tisdag 17 augusti 2010

Ögonblick

Nina har annonserat en fototävling där man kan vinna boken “Kreativ fotografering med rätt exponering”. Temat är ”Ögonblick”. När jag läste titeln - Att fotografera är att frysa ett ögonblick - visste jag direkt vilken bild jag ville ta. Det var faktiskt ordet ”frysa” som triggade mina hjärnceller.

Vattenorgel
I helgen åkte jag till Stockholmsmässan i Älvsjö för att ta bilden. Då jag alltid försöker kombinera nytta med nöje besökte jag Formex mässan också;-) Mitt emellan Mässan och angränsande Rica Talk Hotel ligger en cirka 30 meter lång vattenorgel. Den spelar i och för sig varken orgelmusik eller andra toner utan för mera oväsen kan man säga då den stånkar och stönar rejält när ventilerna öppnas för att spruta ut vatten i olika höjder. Färgglad är den också och ”fontänerna” lyser i grönt, blått och rött.
Allt sedan vattenorgeln installerades har jag gjort många (misslyckade) försök att fånga spelet med kameran. Det behövs uppenbarligen en fototävling för att lyckas, för jag tycker faktiskt att ögonblicksbilden på mitt frysta vatten är ganska så hyfsad, eller vad tycker ni?

PS. Totte tyckte att era kommentarer till gårdagens inlägg var jätteroliga. Inlägget själv ”kan man tolka på många sätt” tyckte han men tackade för delsegern. Hans nästa projekt är att bygga en maskin som ersätter en arm så att han får 110% rätt i ”tvisten om klockan”. Han har visst lite delar från en borrmaskin hemma som skräpar någonstans säger han. DS

25 kommentarer:

Petra sa...

Du är helt makalöst duktig. Bilden är så läcker.
Tisdagskram

Jess sa...

Tycker som Petra!
Fantastisk bild!

S o F sa...

Jäkligt snyggt BP!

Tack för att jag/vi också fick se.

Ha det bäst där uppe i hufvudstaden!

Susanne sa...

Totte måste verkligen överbevisa dig, tänk va skoj det skulle vara ifall han biter sig själv i svansen ;)
Så coool bild.

Hörni sa...

Gud vad häftigt och bra fotat!

Monica sa...

LÄCKER bild, hade du cyklopögon, grodfötter och rubbet när du knäppte av ;-)
Ha det bra;-)

hundenstina sa...

Urläcker bild!!! Wow ...
Tack för din kommentar hos mig.

Annelie sa...

Helt suveränt taget!!!
Den där måste jag se i verkligheten, tack för vägledningen!

Mona sa...

Wow, vilken häftig bild. Det ser ut som isskulpturer. Cool vinkel.

Tigris Predikantan sa...

Jätte fin bild, om du inte vinner blir du tvåa!
:)

Heidi sa...

Wow..coolt!! Jag trodde faktiskt först att du fotograferade is ;)

Selma sa...

Det där hade man velat se även på riktigt. Snyggt!

Daniel sa...

ååh vill dansa menar simma i neon!

Jah Hollis sa...

Bra jobbat! Det ser faktiskt fruset ut, som is.

cat sa...

Kanonläcker bild!

egoinasmamma.nu sa...

Vilken häftig bild!

Birgitta sa...

Underbar bild!

Misswhatsit sa...

Det blev ett riktigt häftigt foto!
Snyggt fotat.

Olga T sa...

Det bästa jag sett hos dej Beate!! Helt suverän bild som fryser ett ögonblick och stimulerar hjärnan till att fundera över vinklar och vart vattnet rinner och kommer ifrån. Kanonvinkel!!

Sheila sa...

Det var en riktigt cool bild! ;D
*Har haft en bloggpause i 2månader, det var därför jag inte svarade på din kommentar, men nu är jag tillbaka!
Sv; Tack så mycket! :D

Ha det fint!

Ellis sa...

(Jag är TOTAL anti din blogg just nu bara så du vet. JAG HATAR kommentarfunktionen!! raderade min långa kommentar!)

Innan jag hunnit läsa ditt inlägg så visste jag att bilden var tagen vid älvsjömässan. Vet ej varför men just den där fontänen var något som etsat sig i mitt huvud trots att jag inte varit där sen år och dar!

Den var grym att jag nästan vill ha en själv!! Haha.

Alex o Marre var också på formexmässan - tillhör ju jobbet! :D

Hedwig sa...

En riktigt läcker bild. Även vattnet ser ut som glas.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Innna jag läste inlägget satt jag bara och tittade på bilde- -för att den är så snygg och helläcker.

När jag läst gick jag tillbaka och tittade - ännu mera super.

LissenTo sa...

Beate, vilken bild!
Makalöst läcker, din bästa.
Konstnärlig vinkel och bara såååå snygg!
Kram

Pialotta sa...

Riktigt vacker bild där ögonblicket med kameran är helt avgörande:)