onsdag 4 december 2019

Ett matigt inlägg



Frukt är också mat. Den lokala ICA håller på att bygga om. Här ser ni den sprillans nya fruktdisken. Grönsaksdiskarna var mindre tilltalande för ögat;-)


Japp, det lackar mot jul. Om någon känner sig manad att stoppa korv själv så varsågod! De flesta påstår att korv också är mat;-)


Nej, den här bilden visar ingen mat, men jag undrar hur tjejen hanterar mat och disk... De läckra naglarna i min favofärg tillhör receptionisten hos min frisör, dit jag ska "piffa upp mig" imorgon.

Idag vill Orsakullan veta vad maken och jag äter en vanlig vardag. Ja ni, det varierar. Kan väl säga som så att maken är allätare, medan jag är mera kräsen med samtidigt mera äventyrligt lagd när det gäller maträtter. Men det vet ni ju redan.

Soppor och grytor
Den här årstiden är det ofta soppor och grytor som gäller liksom viltkött, fisk och skaldjur. Det är mestadels maken som lagar maten, då han är både duktigare och gillar matlagning betydligt mera än jag. Måste dock medge att även han har blivit latare, så vi är nog nästan stamkunder hos Picard och ICAs eget kök med frysta respektive hemlagade rätter.

Aldrig tagit foton
Det konstiga är att jag nästan alltid fotar mat när vi äter ute, men så gott som aldrig hemma. Börjar undra om den hemlagade maten är mindre attraktiv för ögat än restaurangkäk;-) De dagsfärska bilderna jag lägger upp visar absolut mat. Ja, inte det sista fotot då, men jag kunde liksom inte låta bli;-)

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”.

PS. Ni som har efterfrågat nyheter om mitt ryggelände ska få höra lite mera imorgon. Det är ju ändå Tråktorsdag;-) DS.

11 kommentarer:

Ditte sa...

Har just funderat på ditt "ryggläge! men ger mig till tåls tills i morgon.
Hoppas verkligen att behandlingen hjälpt. Men, tråktorsdag och ryggen, låter inte bra.
Vad fint med fruktdisken på er lokala ICA. Kanske etar de tag i grönsaksdiskarna i nästa omgång. Korv äter jag då och då men sällan hemma. Kan hända i en korvmoj. Och att stoppa korv gjorde jag med min farmor som barn. Så det behöver jag inte göra mer. Vad gäller naglarna så undrar jag också hur matlagning och allmänt städ och hushållsgöromål fungerar. Men kanske finns någon annan som tar hand om just det. Tyvärr kan jag inte tycka att det känns så fräscht med dessa "klonaglar" Men färgen gillas verkligen.
Maten så här års? Tänkte också på det. Och Picard är ett säkert kort. Men här lagar vi en del mat och jag kan tycka att det är roligt. Men en lunch ute på restaurang gillas också. Skaldjur, grytor och goda soppor går hem här också.

nalta norrland sa...

Färgen på naglarna gillas men... men jo just det det känns inte fräscht, jag trodde först naglarna tillhörde någon som lagade mat... men okey inom frisör/skönhetshetsen är väl klo-naglar gångbara ;-)

Fruktdisken ser lockande ut.

Ryggelände å tråktorsdag... men :( låter icke bra.

nalta norrland sa...

Mejla frågorna så svarar jag så gott jag kan.
Jag förstår att Du tänkte anonymt, men som sagt det är lätt att "läsa mellan raderna" ;-) det är ju även jag expert på... när skvallret går hör man tillräckligt för att lista ut vad det handlar om.

Han blev hämtad i dag efter skolan.

Geddfish ♥ sa...

Det var en fin fruktdisk! Min ICA här intill har byggt ut och byggt om och hur fräscht som helst.

Dessa naglar. Jag skulle aldrig kunna ha dessa som du visar. Det känns och ser ut som om det är lösnaglar. Min Annette har jättelånga och det jobbar hon med. Men de är egna och acrylgel. Det går utmärkt att diska och laga mat. Annette är dessutom duktig med att bygga och snickra, det du!

Du får läsa i morgon vad jag valde i kväll! Lycka till med ryggen, krya på!

Paula sa...

Dotter och dotterdotter håller på med sina naglar och gillar sånt pyssel. Själv är jag helt ointresserad, tycker mest långa naglar är i vägen...krass och tråkig i ett nötskal. Fruktdisken? Vad ska jag säga, ett överflöd när speglar tar vid, jag skulle förmodligen försöka plocka det finaste äpplet...bara för att konstatera att det bara syns i spegeln!

Susjos sa...

Trodde en kort stund att det var dina lackade naglar, hihi! Det är ju dina färger i alla fall!
Frukt i massor, mums! JAg älskar apelsiner på vintern, tyvärr sa de på nyheterna ikväll att apelsiner från främst Spanien är så besprutade med gifitga ämnen så vi borde inte ens äta dem! Så nu ska de förbjuda detta ämne i EU. Jag som köpte massor av apelsiner just idag!

Trist om inte din rygg blivit lite bättre, vi får veta i morgon...
Kram!

PS. Vi har även blåa bussaronger att välja på fortfarande på jobbet, men ofta inte i min storlek, så då blir det vitt... DS.

Klimakteriehäxan sa...

Älskar såna där fruktdiskar. Men hu, såna rysliga naglar! De äkta har dessutom växt ut så det har blivit ett paus mellan nagelbandet och den lackade lösnageln. Inte vackert. Men det är bara min lilla försiktiga åsikt :-D :-D

"LillaSyster" sa...

Vilka klor hon har. Fattar inte hur hon fixar att hantera ett tangentbord heller - för jag antar att hon sköter bokningarna åt frisören. Så nu är du julfin i håret då!
Ha en bra torsdag=)

Ama de casa sa...

WOW! Vilken fruktdisk! Hur läcker som helst! Jag kan dock undra lite hur mycket tid det tar för att gå igenom det hela och se till att allt är fräscht. Men dom verkar duktiga och ambitiösa på "ditt" ICA så det grejar som säkert med den äran :-)

Korv ÄR mat och god sådan också. Punkt.

Jösses vilka naglar... Här finns det nu såna där nagelskulptörer i nästan varje gathörn och det är nästan alltid folk där. Fascinerande på sitt vis.

Ajdå. Det lät inte bra med Tråktorsdag i kombination med ryggeländet. Hoppas jag har fel!

Christian sa...

Vilka fantastiska fruktbilder....suveränt!
P.S. Önskar dig all gott för din onda rygg :)

Anni sa...

Korvskinn och naglar - tror inte att den kombinationen är så lyckad. Jag fascineras över hur de med långa naglar alls kan göra saker. vet i alla fall att de inte klarar av att dreja :-)