tisdag 16 september 2008

Lite nostalgi och lite kludd

Solstickan
Idag damp det senaste numret av Cap & Design ned på mitt bord. I den fanns en 10-sidig porträtt om Einar Nerman, en av Sveriges med framgångsrika illustratörer gegom tiderna.
Einar föddes 1888 i Norrköping. Redan 1915 skapade han "rollfiguren" Tummelisa som fortfarande existerar i högsta grad - om än lite modiferad. Varje tändsticksask och sedan en kort tid tillbaka också många tändare bär kanske Sveriges äldsta varumärke - Solstickan. Ganska kul tycker jag.

Lite kludd
På tal om illustrationer: Satt i möte hela förmiddagen idag. Inte i möte förresten, workshop kallas det nuförtiden. Helt okay för mig men att bara sitta och lyssna är inte direkt min melodi. Alltså fick det bli lite kludd på pappret framför mig. Vinner nog inget konstpris för skapelsen men som tidsfördriv var den oslagbar.
Ärligt talat ser "grejen" bättre ut på bild än i verkligheten. Åt andra sidan ljuger ju bilder inte sägs det...

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Det var ett långt möte idag ser det ut på teckningen. Är det hus och trädgårdar och murar du skissat och tänkt på eller.
Kram MrsBettan