onsdag 25 december 2019

Snögubbe



Det hade förstås varit ännu fyndigare om Snögubben fått stå på deckaren "Snömannen" av Jo Nesbø, men den har jag "återvunnit" för några år sedan, boken alltså inte författaren;-)

Såååååå jag skrattade igår kväll när jag öppnade vännen Yvonnes julklapp. Hon känner ju till våra (icke befintliga) julvanor och är väl medveten om att det inte står några adventsstakar och/eller julstjärnor i våra fönster. Men det kan man ju faktiskt råda bot på med en stadigt blinkande snögubbe, tyckte hon.

Fönsterbräde
Innan jag satte in snögubben i hans ”riktiga” jobb som varar till och med Trettondagen tänkte jag att han borde vänjas vid att stå på ett fönsterbräde - bland betonghäckar med blick över vardagsrummet.

Vakta parkeringsplatsen
När snögubben väl vant sig vid att stå på ett fönsterbräde placerade jag honom vid mellanfönstret i köket, hans arbetsplats de närmaste två veckorna. Nu spanar han som ensam snögubbe utöver parkeringsplatsen. Kan lugnt säga att vårt hushåll är det enda som har en blinkande snögubbe (med inbyggd timer) som står på två deckare(!) och kikar ut i världen:-)

Yvonnes kommentar
- Kul att du gillar snögubben - han är så kitschig att han är cool. Fast det är bara dig jag vågar ge en sådan till - det krävs rätt sorts humor ;-).

Så rätt som det är sagt tjejen;-) Tusen tack för ett riktigt gott julskratt:-)

12 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Men haha, vilken fin snögubbe! Gillar honom! :)

nalta norrland sa...

Då jag idag varit på bio med Elin, Jasper och hans syster och sett Disney filmen Frost 2 så tänkte jag så klart på snögubben Olof i den filmen :D
Härligt att Du fått en ny liten vän ;-)

"LillaSyster" sa...

Störtskön!
Du har så rätt om katten =) till våren ska den få flytta ut på trappan eller vid en pionbuske. Ha det gott!

Emma, Sol som sol? sa...

Haha! Så går det när man vägrar julpynta!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Haha så mitt i prick för dig på något sätt! Och så blir jag självklart än en gång glad inombords att du och jag är så lika, för likt mig och min tradition med att glömma tända ljusen, så kan du ju nu komma ihåg din snögubbe. Kanske blir jag således påmind nästa jul om att tända min gris? :D

Paula sa...

Vilken cool typ. Han liknar lite snögubben som grannbarnen byggde för ett par veckor sedan. Jag skulle ha fotat honom då, stor och grann i perfekta runda former, ögon, näsa, mun, o hatt därtill. Just huvudet har sedan krympt dag för dag till typ en knappnåls storlek när värmen slagit till, samtidigt som hela gubben sackat ihop o blivit en riktigt snedryggad typ som gärna skulle behövt en käpp att luta sig mot. Jag är lite fascinerad av armarna på din gubbe, han har inte ägnat så många timmar på gym va?
Har han lika fin rumpa som de han står framför tro?

Anki sa...

Haha ... underbart! En häftig typ som håller ett blinkande öga på parkeringen - precis vad du behöver!
God fortsättning!

PS Svar ... nix det var inte farbror Basse som var tomte :) DS

Ama de casa sa...

Men vilken fin! Sååå himla bra att ha en vaktgubbe också. Nu står Tintin säkert där ute på parkeringen :-D
Den bästa julklappen till en julpyntsvägrare - det där är nog bara början, såna där finingar ger mersmak... ;-)

Carita Liljendahl sa...

Så bra när de närmaste vännerna vet vad man behöver och / eller gillar.
Det där är ju en cool och kul snögubbe :-)

Guldkryckan sa...

Aldrig fel med en snögubbe i fönstret, vi hade en snöflinga hängande i fönstret under många år...det närmaste snögubbe vi kommit här i hemmet förutom en ibland insnöad skribent ;)

Finn julklapp tycker jag....ha det jättefint nu Bp

Åke sa...

God Fortsättning BP! Läcker snögubbe helt klart. Ja Erat hushåll är förmodligen det enda i världen som har en blinkande snögubbe med timer som står på två deckare :)

Ditte sa...

Vilken rolig present! Jag hade helt klart också uppskattat denna blinkande snögubbe. Och att det blev ett gott skratt. Bra idé att placera honom på ett par böcker men med introduktion på en vanlig fönsterbräda. Han syns ju då klart bättre och kan sköta sitt jobb med att vakta parkeringen.
Gillad även Yvonnes kommentar.

Vad gäller reor så avstår jag oftast. Numer är det ju reor hela året så det är ju inget särskilt egentligen med mellandagsrean. Men visst är det trist när man kan se dyra julklappar säljas för halva priset någon dag senare.
Lycka till nu med jakten på jeans i morgon. Blir säkert en bra jakt.