söndag 24 maj 2009

Parkbänkar


Helgen i Fokus fototema den här helgen är "Parkbänkar". Bilden visar ett ensamt exemplar vid en öde "ministrand" vid Näsa Äng i Täby.
Måste säga att jag gillar parkbänkar. Deras utseende och ålder varierar nästan alltid beroende på kommun. Dessutom tror jag att de skulle kunna berätta en och annan historia också om de kunde prata.

Bra att ha
Idag var dessutom en sådan dag där jag satt på ett antal parkbänkar. Vi gjorde nämligen en utflykt till Vaxholm, Bogesunds slott och avslutade dagen med en lång promenad. Jag var tacksam för varenda bänk som fanns, då jag inte gått en dryg mil sedan förra sommaren tror jag det var. Förstår inte hur mina stegtävlande arbetskompisar klarar av tre mil per dag.

Bogesunds slott dagar
Vänföreningen för Bogesunds slott höll i ett mycket trevligt evenemang den här helgen. Slottet var öppet för allmänheten och alla rum hade hyrts ut till konstnärer som visade upp sina verk. För en gångs skull gick vi tomhänta därifrån men några godbitar hittade jag i alla fall - kolla bilderna. Vetspisen är fenomenal. Vill ha... den också ;-)

18 kommentarer:

Lena sa...

Läcker bild på parkbänken...och du jag tror som du att om dessa bänkar kunde tala så fanns där säkert mycket intressanta berättelser som bänkarna fått höra eller upplevt :D

Mysigt med en utflyktsdag!

Ha en fin kväll och natt, kram

Anonym sa...

Himlans mysig parkbänk. Där hade man velat sitta och bara njuta =

Olga T sa...

Oj, är det så fint i Täby? Läcker bild. Hade gärna suttit på den där parkbänken. Härlig reflektion att parkbänkar skulle kunna berätta en del....
Du den där makapären från Gotland. Vad var det?

Amanda sa...

Parkbänken står på en vacker plats. Säkert ett romantiskt ställe. Jag tror som du att det finns en del minnen som bänken ruvar på. Många parkbänkar är inte inbjudande att sätta sig vid. Din bild är bra fotograferat och färgerna på fotot är vackra. /Amanda

foto CHIP sa...

Här skulle jag kunna sitta länge :) Vilken vacker plats att sitta och filosofera på :)
Härlig utflykt tycks ni ha haft denna dag :)

Ulrica sa...

Gillar din parkbänksbild. Med tillhörande bord, det ser man inte ofta. Och om jag får välja tittar jag ju hellre ut över havet än ut över en anlagd golfbana:)

anne sa...

Härliga bilder du! Parkbänkar ska bjuda in en att bara sitta, inte att vara ute och gå milapromendarer heller!

anne sa...

Sandhammaren var rätt svar på semesterresa 1 och du är en av de få som satt det! :)

anne sa...

MEN!!!!! Du har ju en ny header!!! F´låt att jag inte sett det, den är ju skitläcker! Rabarber=

Mrs Bettan sa...

Härligt med en tur till Vaxholm. Det var en idé att suga på. Sen var ju parkbänken helsuverän. Precis i min stil.

Lissen sa...

Vilken stämmning i din bänkbild BP, snyggt jobbat!
Utflykt, sånt älskar jag. Slottsbesök med konst, passar väl perfekt!
Dina väggar måste vara fulla. Men man kan ju byta. Det gör man ju med gardiner också,l!
Sov gott min vän
och ha en härlig vecka!

Artlover sa...

Det såg rofyllt ut. Där skulle jag vilja sitta med dig och prata om en grej. Hur kommer man kontakt med dig? Jag har en fråga till dig.
Var inte ledsen om jag har plockat bort dig från min blogglista. Jag kommer att följa dig via blogglovin istället.
Ha det bra med dig och tack för din omtanke. Det värmde.

Malin B sa...

Ett ordentligt förkläde vid den där vedspisen så blir det bingo. ;) Jag skulle gärna ha en vedspis i köket, tänk så himla bra när det är strömlöst!!!
Parkbänkar är något som jag aldrig eller sällan använder. Sitter ju knappt inte i mina egna trädgårdsmöbler... Men ska nog börja med det någongång...

S o F sa...

Den där parkbänksbilden var bra, tycker jag!

Hmmm (tänker) - Bogesund...

Det är det gamla namnet på staden Ulricehamn som ligger här i Västergötland, mellan Jönköping och Borås. Undrar om det bara är en tillfällighet?

Eftersom Sten Sture d.y. avled på Mälarens is efter att ha blivit dödligt sårad i strid med danskarna på Åsundens is (utanför Ulricehamn/då Bogesund) så kanske slottets namn faktiskt anspelar på denna händelse.?

Ha det gott!

Länk till Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_p%C3%A5_%C3%85sundens_is

Länk till Wikipedia:

Daniel sa...

Parkbänk å en bira! OJOJ

Anonym sa...

Mycket spännande böcker skulle vi kunna skriva om vi vore en parkbänk. Din parkbänk i solnedgången =) har nog en del att berätta.

/Margareta -Bildgatan

Helgen i Focus sa...

Så vacker bild, men det ser verkligen övergivet ut. Som om det väntar....

anemonen sa...

En härdad parkbänk ser det ut som. Gammal och gedigen trots påfrestningar av havet.