onsdag 11 december 2019

Isbad, isvak och Ramen ägg (あじつけ たまご)


Cool bild;-) Äggen simmar i marinaden. Lite surrealistiskt faktiskt.


Äggen är kvar i marinaden, fast på ett mera realistiskt sätt;-)


Bilden och receptet är knyckta från The Flavorbender, en suverän matblogg med underbara foton.

När jag såg Orsakullans fråga idag där hon undrar om jag är en sådan som badar i isvak kom jag på att jag faktiskt kunde kombinera temat med ägg;-)

Marinerade ägg
Som jag berättade här firade jag ju att jag var inbillingsfrisk med en Ramen soppa (Ajitsuke tamago) hos Ai Ramen Klara på Gamla Brogatan i Stockholm. Soppan har en obligatorisk ingrediens nämligen marinerade ägg. Just det, och det är hur enkelt som helst att göra Ramen egg. Det tar mindre än tre minuter, plus koktiden för äggen såklart, men det gör dom ju utan assistans.

Multi-användning
Ramen ägg är perfekta till vilken soppa som helst, som pålägg på olika brödsorter, som snacks, mellanmål eller som ett alternativ på julbordet. Marinaden kan ni återanvända i flera veckor (ska dock stå i kylen).

Isbad – isvak
Det enda jag inte gjorde var att utsätta mina ägg för det rekommenderade isbadet. Jag menar, man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, och det gäller även ägg. Skulle aldrig bada i isvak, så varför utsätta äggen för det;-)

Recept för fyra Ramen ägg:
3/4 kopp japansk soya
1/4 kopp risvinäger (Mirin)
1/4 kopp kinesisk mushroom soya (valfritt, men den ger en extra twist)
1/4 kopp vatten
Häll alla ingredienser i en förslutbar plast- eller glasbunke.
----------------------
Koka äggen i cirka åtta minuter. Om ni föredrar halvkokta ägg, välj 6 till sju minuter.
Låt äggen kallna i kallt vatten, skala och släng in i marinaden. Låt stå i minst två timmar, men helst i ett dygn eller mera om man vill ha mera sälta.

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”. OBS: Länken går till Madeleines nya blogg.

PS. Så duktiga ni är! Ni förstod precis vilken smak jag har angående killar:-) Ni var alla helt rätt ute. Det var Per som genomförde operationen. Verkligen synd att han var totalt humorbefriad. DS.

6 kommentarer:

Susjos sa...

Ramen -ägg, det var nåt nytt, marinaden verkar ju god, så då måste ju äggen bli goda också! Tack för tipset!
Så kul att det var en av killarna som jag gissade på, och visst är han väl lite lik vår kompis Tobbe minsann! Synfd att Per var humorbefriad!

Svar: nej, min förra audiolog hade jag i Rotebro, nära och bra när jag ju bodde i närheten! Audika som de heter finns även här i Solna Centrum, så det var inte så svårt att bestämma mej för att fortsätta gå hos dem, då det ligger nära.

Emma, Sol som sol? sa...

Marinerade ägg? Tänker på den där burken med ägg som alltid står på bardisken i Simpsons. Yick!

Ditte sa...

Vad roligt med dessa "ramen ägg". Gjorde dem i Peking då och då och med liknande recept.
Vad gäller gissningen av kirurg så missade jag det momentet. Synd! Men har tittat nu. Hade nog också gissat på rätt operatör. Kanske kan vi ge honom lite humor...
Vad gäller isbad, så växte jag upp med det med min pappa. Första gången det hände var 1961 och jag 12 år. En tv-inspelning för Svenska Livräddningssällskapet. Och den som blev räddad från en vak i Karlbergssjön var jag- Minns att det var kallt.
Men det blev flera isvaksdopp för min del under årens lopp. Men nu har jag isbadat klart sedan några år.

Anki sa...

Hm ... Ramen-ägg - ser inte gott ut, men skenet kan ju bedra.
isbad är inget för mig heller!

Ama de casa sa...

Lät inte dumt med dom där äggen! Intressant att du också har gått och blivit en matblogg :-)

Jag har blivit fegare och fegare när det kommer till att bada i kallt vatten. Fast när jag var yngre och bodde uppe i Västerbotten hade jag nästan inget val. Ingen isvak, kanske. Men jag hade svårt att vänta tills isen hade försvunnit helt:

https://amacasa.wordpress.com/2013/06/09/ama-var-tuffare-forr-2/

:-D

Geddfish ♥ sa...

Satt här igår kväll och läste men ögonen föll ihop så det blev inget skrivet.
Jag har aldrig hört talas om marinerade ägg. Spännande!
Men inte alls spännande med vinterbad, usch, avskyr kyla!
Önskar dig en fin torsdag och att dina ögonlock nu har läkt fint.