söndag 29 augusti 2010

Fototriss: "Kollektivt"

Idag har Fototriss valt temat "Kollektivt. Nu åker jag ju kollektivt varje vardag men sällan under helgerna. Men idag gjorde jag en extra ansträngning (=dagsfärska bilder, bara en sådan sak ;-)). Då vädret var fint (till klockan 15:00) åkte jag till Söder för att kolla in Hornstull marknaden, som förresten var kass. Tur att jag hade ett fotouppdrag att utföra:-)

Tog bilen till Danderyds Sjukhus, parkerade illegalt på infartsparkeringen som är reserverad endast för kommunens invånare - inte Täbybor - och gick ner till tunnelbanan. Som ni ser fick jag vänta på tåger i sju minuter. Helgtrafik kallas det.

Steg av vid Hornstulls T-bana station och kunde glädjas (!?) åt den här graffitimålningen som satt på skyddsgallret till en söndagsstängd butik.

Då marknaden vid Hornstull var en stor besvikelse åkte jag snart hem igen. Fick återigen vänta i sju minuter, vilket borde ha räckt till en skarp bild på ett tåg mot Ropsten tycker ni kanske. Som ursäkt - eller ta det som förklaring - så var tåget i rörelse.


Fler bilder på temat "Kollektivt" hittar ni här.

23 kommentarer:

Petra sa...

Tack för denna resa.

Monica sa...

Bra timat det där med sju minuter åt bägge håll;-)Ser snyggt ut var väl graffiti under ordnade former, favorit blir det ursnygga tåget;-)
Ha en skön söndagkväll;-)

Olga T sa...

Vilken färgstark målning. Jag tycker tåget på sista bilden och djupet i bilden är riktigt bra!

Svorskan sa...

Jag gillade graffitin, snyggt!
Sv: Jag tycker inte heller om oäkta vara egentligen, men några gröna växter får duga tills jag vet vad jag skall ha. Letar ny, mindre lägenhet och vet ej hur det blir där. Men man skall ju leva fram tills dess också. :) Men plastBLOMMOR får inte komma in!! :D

Jess sa...

Bilderna säger verkligen: kollektivt!
Bra triss!

LissenTo sa...

Vilken bra kollektivtrafik ni har, den här årstiden :-)
Synd att marknaden inte var bra,men allt för fotouppdraget.

Tycker också att graffiti kan vara snyggt, speciellt på bild.

Cecilia Artista sa...

Fin fartfylld trafiktriss!
Gillar graffitibilden allra bäst - jag älskar ju färg!

Heidi sa...

Kollektivt var det ja!! Jag gillar när graffitti faktiskt ser ut som konst, nice pic!
Men bläckfisken o sushi´n i förra inlägget hoppar jag över..hmm..har inte lärt mig att gilla fisk.

Per-Anders sa...

Ja, sju minuter är ju väääldigt lång väntetid. Det som är bra med Stockholms tunnelbana är att man slipper titta i turlistan OM det kommer något tåg, och i så fall NÄR. Man behöver ju bara gå ner i närmsta tunnelbanenedgång, så kommer det ett tåg. Här i norr har vi inte lika bra ställt.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Helt klart kollektivt och en bra presentation av den. Den andra bilden - kollektivt smyg.

Vår dag var ungefär likadan som din förutom att vi inte åkte kollektiv och att att marknaden vi besökte inte var kass.

Vädret exakt vid 15-tiden eller strax före började det ösa ner när vi satt på en vietnamesisk restaurang och åt, utan paraplyer och en bit till bilen.

Något kollektiv blir det inte hos mig, åker tyvärr inte det förrän i morgon.

Hörni sa...

Snyggt! Det där med att vänta är inte ni stockholmare bra på har jag märkt. Mina föräldrar blir galna om de får vänta fem minuter på tåget..:) Konstigt tycker jag.;)

Anni sa...

Men sista bilden hade ju varit mycket tråkigare om det inte hade varit fart i den! Jag menar, hur sexig är tricken för en 08?

Jah Hollis sa...

Då var vi i alla fall två som gjorde en resa för att få färska bilder (jag något däven efter kvällen före). Och inom samma ämnesområde är det med. Du fick ju ihop en bra triss.

Erik "Semlan" sa...

Med tanke på hur du tyckte marknaden nere vid Hornstull var, så var det ju bra att du fick fina foton till trissen. :-) Sista fotot gillar jag nog mest.

Ellis sa...

AMEN BEATE om du nu ÄNDÅ VAR på söder kunde du ju ha besökt mig!! Jag jobbade ju! :O

Susanne sa...

Va bra det är med Bloggar, nu slipper jag slösa min dyrbara tid med ett besök till Hornstull ;)
Sv. 30-40 år, då måste den bli modern igen ganska snart eller så har den precis varit det, servisen är från 70-talet

cat sa...

Det var en snygg bild även om tåget var i rörelse :)

oumberligating sa...

Härliga bilder som vanligt på din fina blogg, fast lite ryser jag, det finns en möjlighet att jag måste börja åka kollektift igen.
Har åkt i egen bil/firma bil de sista året och njuter i fulla drag...visst köer, men det finns musik! Åkte kollektift i 15 år samma buss och samma mäniskor, höll faktisk på att få psykbryt tillslut....en dag så ska jag skriva en bok om alla upplevelser på denna buss...finns hur mycket beteéndevetenskapligt kul som helst.
Om jag får det jobb jag nu sökt så hamnar jag på samma buss igen...ska bli intressant och då ska jag fota och blogga om det....live dessutom, direkt ifrån bussen och jag ska fota alla som blir irriterade när jag pratar med dem! (ler)
När jag tänker efter så blir det kul om jag börjar "bussa" igen........!
Ha en fin fortsatt vecka!
Kram ifrån Peter!

Rut-Knut-Tjut sa...

Fina bilder, fin blogg. Här där jag bor, i Norrland, här kan vi få vänta kan jag lova dig :)

Cherin sa...

SNYGGT! gäller att passa å att åka kollektivt medan den fortfarande fungerar.

Lena Rollmar sa...

Härliga bilder och färger. Lite tråkigt med kladdet på en av vagnarna. Kostar miljoner för SL.

Nice!

Nina sa...

Mellanbilden blir min favvo, vilka färger!

Karoleen sa...

Fin tolkning, massor att titta på i dina bilder. Gillar den sista bilden, så där lagom suddig och i rörelse. Min första triss det här, kul att se alla olika tolkningar =)