torsdag 26 augusti 2010

Sundbyberg - here I come


Under den utmärkta lunchen idag, som bestod av risnudlar med grönsaker och friterat ägg på Phuket House tänkte jag... på surströmming. Ja vet, någonting är nog felkopplad i mitt huvud. Det tyckte uppenbarligen den som styr vädret däruppe också. En regnskur som hette duga försökte liksom dränka mina - i mångas ögon - mörka tankar.
På vägen tillbaka till jobbet träffade jag kollegan C som ska med på surströmmingspartaj ikväll. Medan hon knaprade på en hamburgare plågades även hon av tvångstankar som rörde dessa ruttna fiskar.

Betjänt
Arbetskamraten är från Norrland och surströmming följde nog med i modersmjölken. Det vattnas i munnen på henne bara hon öppnar burken och känner lukten. (Nej, så långt kan jag inte sträcka mig.) Hon berättade att hennes man en gång fick stå med ett stort paraply och skydda henne från regnets makter medan hon mumsade i sig surströmmingar. En egen betjänt minsann för ett högtidligt tillfälle.

SMHI
Enligt Reds research och kommentar till gårdagens inlägg lär kvällsvädret bli acceptabelt i Sundbyverg - enligt SMHI (Surströmmingens Mat- och Hälsoinstitut) i alla fall;-), lika bra det då varken C, V, A eller jag har våra betjänter med oss ikväll.

PS. Vill ni se bilder från tillställningen i morgon, säg till! DS

22 kommentarer:

Petra sa...

Ups, nu fick jag en kväljning.

Självklart vill vi se bilderna.

S o F sa...

Instämmer med Petra - självklart vill vi se bilder. :)

Idag har vi haft riktigt fint väder här faktiskt och jag blåser och pustar det uppåt ert håll nu.
Hoppas ni får en toppenkväll!

...å som alltid, tack för dina glada tillrop hos mig! :)

Jess sa...

Klart jag vill se bilderna och som tur är har de inte uppfunnit luktbloggar än! ;)

Svorskan sa...

KLART vi vill se bilder! Och sen är jag så nyfiken på hur det smakar. Att det luktar illa vet jag, så det kan jag nog klara av (rakafisk i Norge stinker också).

red sa...

Bilder JAAA, naturligtvis!
Men kom i håg - surströmming är inte rutten!! Surströmming är strömming som konserverats genom fermentering. Se utförlig beskrivning här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Surstr%C3%B6mming.
Så de' så!

Olga T sa...

Mannen på burken (Gösta) bor i min stad :)

anne sa...

Visa bilderna du-på bild luktar de inte!

Ellis sa...

MEN UUUUUUUUUUUUUUUUUUURK vattnas i munnen??? ja klarar itne av sådan fisk, enbart tonfisk, lax, fiskpinnar, tork. Men fan itne surströmming o annat äckel som luktar anus...

Bilden är döäcklig by the way!

sv. hahaha ja vi är lika du o ja när de gäller teknologi! :D

jag är 173 cm? inte 181? hahaha.

Men tjejen såg så konstig ut då hon vände sig mot mig o log med ett brett leende.. Kände inte för o le tillbaka.... Haha.. ond.

Susanne sa...

Blev impad av att du fångat droppen och ringarna i spadet ;)

Hörni sa...

Usch vad äckligt! Nu tänker jag på stanken, men hur det smakar har jag ingen aning om. Har svårt att tänka mig att äta i den lukten, men jag skulle definitivt prova om det blev tillfälle.
Självklart vill vi se bilder!

Heidi sa...

Urk...har varit på ett surströmmingsparty i jag kräktes nästan av lukten! Sen hade den smarta(?) manliga burköppnaren hällt av vätskan i TOALETTEN..smart..mycket smart..för nu stank det ju asgam varje gång man gick på toan!

Tigris Predikantan sa...

Klart man vill!
:)

Marita sa...

TILL!!!

Ska äta såndanna små rackare i mornkväll :)

Monica sa...

Undrar om det är fisdoft i den lilla bubblan som syns på bilden, snyggt fotat nästan så det ser ätbart ut;-)
Ha en skön fredag;-)

anne sa...

Fredagarna är alltsomoftast lediga-inte "jobba hemma"! :)

Jag är ju 80%-are ju...

cat sa...

Som Petra skrev. Fick dock inte bara en kväljning.
Det ska bli intressant att se bilder :)

LissenTo sa...

Sitter och fnissar lite här.

Förstår att man nästan ska bo i Norrland för att gilla surströmming.

Håller med om att lukten är speciell och rätten bör ätas utomhus.
Det gör alltid jag..... och njuter.

Ser fram emot bilder.

Ska snart cykla till Y, som du har träffat, dock inte äta surströmmingar.

Selma sa...

Så göttans, så göttans!

Daniel sa...

blää spyr

Men klart du ska visa bilder! Det som inte dödar gör en starkare

anne sa...

Sv. Nejdå! Inget kalas nu i helgen, inte förrän om... två veckor blir det. Och jag är inte den som gnider och gnor före, det måste ju som sagt göras om efter ändå. :)

Nina sa...

Usch, jag är ingen surströmmingsentusiast... tvärtom... men maken ÄLSKAR det!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Nu rinner snålvattnet ännu mer. Jag är hungrig så det blir lite svårt att fortsätta läsa nästa inlägg. En bra burk visar du också på bilden. =)

Med modersmjölken vet jag inte men min äldsta han har älskat det sedan han föddes, tror själv att det är sant. Min yngsta vill lära sig, har tidigare vägrat vara hemma är vi ätit och njutit.