onsdag 31 augusti 2011

Onsdagstema: ”Fotofavorit”

Då jag är en väldigt spontan person som sällan tänker efter före och inte är försedd med tillräckligt tålamod för att fixa och trixa med kamerans inställningar när jag vill fota så är mina fotofavoriter därefter…
Jag vill gärna snubbla över motiven ute på stan eller på hemmaplan i Täby. Det får gärna vara konstiga, oväntade och framför allt fantasieggande ”föremål” som inte är iögonfallande för ”vanliga” dödliga. Med detta i åtanke så får ni se stor-Stockholm ur mitt (konstiga) perspektiv.

"Utomjordiska"
Ta dagens foto till exempel: Vasastan och Norra Stationsområdet är just nu en stor byggarbetsplats. Trafikomläggningar, sprängningar, borrningar – you name it!!! Utanför Matteuskyrkan på Dalagatan finns ett stort hål som så småningom ska bli en ingång till den nya Citybanan. Fotgängarna leds runt hålet som ni ser på bilden. Och visst är det välkomnande att någon trevlig själ har översatt ordet ”Gående” till "utomjordiska" längst upp - i fluorescerande färg dessutom. För tänk är om några aliens från yttre rymden skulle få för sig att ta sig en titt på Matteuskyrkan. Nu hittar dom ju direkt;-)

Flera fotofavoriter hittar ni här!

PS. Bilden är inte oskarp. Att den är "suddig" på den övre halvan beror på dammet som flög runt efter en sprängning i hålet. Bara så ni vet;-) DS

22 kommentarer:

anemonen sa...

Skönt jag är inte ensam om att inte ha någon speciell favorit. Det får bli som det blir. Gillar ditt perspektiva tänkande.

Jess sa...

Vad står det? Space monster?
Nåja, väldigt dekorativt i alla fall! :)

Så roligt att det blev en lyckad middag!

Gerda-Thyra sa...

Kul tolkning!

Anonym sa...

Läcker bild!

Anders brukar säga att jag alltid har min "bloggblick" igång. Jag fotade en fläck på marken när vi var på promenad i Stockholm med ett par vänner nyssens. En av vännerna gick tillbaks till fläcken och kollade på den. Tittade sen upp på Anders, som skakade på huvudet och sa:
- Fråga inte mig. Hon gör ALLTID sådär.

Vad jag fotade? Snart på en blogg nära dig... ;-)

PS: Nu vet jag vad jag ska skylla alla mina suddiga bilder på. Tack för tipset!
:-D

Susanne sa...

Jag såg minsann att den övre textraden var en hänvisning till kyrkan ;).
Visst vistas vi i ett spännande område just nu.

Pialotta sa...

Jag gillar dina spontana, skojfriska bilder där man ibland får klura för att veta vad du menar.. Dina ord, ditt fantastiska ordförråd.. fantasi :) Denna bilden är ju bara så himla konstig, men kul :) Jag skrev jättemycket förut i min Kafferastblogg, men nu så blir det mer sällan.. men ibland så får jag till det. Tack söta du för dina fina ord i min blogg :) Love..

Anonym sa...

Verkligen en rolig tolkning.

Monica sa...

Ja visst har jag favvo fotos, men tyvärr orkar jag inte med dom just nu.
Kram på er

Per-Anders sa...

Jag trodde bilden var suddig av att du kört den genom nån cool iPhoneapp.

Jane sa...

Tänk att jag visste det ... du språkbegåvade människa kan läsa t o m utomjordiska ... eller du kanske fuskar och har en app på din Ajfån? ;))

Malla sa...

det bästa är när det blir spontana bilder, sådär bara!

men ang.min blogg. Usch, hag vart less och JA, jag kan mycket bättre än så men jag orkar inte idag :P Och jag håller med, det ser förfärligt ut. Haha

Freja sa...

Jag tycker texten överst är supervacker. Skulle kunna tänka mig att ha den som fototapet! Funderade ett tag på att anlita en graffitikonstnär för att måla en fondvägg i vårt vardagsrum, men kom på att jag skulle ha en fotovägg i stället. Men tanken ligger fortfarande kvar, jag gillar mycket av den graffiti som jag ser!

4U2 sa...

Spontanitet, det gillar jag! Färgerna överhuvudtaget (min favorit, blå, är ju med) är väldigt passande!

Kicki sa...

Måste säga att graffitin är fin!

Anonym sa...

Ps. Klonstämpeln tar bort soptunnor. byta huvud är lite knepigare.

Bildgatan sa...

=9 Ett leende så här kring midnatt, det känns bra.

Min egen fotofavorit är inte någon fotofavorit men ändå en fotofavorit.

Lite trött är jag nu och därför så ... men godmorgon kanske jag ska skriva för når du läser att det säkert morgon.

Rantamor sa...

En kul tolkning...igen
en riktig BP tolkning...
ska se om jag hittar något dylikt i fjällen..hahaha
näe där ståt det nog samma skyltat år efter år...
om det nu inte har hamnat någon utomjording där ?????
I fjol hade jag OM jag haft kamera i närheten...fått en kanon bild när 12 st (i en bil) thailändare gick upp på fjället (d ä rätt brant i början) eftervarann och med alla olika färger på kläderna och mössor....liknade inkaindianer..
såg faktiskt kul ut...
stora vita hinkar i händerna förstörde allt...
för plastigt...
men Rantamor fick inget foto...
iår ska jag tillåmed sova med kamera...
eller nej kanske inte...

Ha det gott lovar att blogga och leta 3g master...
få väl sitta på nån fjälltopp å joikka....

anne sa...

Du är verkligen fenomenal på att se dig omkring! Jag tycker det blev snygg färgkombination med kontainern och det rosa! :)

Sv. Du är snäll du som fortsätter kommentera hos mig när jag uppenbarligen inte hinner med att återgälde besöken i vanlig utsträckning. Tack, jag uppskattar det. :)

cat sa...

Jag ser att det står Space någonting.
Gillar den orangea skylten mot den blå bakgrunden.
Kul att se Sth ur ett annat perspektiv:)

Bildgatan sa...

Måste kommentera. Lik dig är min tanke att -fönstertittare - borde spärras in.

Nu var det en kommentar av min ena son till en date som jag självklart var tvungen att ställa mig på skrivbordet och kika ut för att se en skymt av henne, och det visste han att jag skulle göra. Vi bor ju liksom grannar för tillfället =). Alltid sista ordet och snabb i munnen gör att det kommer saker ur honom som jag gapskrattar åt men måste kommentera som mamma. =) Han ironiserar ganska mycket och vet att jag kan ta det, ganska bra till och med.

Hörni sa...

Snyggt! Och du kan verkligen få vilken bild som helst att bli intressant genom det sätt du beskriver den på.:)

Jah Hollis sa...

Hur får du det till utomjordiska?
Och på vilket språk?