måndag 4 maj 2009

Några steg i naturen

Ni som har läst min blogg vet att det just nu pågår en stegtävling på mitt jobb. Engagemanget är mera än hundra procent och elitlaget ligger i topp på Sverigelistan. Är sååååååå stolt över tjejerna och killarna. Hoppas ni hänger med nu för det har öppnats några helt otippade nya insikter för IT-kompisen Totte - just tack vara tävlingen.

Viksjö
För cirka ett år sedan flyttade Totte och hans familj från ett område i Viksjö till ett annat. Han har bott i Viksjö länge. Orten ligger i Järfalla kommun och Totte är väl bekant med
- dagis
- skola
- IFK Viksjös fotbollsplan
- Viksjö golfbana
- ICA affären
- Jakobsbergs Centrum.

Det finns visst natur också
Tack vara stegtävlingen upptäckte Totte igår att det finns något därute som kallas visst för "natur". Med det menar jag (inte nödvändigvis i tur och ordning) att han träffade på några varelser som var ganska främmande för honom:

- orm (sinnesnärvaro har "min" Totte också och tänkte på min blogg: han plåtade ormen med mobilen). Jag hade nog sprungit i motsatt riktning och använt mobilen för att ringa brandkåren. Love you Totte!




- en katt som lekte med en mus, men som liksom aldrig brydde sig att äta upp den - till Tottes stora förvåning





- en ekorre










- en "tuff" hackspett (citat)
- några stora harar (citat)

Ni förstår vilken "lyxig kvällsmeny" (bortsett från ormen då) Totte bjöds på ute i naturen! Från en asfaltbonde till en annan: det lönar sig att ta några (i Tottes fall cirka 23 000 steg) ute i naturen!


PS. Lärde mig av Malin att en frostvakt kan vara lika med en farmor. Jag trodde att vakten var liksom ett "smeknamn" som "kung Bore" fast för frost då. Vad var det jag sa: jag förblir planterad på balkongen. DS

7 kommentarer:

anne sa...

Man kan vara hårdkokt!!! Mohahahahahha!!!

Vad är det för orm? Den ser väldigt brons/kopparfärgad ut...

Klart vi ska fortsätta blogga även om det kräver sitt att upprätthålla en viss nivå av kvalitet ;).. Men vad gör vi utan Kotteby och Ellie? Såg du twitterinlägget om att hon ska bli mamma på senvintern? Vi hoppas verkligen att det går vägen!!!

anne sa...

Har du läst denna blogg: http://mammamelissa.blogg.se ?

Appropå detta med mödraskap.

Mrs Bettan sa...

Så ni fortsätter i år också med stegräkningen. Bra jobbat. Då går det ju inte att sitta och sola på balkongn precis. Ha,ha, Njut av värmen jag vet att du älskar den.
Kramis MrsBettan

Lissen sa...

Du har då en förmåga att pigga upp mej BP, hihi! Det måste vara en vinst för företaget att Totte vidgar sina vyer. Men framför allt hans famil. Kanske kidsen får lukta på gräset nu och idka lite bergklättring (en kulle blir bra för barn). Snäll grabb Totte iallfall som fotar för din skull!
Lite kvaliter har han nog.

Kopparbunkar tror jag är billiga på loppis. Hur stor vill du ha. Vågar inte sno, är för långsam!
Ha det så gott!

Daniel sa...

ORM?? Fnittrar å skriker

Ulrica sa...

Japp, det är dessa fantastiska varelser man får se i naturen, och man stegar sig iväg. Eller så tar man stolen (som lata jag) och sätter sig på tomten och kollar in, harar, rådjur, älgar, katter, hund och diverse annat. Nä, vi bor inte på Skansen även om mina asfaltsbarn (vi har ju bara bott på "landet" i ett halvår) trodde det när älgfamiljen spatserade fram på tomten i höstas...

anne sa...

Hur var denna tisdag i ditt liv? :)