tisdag 19 maj 2009

Hur får man "barn" att äta?


Yin och Yang är nu drygt tre månader gammal… och de har inte dött än, vilket jag tycker är mycket konstigt. Yin och Yang är två Venusflugfällor (Dionaea muscipula) och de är karnivorer, alltså köttätande plantor. Fick dem av min man på Alla Hjärtans Dag.

Fruktflugor
De matas fortfarande med destillerat vatten, som i vanliga fall används för ångstrykjärn eller bilbatterier. Yin och Yang tål nämligen inte kranvatten. Vi ger dom inte hamburgare eller köttrester heller då vår research på nätet varnar för en kvalfylld död för plantorna. De ska äta flugor, helst minivarianter. Vi pratar alltså om fruktflugor.

Äkta kärlek
Nu är Yin och Yang ju egentligen mina telningar. Men mannen har nog i cirka en månad visat äkta kärlek för "barnen". Med jämna mellanrum försöker han "framkalla" fruktflugor genom att lägga bananskal och äpplen vid sidan om. Då han avskyr åsynen av svarta äpplen (efter sisådär två veckor) ryker dom först, men bananskalen "består". Inga fruktflugor i sikte, inga andra insektvarianter heller. Ändå mår "barnen" bra.

Slutsatser
- Tvångsmata inte dina barn.
- Försök inte "framkalla" fruktflugor vid 10 plusgrader (ute).
- En förutsättning för att få karnivorer att överleva i Sverige är att de hamnar i en mycket konstig familj – typ våran.
- Golden Gala äpplen ruttnar mycket fortare än Golden Delicious.
- Yin och Yang är som vilka barn, vilken katt/hund/undulat/ sköldpadda/kanin/hamster med mera som helst... när frågan om semester kommer upp: Kan vi hyra ut dom i två eller tre veckor? Till vem – mot betalning?! Finns det karnivorpensionat kanske?!

PS. Inget nytt från stegtävlingen på jobbet, bara Inger:s T-shirt. DS

8 kommentarer:

Lena sa...

Bananflugor är något av det äckligaste jag vet så jag får nog fundera på om jag ska adoptera en sådandär planta :D

Snyggt tröjtryck...hahaha

Kram

Nettan sa...

Ha ha !
Du kan ju verkligen få till det med din text angående dina barn.

kram

Mrs Bettan sa...

Ni har alltså inga kackerlackor hemma att mata dem med, det är ju positivt.
Kramis MrsBettan

Artlover sa...

Själv får man utstå med diverse blomflugor här hemma. Vill du ha några stycken av mig?
Ja, det gick bra hos tandläkaren och känner mig nöjd med dagens besök.
Jag har en fråga till dig. Hur kommer jag kontakt med dig?

Malin B sa...

Började allt undra varför ni har ruttna bananskal i fönstret! ;)
Jag förstår er kärlek och omtanke kring era barn. Exakt!
Antingen får ni strunta i semester annars något "barnvänligt" ställe - det är valet man får göra med barn och/eller djur i familjen! Om man inte lyckas hyra in dem någonstans alltså...
Jag passar ju farmors blommor i bland och tyvärr ryker en och annan då hon är borta så jag ska absolut inte erbjuda mina tjänster här. Vilken hemsk tanke att lämna över era barn i ett inte så bra skick...
När farmor tar hand om mina blommor då är de på topp när jag kommer hem kan jag lova.

Daniel sa...

Suger åt mej av dina kloka råd!

anne sa...

Men nog borde mer eller mindre rutten frukt locka till sig fruktflugor! Eller är det så uppenbart att Ying och Yang sätter i sig varend fruktfluga kanske!?!

Ulrica sa...

Hmm... undra om dessa råd går att applicera på mina barn också. Tål att funderas på:)