ooops! She did it again...
:-D

Anonym sa...

Jag jobbade ju på Hälsingegatan många år och känner igen ställena (förutom sushin). Känner även igen fenomenet att dom klappar igen under sommaren...
Finns Bellevue kvar? Husmansstället vid vanadisplan just runt hörndet från Café Vanadis (om jag inte är helt ute och cyklar...)
Där hade dom fantastisk lunchmat, i alla fall om man uppskattar svensk husmanskost :-)

Jane sa...

Himla tur att jag redan ätit middag!! Du lyckas alltid reta smaklökarna med dina matfoton :) ... fast jag blev trots allt lite sugen på cappuccino nu.

Lennart sa...

Angående skosulor. Förrförra veckan var jag ju till mamma och hennes Sune i Frövi. En kväll sa Sune att han ville bjuda oss på mat ute. Så vi gick till ett av ställena där och jag beställde en lövbiff. Den hamnade i kategorin skosula; torr, smaklös, stenhård och gick nästan inte att skära. Jag fick slita den i bitar! I dag höll jag nästan på att köpa mig lite sushi. Fick besök i går på kvällen som lånar min bäddsoffa några nätter. Vi satt och smuttade på varsin öl och pratade tills det blev sent. Så på morgonen i dag då jag klev upp slog det mig att jag glömde göra en matlåda. Fast jag gick och köpte mig en härligt god köttfärslimpa!

4U2 sa...

Sushi gillar jag delvis: ej rå fisk men räkor, och annat gott på och i rullader.
Du har inte tänkt starta en Matguide?
:)

Hörni sa...

Oh ja, mycket nöjd, trots att jag ännu inte lärt mig tycka om sushi.:)

Rantamor sa...

Den där sushitallriken såg allt bra smaskig ut...
ska erkänna en sak...
har aldrig ätit shushi...
men måste våga prova nångång...
men vi är ju aldrig ute å äter på restauranger heller.

Och tur att jag var mätt å stinn ikväll så att jag inte blev hungrig av din trerätters....

Tjingeling...

Monica sa...

Härligt att matpatrullen är tillbaka men kanske inte så smart att läsa och titta innan man går och lägger sej. Nu får ju magen knorra hela natten;-)))

Per-Anders sa...

Trodde inte så många restauranger i Stockholm stängde under sommaren. Alla turister då? Behöver inte de nån mat?

Jane sa...

hej igen :)
Bilden du gillar är från min bok, jag har gjort ca 60 sidor och har väl ett 20-tal kvar innan boken är färdig. Vissa sidor kommer jag att komplettera med text (lite tankar osv) när andan faller på.
Jag har använt akvarell, färgpennor, tusch, pastell, collage, akvarellkritor och acryl - en salig blandning alltså :)
(Blommorna på "din sida" är gjorda med vit acrylfärg).
Ett kul sätt att pröva lite olika metoder, för ev. större format ...

Freja sa...

Bra att veta eftersom jag lite nu och då faktiskt befinner mig i Vasastan!

Pysselfarmor sa...

Tack för vänlig kommentar IGEN hos mig och nu blev jag såååååååååå nervös...och väldans blyg

..nä så himlars duktig är jag inte så att jag vågar på sådant med keramiken...jag är alldeles i min "linda" och jag har riktat in mig på rakukeramik eller att bränna keramik på annat sätt. Det innebär att jag måste ha möjlighet att skröjbränna mina alster (dvs en grundbränning) innan jag kan ta dem med upp till gården där jag har möjlighet att bygga ugnar och experimentera på mitt eget sätt. Just nu har jag en del keramik stående här uppe för jag hann inte skaffa mig de glasyrpulver jag behöver för bränningen. Det är en annan sorts glasyr än för "vanlig ugnsbränning"...jag kunde inte heller detta med att blanda glasyrer så jag kurs i det i fjol. Helt enkelt jag håller på med mycket olika saker...jag har sålt en hel del tavlor häruppe under den period jag målade som mest. Just nu är det mycket stickning och broderi...ja ja du kan läsa litet eller mycket eller inte alls på min hantverksblogg.
http://pysselfarmor.bloggplatsen.se

I högerkanten om du rullar neråt så hittar du kategorin Keramik-min och Keramik-raku

Jess sa...

Jag önskar bara att du gjorde dessa recensioner i Malmö!

4U2 sa...

sv: nej, det är de inte ... det man ser är som jag skrev, spåren efter jordgubbarna, "bladen" så att säga. Om man plockar jordgubbar som är mogna blir det du ser ... kvar! ;) :I Blommorna är, vita :)

Bildgatan sa...

Jag är helt nöjd med din recension och jag skriver som Jess men ändrar till Luleå, det blir perfekt när du flyttar hit. =) Nu skulle jag tro att du gått igenom samtliga restauranger, fik och andra ställen där du kan få en matbit på i Luleå ganska snabbt. Skulle också tro att en del verkligen skulle få tummen ner.

Jag blev verkligen sugen på sushin, ser så gott och smakfullt ut.

Chris och Jonas sa...

Tack för härlig kommentar och vi hittade dig nog via fototriss-folket. Alltid kul att hitta nya bloggar

cat sa...

Kan inte låta bli att undra varför man döper en restaurang till Sushi meets coffee om man inte har en endaste kaffemaskin synlig???

Lysande ögonblick! sa...

Tack för dina tips. Har ju bara en bro emellan så jag borde hinna testa dessa på en lunch. :)

oumberligating sa...

Självklart det här måste testas...!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Mad at you sa...

Åh sushi som är så gott! :D
Men det fanns två saker som jag aldrig skulle stoppa i mun på din bild, över min döda kropp. :D

Hoppas maten smakade.

Tycker inte du att det finns ovanligt med thai och sushi ställen typ.. ÖVERALLT nu för tiden? Eller är det bara jag som ser det för jag äter sådan mat så ofta? Tycker de finns oftare än McDonalds numera!

4U2 sa...

Precis när jag tog de sista stegen fram till mig, från promenaden, kom regnet och åskan :(

Monica sa...

Kör upp gör tjänstehundar för att bevisa att dom kan fånga bovar, inte ta lappen HAHA
Farbror polisen godkänner dom.

LissenTo sa...

Oh wow så mycket gott. fast jag har aldrig prövat sushi.

ska strax äta matjesill, nästa lika???

Ska gå den kortare sträckan Porto - Santiago de Compostella = 25 mil. Blir nog ett äventyr :-)

Soliga hälsningar // Lissen

Anonym sa...

sv: Dalastugan! Den hade jag faktiskt helt glömt bort. Där fick man "långtradarchaffisstora" portioner :-)

Det var perfekt att jobba där på Hälsingegatan - fanns en direktbuss med hållplats nära hemma och som stannade utanför Palace. När jag väl fått tag på brevbärarkoden till garaget slapp jag till och med runda huset :-)
På somrarna körde jag moppe, hur perfekt som helst :-)

Pumita sa...

Jag tror dig! Sushi möter kaffe låter som ett bra och spännande ställe och ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte så mycket om var kocken kommer ifrån bara sushin är sagolik. :)

Anonym sa...

Har själv ätit på sushi meets coffe, men jag tror att de bytte namn..;)Måste säga att de hade en otrolig god sushi.