fredag 27 december 2019

Fem en fredag: Vecka 52 – ”Slutet gott”


Sol och en blå himmel för första gången på två veckor.


Täby Centrums välkända bollar gjorde mig en stor tjänst under december månad, då de brukar vara rosa eller röda. I år var dom limegröna, vilket jag tackar ödmjukast för;-)

1. Hur tycker du att året blev?
Ärligt talat inte helt som jag hade hoppats på. Tur att maken och jag aldrig planerar nåt, för då hade vi blivit riktigt besvikna.

2. Gjorde du vad du tänkt under året?
Nej, inte det heller. Alltför många ”hinder” på vägen, bland annat alla skavanker man får när kroppen blir gammal. Återigen tur att åtminstone knoppen fortfarande fungerar som den ska - tror jag i alla fall;-)

3. Vad var det sämsta med 2019?
Den frågan lämnar jag obesvarad. Lite privatliv vill jag nog ändå ha kvar;-)

4. Vad kommer du minnas mest?
Att Blogglandia med världens bästa läsare kan vara en livlina värd att satsa på:-)

5. Hur avslutar du 2019?
Ungefär så som jag avslutade 2018. Nyårshummern har ju blivit en tradition, så den får vara med även i år. Vid 12-slaget korkas det upp, och så lägger vi ytterligare ett decennium till handlingarna.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”. Stort tack Elisa för att du uppfunnit detta roliga tema. Hoppas du vill fortsätta med det nästa år!

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra, men de är dagsfärska. DS.

18 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Jag kan på rak arm säga att detta har varit ett riktigt j-a skitår! Men som alla j-a skitår så har det också sina toppar. Vi hade samma berogochdalbaneupplevelse för exakt 10 år sedan, 2009. Totala djup och helt underbara händelser.

Må 2020 bli ett toppfyllt år!

byblixtra sa...

Snyggt med limegrön boll!

Å, skönt med sol. Det har vi haft i norr också. :-)

Ps. Jag är med på skyltsöndag den här veckan. Ds.

Klimakteriehäxan sa...

Önskar att ingen får "ett riktigt j-a skitår" (som Emma kallar 2019) 2020. Tror som du att det är allra lugnast att inte planera jättemycket, jättelångt i förväg, för då ökar risken att man ska bli besviken.

"LillaSyster" sa...

Jag hoppas verkligen att din kropp bråkar mindre med dig nästa år!

Hanneles bokparadis sa...

skönt att knoppen hänger med:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/12/slutet-gott-fem-pa-fredag.html

Geddfish ♥ sa...

Jag förstår att du haft det tråkigt med dina ryggskavanker. Min rygg har faktiskt hållit sig riktigt bra i schack mot tidigare.
Jag önskar dig en fredlig rygg 2020!
Och många goa blogginlägg med härliga skyltsöndagar!

Uffe sa...

Bäst är att inte planera alltför mycket fastän det inte är helt lätt att låta bli. Att bli äldre har sina sidor. Ålderstilläggen kommer om man vill det eller inte.
Hoppas innerligt att 2020 blir ett bra år!
Men ön återstår några dagar på det nuvarande så jag väntar med nyårshälsningarna. Trevlig helg !

Önskar Karin på Pettas via Uffes dator

Ditte sa...

Visst var det skönt med lite blå himmel idag. Och den limegröna "bollen" piggar verkligen upp.
Intressant att läsa dina tankar om året som gått. Vet ju att din rygg inte direkt är så samarbetsvillig och det begränsar ju en hel del-
Funderade också på hur jag skulle svarat. Och just att inte planera för mycket eller ha för höga förväntningar tror jag på.
Känner igen mig i dina svar i fråga två och tre. Men det kommer ett nytt år.
Vad gäller det jag kommer att minnas mest är knepigare. Blir en mix av olika händelser och upplevelser. Men jag har haft ett bra år. Och hudskadorna har varit återhållsamma. Skönt så.

Var avslutningen av året blir vet jag och visst läggs ett nytt decennium till handlingarna. Nu är det framåt som gäller. Ett tag till.

nalta norrland sa...

Här hänger knoppen inte med 😜 läste att Ni skulle korka upp nyårshummern 🦀

Susjos sa...

Så kul att Täby vet vilken färg du gillar! Å trist att året inte varit det bästa.
Trevligt dock att blogglandia finns och kan pigga upp ibland!
Hummer är gott, synd att min man inte tycker detsamma!
Kram!

Anki sa...

Samma här ... inte mycket som blev som det var tänkt.
Hoppas 2020 blir ett trevligare år och att din onda rygg blir lite bättre.
Snygg färg på Täbys bollar ... klart du gillar dem! :)

Mia Halvarsson sa...

Nu satsar vi på att 2020 blir ett bättre år, tycker jag. Att du blir friskare i ryggen, att det kommer några (läs många) glada överraskningar, att jag får fortsätta läsa dina härliga inlägg!

Boklysten sa...

Nog märks det på kroppen och hälsan att man blivit äldre. Hoppas 2020 blir bättre för dig!

Ama de casa sa...

Visst är det skit när kroppen motarbetar en! Hoppas innerligt att behandlingarna gör att din rygg blir bättre så du slipper smärtorna.
För mig var det 2018 som till större delen var ett skitår, men det vände ju i maj i år. Håller tummarna - stenhårt! - för att en vändning är nära förestående även för dig.
Stor KRAM!
PS: Håller med dig fullständigt om alla i Blogglandia är guld värda.

Paula sa...

Hej, jag önskar verkligen att det nya året som står för dörren blir ett riktigt härligt och friskt BP-år! Jag svarade inte ens på frågorna för jag tyckte inte jag hade nåt att komma med. Krämpor som gjorde resande besvärligt, och livet gick inte i hundranitti direkt, inte för att jag önskar det heller, har nog blivit lite farträdd med åren! Lika illa som att jag som älskat alla typer av åkattratkioner på tivolin inte längre klarar nånting som snurrar...
Men tänk istället så kloka vi blivit när vi har så lång erfarenhet av livet!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Varje gång jag läser ordet decennium känns det lite märkligt? I huvudet är det liksom fortfarande 2000-talet och nu bara jaha det är alltså 2020-talet?! MAN ska leva på 20-talet liksom :-o, och 20-talet för mig är ju detsamma som 1920 när man inte var född ;-D . Fast jaja, bara att gilla läget :-p.

Anni sa...

Jo, jag har förstått att det hänt något som du inte vill berätta. Så är det ju även i bloggvärlden, allt måste inte serveras läsarna. Hoppas att 2020 blir ett bra år för dig och maken.

Carita Liljendahl sa...

Kul att läsa andras svar på tämligen svåra frågor.
Hann inte med den här gången heller.
Ska kanske satsa på Gems Weekly nästa år om hon fortsätter med Veckans ord, då har man lite tid på sig att komma med bidrag.
Skyltsöndag är ju förstås nåt jag INTE glömt på länge :-)