söndag 15 augusti 2010

Fototriss: "Blank"

Tom
När jag läste att Fototriss temat var ”Blank” den här helgen hände något helt naturligt: ”My mind went blank”. ”Det finns ju blank som i glänsande, skinande, eller blank i bemärkelsen tom”, förklarar Helena som håller i Fototriss. Just det - jag börjar väl bakifrån då;-) Synd bara att jag inte kan fotografera min hjärna…

Skinande
Skinande rent dyker upp framför mitt mentala öga – tyvärr endast där, då städningen är rejält eftersatt i mitt hushåll – men inte på mitt jobb som tur är. Ja ni ser väl den skinande rena korridoren. Att kollegan J sedan lyckades med att gör konstverk med hjälp av en färgkassett från kopiatorn förstärker ju bara den skinande effekten, eller hur!!?

Glänsande
Att fotografera ”glänsande” med endast automatinställningar ( de enda jag använder – förutom Makrons blomma) är ingen hit kan jag tala om. Japp, jag gjorde några tappra försök igår kväll i 28 garders värme. Mitt lätt glänsande ansikte hade kanske kunnat vara lösningen, men jag valde faktiskt något annat… som ni kan se. Getingen/biet/humlan är bara bonus.

Triss
Javisst ja: tre bilder. Som tredje bilden väljer jag ”blankt” is som jag fotade på Stureplan i vintras. Varsågoda!!!

36 kommentarer:

Olga T sa...

Det var inget lätt tema.
Som följare av din blogg är det bilder jag känner igen från förr och som tål att ses många gånger! Favoriten är ettan!! Diskbänken i närbild visar att det donas i köket hemma hos er:) De infrusna instrumenten är läckra!

Monica o Jacob sa...

Läcker triss, hade jag varit städare hade jag nog inte gjort vågen i alla fall.Ful filur på bild två men bild tre var ju i en klass för sej.
Ha en bra dag på Formex;-)

Selma sa...

Som sagt, den synen kan inte gjort städaren glad.

S o F sa...

Förstår att ni måste haft det riktigt varmt och kvavt uppe hos er efter att jag precis hörde på bilradion att två personer dött under midnattsloppet - och det är bara 1 mil långt, vad jag förstår.

Men att sitta på en balkong ev. i skuggan i trädgården, det klarar man ju. Att springa är inte det första jag tänker på i den här kvalmiga värmen som vi har här också idag.

Utmärkt fototriss BP.
Isblocket med instrumenten är supertufft.

Ha en fin söndag och en bra vecka!

Pjoltas sa...

Jag gillar den där första bilden som jag nog sett förut (?) på din blogg.
Situationskomik + kost = sant!

=)

Jess sa...

Visst är de glänsande dina bilder!
Favoriten som jag gillade redan första gången du visade dem är de frusna instrumenten!

Pumita sa...

En fin triss men den första är klockren! Den enda som blev glad var fotografen, typ. Stackars den som fick ta hand om det där.

anne sa...

Härligt! Toppenbilder, eler motivationerna var ju ännu bättre!

Men vem tusan var det som drog omkring på färgkassetten? Hade det inte varit enklare att låta den ligga kvar?

Heidi sa...

Jag gillar oxå den första bilden! Är glad att jag varken är kollegan som konstnärade så fint eller städaren..kan tänka mig en harang av svordomar när man upptäcker att man smutsat ner hela korridoren! ;)

Hörni sa...

Alla bilderna är coola, men den första är riktigt rolig. Tänk att bara fortsätta dra iväg med färgkasetten, hur tänker man då? Haha.

LissenTo sa...

Du är alltid så kreativ och fantasifull!Det måste vara ditt öppna sinne. Bra jobbat.

Men jag hoppas J städade upp efter sig!

Hans af Ekenstam sa...

Isblocken med instrument är coola;-)
fin triss.

Camilla (Rantis) sa...

ajajaj... stackars den som måste städa upp det där...
Min favvo i din triss blir de infrysta instrumenten....
Snyggt!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Först och främst måste jag kommentera din kommentar och jag skrattar själv och blir en aning förb ....d på mig själv. Jag har det problemet när det gäller ratten. Det är andra gången du kommenterar mitt felskriv. Jag har gjort det tidigare, vet inte om du kommer ihåg men så är det. Den gången tror jag att jag ändrade och det ska jag göra nu också för om det är något som irriterar mig är det när saker blir så uppenbara, då kan jag inte låta bli.

Jag kommer tillbaka och kommenterar ditt inlägg senare. Just nu har vi stora problem här hemma - åskan har tagit all uppkoppling både comhem och bredbandsbolaget är borta. =(

Jag har ju åtminstone mitt mobila som jag kan använda mig av här hemma, brukar jag aldrig göra men vilken resurs jag har som reserv. =) De har inte de andra här i huset och lilleman som "bor" här just nu han har inte varit glad sedan åskan tog allt igår.

Återkommer =)

egoinasmamma.nu sa...

Jag tycker bilden av getingen är jättefin, gillar det repiga underlaget som skapar en annorlunda och oväntad kontrast.

Anonym sa...

Första bilden är klockblank! En väldigt snygg triss har du fått ihop!

Misswhatsit sa...

Härliga bilder alla tre och visst blänker det ordentligt.Även om det finns vissa undantag på första bilden.:)
Bra variation på temat.
Ha en bra kväll!

hundenstina sa...

Jätteläckra bilder!!!
Min favorit blir helt klart den tredje bilden med instrumenten!!!

Anni sa...

Den första bilden är helt fantastisk - hur tänkte människan? Eller det var nog helt blankt där inne...

Susanne sa...

Helt underbara bilder. Hatar vintern, men måste erkänna att isbild nr 3 är kanoooon. Trist att jag rev upp gamla sår i mitt fredagsinlägg, men de är väl rejält läkta nu efter dagens vinst mot Assyriska ;)

Anonym sa...

Fina bilder även om jag avskyr getingar. Min favoritbild blir nog isbilden med infrusna prylar.
/Bibbi

Lena Rollmar sa...

En suverän tolkning!

Rantamor sa...

Vilka härliga Blank foton du bjuder på.
Ettan är bara så bra....

Ha d gott,

Pialotta sa...

"Instrumenten som fryser", vilken blänkande bild och vilket konstverk.. Visst var det lätt denna gången;)

Anders W sa...

Vad kul att du blivit naturfotograf. Fortsätt med det!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Du behöver absolut inte ha dåligt samvete för jag har verkligen problem med ratten. Ibland försöker jag kanske att tänka till och få till det lite, men just i de fallen är det jag som är bak och fram på något konstigt sätt. Tänker alltid framför och inte bakom när det gäller rattar. =)

Inte alla rattar men bilrattar.

Per-Anders sa...

Snygg bild på getingen.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Bambi på hal is, nej jag menar hal och skinande blank diskbänk. Inte Bambi heller men som jämförelse.

Jag vet inte om jag sett hela korridoren tidigare (har säkert gjort det) med det gav kollegan J mycket jobb kan jag förstå och undrar hur många svordomar som haglade i korridoren.

De vackra skulpturerna på Stureplan var blanka och helläckra. En annan tanke som kommer i min annars ganska tomma hjärna när Jag läser Stureplan, ser de infrusna objekten. Kanske något som ibland borde göras med "innefolket" så att de kyler ner sig lite.

Blankt och kristallrent var ditt bidrag till temat. Sedan tror jag inte på att det någonsin är blankt i din hjärna.

Susanne sa...

Sv: Tack för tipsen.....

Tigris Predikantan sa...

Trissigt värre!
:)

S o F sa...

Ha, ha! :)

"Bara" 1 mil långt...

Tror aldrig att jag någonsin sprungit så långt, inte ens i ungdomens dagar.

Hur tänkte jag? Jo jag tänkte att det var ju "bara" 1 mil långt om man jämför t.ex med Stockholm maraton och liknande hemska långlopp, där man ibland ser människor falla omkull av trötthet/solsting/vätskebrist.
Å då skulle väl 1 mil vara "lätt som en plätt"...

Jag har varit ute och promenerat en knapp timma idag - det var jobbigt nog för mig...och VARMT!

Natti natti! :)

Daniel sa...

Fint å finurligt!

Men den som fick ta hand om eländet sen... not fun!

Ellis sa...

Kan säga att du lyckades riktigt bra med bilderna denna gång.

Getingen såg nästan lite falsk ut att de var grymt! :D

Nina sa...

Störtskön tolkning! Gillar första bilden oerhört, så coolt med färgstänken! Ibland kan "olyckor" bli rena lyckokasten!

Ma.links sa...

Blev en jättebra bild på getingen!

Jah Hollis sa...

Snygga bilder alla tre. Isbilden längst ner är lite extra läcker tycker jag.