tisdag 3 december 2019

Weekly photo challenge: Vecka 49 – “Mynt”

När jag såg veckotemat ”mynt” kunde jag inte låta bli att skratta. För visst är det märkligt att jag, som annars har väldigt lätt för att göra mig av med saker inte kan förmå mig att slänga pengar. Det gäller särskilt utländska mynt som jag vet har tagits ur bruk för länge sedan.

Svårt
Men till veckans tema är de såklart perfekta. Måste dock säga att det var otroligt svårt att fota mynten. Försökte med och utan blixt, men bildkvalitén blev lika kass oavsett. Sorry… I gengäld får ni glädja er åt några ansikten – pareidoli igen ni vet;-)

Dessa mynt har två saker gemensamt - de är inte i bruk längre och de är bimetalliska. Valörer: två engelska pund, en turkisk lira och tio marockanska dirham.


Två pund myntets baksida som är betydligt vackrare i verkligheten än på bilden.


Några euromynt från Spanien.


Våra svenska kronor som ser ut som leksakspengar står sig slätt jämfört med andra länders mynt.

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera mynt hittar ni här.

PS. Och om ni vill se det första schweiziska myntet som visar en levande och inte en död person så kollar här. Silvermyntet släpps den 20 januari 2020. Riktigt häftigt faktiskt. DS.

26 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Jag håller absolut med dig angående de nya svenska mynten, leksakspengar!! Roger Federer har vi gemensam, du och jag :D
Ha en jättefin kväll!

Emma, Sol som sol? sa...

Fast än är väl inte vår svenske kung död, han har ju figurerat på mynten ett tag ... Inte den drottning Elisabeth heller, förresten. Inte för att jag hänger med i nyheterna men jag tror att det borde ha nått mina öron.

Nej, mynt känns konstigt att slänga. Man kan faktiskt göra väldigt mycket roligt med dem också! Du måste bara googla på penny floor! Heeelt fantastiskt!

Anki sa...

Jag har också en del gamla ogiltiga mynt i mina gömmor :) De nya svenska mynten gillar jag inte!

Violen sa...

Inte blir man sprudlande glad av att betrakta våra svenska mynt. Önskar att designen hade prioriterats bättre. mynten ska väl hänga med många år framöver. Men det är klart mynten är i stort sett värdelösa så varför bry sig om hur de ser ut.
Jag försökte också fota mynt men det gick inte så bra. Du lyckades bra mycket bättre, så bra jobbat!
Ha det gott!

Guldkryckan sa...

Andra länders mynt är ju mera pampiga måste man ju ändå säga.
Har några utländska mynt här hemma men svenska har jag inga alls....tur det...alla de är så förbaskat tråkiga ju ;)

Ska prova att fota mynt imorgon...låter lättare än det är förstår jag.

Ha det bäst nu.

Susjos sa...

Känner mer igen Euro mynten än de svenska, det säger en del!

Å missade dit inlägg igår, ser att du fått smärtblockad i ryggen, hoppas att det fortfarande känns bra!!! Håller alla tummar och tår!
Kram!

Ditte sa...

Ja, våra svenska mynt känns tämligen "avdankade". Instämmer helt.
Läste hos "Tantbloggen" om Federer och dte är ju så roligt att en idag levande person finns på ett schweiziskt mynt.
Har också en massa mynt från olika delar av världen och har sparat dem. En del har skänkts bort till Läkare utan gränser som jag sett på en del flygplatser.
En himla fin tolkning av veckans tema-



Geddfish ♥ sa...

Gamla mynt är roliga. Jag har en del svenska. Har sparat på vissa med årtal från när vi är födda. Har faktiskt både 1, 2, 5 och 10-öring! Kopparmynten har jag haft att lägga på spisplattan när jag kokade gröt som inte fick brännas vid. Gammalt knep.

De nya svenska är bedrövliga, men de försvinner nog snart. Svåra att räkna i kollekten. Men den swishas numera mer och mer.

Hur känns det i ryggen? Kram

nalta norrland sa...

Hur mår Din rygg så här dagen efter?
J hade typ som träningsvärk/var lite bortdomnad första tiden.

Mynt... jag vill vi ska använda mynt om vi nu vill... jag har inte swish och ibland kan jag inte handla då jag inte kan betala ;-) typ julmarknaden.

nalta norrland sa...

Då håller jag tummarna och hoppas på god bättring å att läkaren har rätt 👍🙏
En mamma/förälder har rättigheter och ”alla” har rätt till en andra chans 😔
Men ja jag vete faan 🤔❓😡
Att gå till press/tidning drabbar pojken å gör inte saken bättre i nuläget,
Vi hoppas på att allt blir så bra som möjligt och om inte att han får komma tillbaka till oss

Klimakteriehäxan sa...

Kan hur som helst konstatera att du har förvåningsvärt många mynt inom räckhåll! Mina kommer i morgon onsdag.

Ama de casa sa...

När det gäller dom svenska leksakspengarna har jag bara sett enkronan irl. Eurosarna känner jag dock igen allihopa :-)
Hade en låda fylld med utrikiska mynt förut, men den gav vi bort till en brorson när vi flyttade till Spanien. Visste liksom inte att den skulle komma till användning nu... ;-)

Hoppas ryggen din visar att behandlingen hjälpte och att du mår bättre och bättre i den.
Kram

"LillaSyster" sa...

Här har vi samma åsikt om de svenska mynten - leksakspengar!
Slänga pengar kan man inte göra, rätt som det är kommer man väl på något man kan ha dem till =)
Ha en bra onsdag!

amo sin blogg sa...

Fin tolkning med mange ulike myntar.
Bilda dine blei bra, men eg hadde også problem med å fotografere myntar.

Barwitzki sa...

Ahhh... herlig. Jeg har også. Vil du ha???
God adventstid. Kos deg. Viola

Stare Ström sa...

Håller helt med att våra pengar ser ut som leksakspengar!

Carita Liljendahl sa...

Många fina mynt! Våra euron och cent också med på ett hörn!

Klara Ovidia sa...

Herreminje ... ser ansikten överallt ... jojo. Ska säga du är myntisk berikad,
alldeles utmärkt passande temat :-9

Paula sa...

Jag tycker alla mynten ser ut som chokladmynt med guldpappersöverdrag! Försökte ett tag spara mynt efter mor och mormor men de har nog försvunnit i någon flytt...Så nu har jag inga inkomstbringande gamla mynt att komma med,,,heller

KajsaLisa sa...

Kul genomgång, visste inte att tvåpundsmyntet var utgånget, tycker du lyckades rätt bra med bilderna med tanke på att du kör på autoläge.

Birgitta Malmstedt sa...

Många guldiga mynt!Jag har också fått många kommentarer om att de nya svenska mynten är hopplösa. Ser ut som leksakspengar och är dessutom svåra att skilja åt.

Helén sa...

Jag hittade också en del gamla, utländska och utgångna mynt när jag började leta till temat Ska bara försöka fota några och göra ett inlägg själv :-)

Vilt og vakkert sa...

heisann, jasså, du fant altså en tyrkisk lira blant dine mynter. Så flaks hadde ikke jeg denne gangen. Men det blir vel mest bruk av kort i tillegg til noen cash i basarene. Noen mynter er faktisk flotte kunstverk. Ha en fin dag ;:OD)

byblixtra sa...

Håller med dig om att våra mynt ser ut som leksakspengar och det är inte helt lätt att fota pengar med mobilen. Jag har också mynt men då i en plastask och var för lat för att ta fram systemkameran för att få till en bra bild.

Lillian "sognafaret" sa...

Tenk om hele verden kunne hatt bare en myntenhet, og at verdien på myntene holdt seg stabil.

Anni sa...

Undrar om det är med mynt som med mina glassmycken - prova att lägga dem under vatten så kanske reflexerna försvinner?