måndag 2 augusti 2010

Ordningen återställd

Det var faktiskt riktigt roligt att gå till jobbet idag: Det ösregnade nämligen i stort sett hela dagen och då är man ju glad att man inte har otur att ha semester. Några fler arbetskamrater fanns på kontoret, vilket automatiskt innebär ett rikare ”socialt liv” under arbetstid. Men dagens absoluta höjdare var att Phuket House, Stockholms bästa thai-restaurang på S:t Eriksgatan äntligen hade öppet igen. Inte en dag för tidigt kan jag säga. Fyra veckors thai-abstinens är tuff, mycket tuff. Det tyckte uppenbarligen inte bara vi utan hela den arbetande befolkningen i Vasastan.

Välkomstkram och present
Vi fick en välkomstkram av den utvilade och vackert solbrända ägarinnan och – precis som ifjol – varsin present. I år kunde vi välja bland handsydda axelväskor med olika vackra mönster (kolla bilden). Inte alls fel att vara VIP:-) När jag tackade henne för den fina väskan bugade hon, log och sa: - I am happy. Precis som för ett år sedan så undrar jag hur många restaurangägare i Stockholm har en sådan attityd mot sina stamgäster.

Phad Si Yeuw
Medan jag ändå håller på att lovprisa Phuket House så får ni väl titta på min absoluta favoriträtt också: Phad Si Yeuw - wokad kyckling eller räkor med risnudlar, friterat ägg och grönsaker (75 kronor). Lägg därtill en underbar sallad där isbergsvarianten är bannlyst och tre olika hemlagade såser - ja då vet ni att BP:s lycka var fullständig. Då gjorde det faktiskt inte så mycket att jag var genomblöt efter den korta (men intensiva) språngmarschen tillbaks till jobbet. Jag satt ångande med ett saligt leende på läpparna framför bildskärmen, kände eftersmaken av den fina thairätten och njöt tills det var dags för eftermiddags Nespresso. Som ni ser krävs det inte så mycket för att göra BP glad:-)

21 kommentarer:

Petra sa...

Skönt att inte solen lyser på dig när du har börjat och jag är glad att jag bor på rätt sida:-)) Här är det sol.

Susanne sa...

Skönt att höra att ordningen är återställd. Funderar på hur många gånger du ätit där eftersom du blivit så "bundis" med ägarinnan ;)

Selma sa...

Så härligt det låter. Här finns det bara lite blandat asiatiskt och det känns lite trist att ingen vågat fullt ut i den lilla staden där jag bor.

Jess sa...

God mat och present inte illa!! Där vill jag vara stamkund!!

egoinasmamma.nu sa...

När det gäller asiatisk mat har jag lärt mig att ju mer tydligt man ser varje enskild ingrediens, ju bättre smakar det. Vår nord-europeiska mat med grytor är jättegott på sitt sätt, men den asiatiska maten är underbar på så vis att de kan konsten att bevara smaken i varje enskild ingrediens. Svampen smakar svamp och köttet smakar kött etc. Inbillar mig att det har med teknik att göra, steka snabbt på hög värme.

Lennart sa...

Det ser riktigt smaskens ut där på tallriken. Kan jag få beställa en portion?

S o F sa...

Ja den där ägarinnan alltså...
Det är ju världsklass på henne - väldigt roligt att läsa om henne och hennes otroliga servicekänsla.

Eftersom det har varit i stort sett soligt här hela dagen så kändes det bra att inte börja jobba idag. :)

Ska förtvivlat försöka blåsa upp lite bättre väder till er 08:or nu. Pust och flämt!!

Trevlig måndagskväll!

egoinasmamma.nu sa...

Sv: Joddå, jag tog bilden med min kompakt-kamera, men fick förstora i datorn. Myggan visste jag inte om levde eller var död, den stod på fönsterbrädan, men efter fotandet så försökte jag flytta på den med en pincett och förstod att den var död som en staty. :D

Susanne sa...

Sv: Varmvatten är en självklarhet tills det försvinner ;) Kommer att duscha på gymmet nästa vecka.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Åh vad gott det såg ut. Nej, jag har aldrig hört talas om någon sådan restaurangägare och kommer garanterat aldrig mer att göra det -inte någon annan. Vilken underbar människa.

Jag förstår att du längtat lite efter ännu mer socialt liv på arbstplatsen. Trots att jag brukar få mer gjort när jag är ensam, ett tag i alla fall, så är det alltid kul med de nära arbetskamraterna.

Nu kommer de flesta tillbaka samtidigt som mig, på måndag, men sedan sticker jag igen, gör ju bara mina mellanspel där. =). Det är näst sista gången jag gör ett arbetspass där, september går min anställning ut och nu kan de inte fixa någon mer förlängning på vikariatet, i sådana fall helt nya arbetsuppgifter. Slutfunderat över det, nu är idag och sedan är sedan, då får jag ta det.

Åker jag till Sthlm SKA jag besöka den restaurangen, om jag inte hinner med något annat ska jag hinna med den.

Nu är det snart dags för mig att sova klockan är snart 21:30 =). Nu är det bara fotbollssnack på radion ...

Olga T sa...

Ååå, det där såg gott ut!! Här har haft varmt och sol idag. Kanske får vi regn imorgon istället.
SV: Nej,jag fotar inte makro med stativ. Jag har ett stativ men blir inte kompis med det.

Jah Hollis sa...

Det verkar som om lunchen och eftermiddagsfikat var jobbdagens höjdpunkter. Inte själva jobbet då, liksom... ;-)

Monica o Jacob sa...

Ingen fiskmås där inte, ser riktigt läckert ut mums. Visst är det kul när man som gäst får lite uppskattning.En gång när jag var på kvarterskrogen fick gästen ingen uppskattning satsade och kastade in en glasaskkopp i köket fort gick det för henne att avlägsna sej kan jag tala om;-)
Ha en bra tisdag;-)

cat sa...

Jösses vilken trevlig restaurang och ägarinna :)

S o F sa...

Dagens Photoshop 7.0-kurs: ;)

Först väljer man magnetisk lasso under verktygsmenyn ute i vänsterkanten, och följer sedan konturen på objektet hela vägen runt tills man kommer tillbaka till startpunkten. Där måste liksom lassot mötas och det börjar då att vibrera/blinka.

Högerklicka på bilden och välj: markera omvänd.
(det innebär att allt utanför objektet som du ringat in kommer att förändras så som du i nästa moment väljer)
Då ska du se att det kommer en ny blinkande linje längs med hela bildens ytterkant.

Gå sedan till fliken Filter, välj oskärpa och en lista på på olika sorter dyker upp.
Av dem väljer man (t.ex) Gaussisk oskärpa och med reglaget där på den rutan, så styr man hur mycket oskärpa det ska vara.
Tryck på OK och klicka på bilden = klart!

Herregud va krångligt allt blir när man ska skriva ner det. ;) Mycket lättare när man inte behöver tänka. Ha, ha.

Jag använder inget stativ, men jag skulle sannerligen behöva när jag tar macrobilder. Jäkligt svårt att få exakt och perfekt skärpa utan.
Kanske är det dags att börja bära med sig ett stativ också...Pust.

Härom dagen var jag inne på ett annat Photoshop-program - fattade ingenting!
Vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta att lära om och lära mig ett nytt.
Du vet det är inte som när man tittar på ungdomar och ser hur de handskas med datorer och mjukvaror. Svisch, svisch - vad hände?

Nä, här går det i snigelfart...om det någonsin fastnar...
Som tur är så har jag nära till "supporten". :)

Hoppas din tisdag blir en superdag!
(här skiner redan solen ;)

Daniel sa...

oj vilken go å härlig attityd du har efter semestern!!

Njut av det goda!!!

Hörni sa...

Otroligt vilket ställe! Maten ser fantastisk ut på din läckra bild.:)

Pjoltas sa...

Skrev precis om att jag hatar "lunch".
Mutor kanske funkar på Pjoltas.
Måste kolla in det där stället!
=)

LissenTo sa...

Aldrig hört på maken vilken gullig restaurangägare!
Måste vara bra matställe, när alla vill dit.

Ser hur du sitter och ler, med "gosmaken" framför skärmen.

Lille O sover över här nu.
Gråtit lite efter mamma.
Läste 3 böcker i sängen med honom, somnade nästan.

Heidi sa...

Åhh jag har oxå thaiabstinens!! Tänkte äta det idag men det blev havrefras med mjölk istället..hahaha..exotiskt..hmm..not!

Ellis sa...

Jag är SJUKT sugen på thaimat, men din mat såg ej god ut.. Pga champinjonerna.. Äter ej svamp! :O

Och pga mitt nya allergi (4-5 år) så är de skit svårt o kunna äta thai mat för de mesta innehåller anans i såserna... :( sämst!!

sv: Life really sucks.. Jag får göra ALLLLLLT...