söndag 29 december 2019

Skyltsöndag #242

Som ni säkert kan tänka er har skyltningen den här veckan dominerats av olika varianter av REA-affischer. Helst på engelska, då det låter mera internationellt, och företagen slipper trycka upp skyltarna på svenska – suck! Men som ni ser har jag faktiskt bara med en REA-affisch, och den anser jag är dessutom veckans höjdare - en aningen svag sådan, men ändå;-)


”Fika” är ju vid det här laget ett vedertaget begrepp även utomlands. Undrar om ”Mellis” blir lika populärt internationellt... Det blir nog en utmaning att hitta en fyndig och rolig text på ett annat språk. Den svenska texten är rentav dålig och föga upphetsande.


Här kan man välja om man vill satsa på blyertspennor med djur eller med käpp... beroende på hur gammal, vis och intelligent man är - mmmmhhhhhhh;-)


Första gången den lokala ICA har satsat på olika attiraljer för nyårsfirandet. Det fångade dock inte min uppmärksamhet. Jag reagerade på prissättningen. Kolla! Alla priser kostar någonting och 95 öre. Någon som går på det fortfarande?


Inte att förväxla med ”party poopers”, glädjedödare alltså;-)


Veckans höjdare: Så kan det gå! Butiken måste ha sålt ovanligt många plagg på rea, för man har uppenbarligen inga kläder kvar att sätta på skyltdockorna;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

19 kommentarer:

Uffe sa...

Onekligen har rean haft avsedd verkan med tanke på skyltdockan på sista bilden. Mycket klirr i kassan.
Och nu har mellandagsrean blivit Mellis. Ja, vad säger man? Undrar varför det är så svårt att använda det vackra förståelsefulla svenska språket? Vi ska ju vara stolta över det och värna det, säger en dinosaurie. Men det är dinosaurien det.
Tack BP för detta trevliga söndagstema. Jag är inte mycket ute i bloggvärlden just nu av olika skäl, men på söndag hänger jag med. I sinom tid, när vårblommorna sticker upp ur snön blir det mera fart inne på min blogg igen. '
Ett riktigt Gott slut önskas och ett Gott Nytt År !

Karin på Pettas via Uffes dator

"LillaSyster" sa...

Nakna skyltdockor, nä inget bra försäljningstrick skulle jag säga. Önskar dig ett fint slut på 2019 och ett riktigt bra 2020 =)

Ama de casa sa...

För mig kommer "mellis" alltid att vara och förbli förknippat med "mellanöl" :-D

Jag tyckte att dom där djurpennorna var fräna, men vem använder väl den typen av blyertspennor nuförtiden? Fick en liten återblick även här... Den gråa, ovala pennvässaren som satt fastskruvad framme vid katedern, och pennförlängarna som man fick använda när blyertspennan blev för kort för att skriva med :-D

Partypoppers fick jag googla på... Där kom jag att tänka på när våra chefer på jobbet hade anlitat Kalle Sändare att ringa upp anställda och driva med dom. Samtalen spelades senare upp på den årliga julfesten. Alla klarade sig riktigt bra, utom en försäljare som var väldigt sugen på en gratis golfresa... Men en av sekreterarna blev erbjuden gratisexemplar av bordsfyrverkerier. Där undrar jag om jag kunde ha klarat av att tacka nej? :-D

Tack för den roliga skyltningen och för min nostalgitripp :-D



Geddfish ♥ sa...

Här står det ju SALE, då på sista fenomenala skylten! Det var längesen jag såg ordet REA och ännu längre sen jag såg ursprunget REALISATION!

Mellis? Hm, för mig var det mellanölet, det var ju så häftigt på 70-talet. Sen började de små barnen få mellis, men då betydde det tydligen mellanmål. Så, ja. Mellis i klädbranchen, nej det rimmar fel.

I det stora hela ett celebert skyltinlägg av dig! Det sista för i år!
Nu hoppas vi på ett bra 2020 men vi skrivs ju innan dess.

Stare Ström sa...

Tydligen ingick inte dockan i rean!

svar: Tack för din kommentar! Ja, det var den dagen då solen sken. Sedan har det återgått till normalt grått!

Mias Mix sa...

Ja varför kan de inte sluta helt med ören?? Du som är gift med en engelsman, finns det något ord där för mellis? Har aldrig funderat på det... Bra skyltning som vanligt.

Ditte sa...

Tack, för en riktigt rolig skyltning! Du har verkligen träffat mitt i prick här. Att "fika" är vedertaget på många ställen runt om i världen har jag sett. Men jag är mer tveksam till att "mellis" kommer att slå på samma sätt. Pennorna var riktigt speciella. Undrar om jag skulle slå till på en älg eller en käpp. Kanske båda- För lite balans.
Sen kan man undra om några går på detta med det som slutar på 95 öre. Men kanske...
Sista bilden- mycket humor här. Klart en höjdare.

BP sa...

En kommentar från Ruth i Virginia som hon skickade via mejl, då hon inte kan kommentera. Så jag tänkte att ni får ta del av den här i alla fall:

......................

Hej, BP

Din skyltsöndag var jättekul. Du är bra på att hålla ögonen öppna, när du vandrar omkring.
Skrattade åt "partypopper". PARTY POOPER är ett ord för s.k. tråkmånsar, som inte deltar i partyt.

"Every party needs a pooper,
that`s why we invited you,
party pooper, party pooper:::"

På tal om tråkigt - vi har heldagsregn i dag.

Ciao, Ruth

Mia Halvarsson sa...

Hahaha, oops you did it again :D
Pennorna gillar jag, tror jag är lite av en pennfetischist så nu måste jag kolla vad nätet erbjuder! Skyltdockan , ja vad säger man :D sen älskar jag Ruth's kommentar, tack för att du lade ut den :D
Ha nu en fin avslutning på året och decenniet, så satsar vi på ett himla gott nytt år!

nalta norrland sa...

Mellis = mellanmål :) jo yes så hette det under dagistiden.

För övrigt får Du högsta betyg i Skyltning :)

Emma, Sol som sol? sa...

Mellis för mig är mellanmål på dagis/fritids. Har aldrig sagt det hemma, då säger jag mellanmål.

Det där med nakna skyltdockor ser man ju emellanåt. Fast det måste väl ändå vara bättre att visa vad det är man rear ut?

Jag läste spontant party pooper och tänkte vad 17! Det är alltås inget lämpligt namn på en produkt som jag antar ska vara kul - vad nu en popper är ... Äh va f-n, vi har ju redan ett ord för party popper: smällkaramell! Gu vicken party pooper jag är!

Paula sa...

Men....vad är då partypoppers??? ätbart? nyårsmojäng? Ingen aning, nyfiken!
Käpp-pennan var ju riktigt frän, iaf annorlunda!
Ja du har ju ett överflöd att ösa ur vad gäller skyltar, o de kommer ständigt nya, kanske blir mellis internationellt, men knappast "påfyllning mittemellan" haha
Stackars dockor som får stå o frysa...inte får då jag något direkt köpsug...

Biggeros sa...

Mellis är väl mellanmål... men om det hade blivit så bra i engelsk betydelse. Det är ju som engelsmännen ska ha sitt tea = kvällsmat. Då jag trodde det var te de egentligen skulle dricka ÷o
Pennorna var roliga men köper någon pennor nuförtiden ....
Ja, däremot köper människor t.o.m skyltdockornas kläder..Afgärerna verkar gå mer än bra=)
Gott Nytt År 2020

byblixtra sa...

Mellis..nja, fika är bättre. :-)

Jag vet då vilka pennor jag skulle välja, de med djuren. :-D

Butiken vill nog få oss att tro att kläderna sålt slut genom att skylta med dockor utan kläder.

Klimakteriehäxan sa...

Erkänner: jag log åt gammelfolkspennorna ... nakna skyltdockor tror jag inte funkar, men jag tröstar mig med att jag inte tömt den där butiken på kläder ... tycker förvisso att det är kul att shoppa och då gärna på rea ...

Monica sa...

Torso docka, nej tacka vet jag gamla
tiders skyltdockor men hade det stått
en naken sådan där hade det väl blivit liv
på feministerna hela me too rörelsen hade
väl fått spel.
Snögubben är bara så läcker, skönt den
fick ett bra hem som uppskattar den.
Tur man inte tog skada av att se filmen
Fåglarna, lite ruskig var den och
när jag ser en flock fåglar händer det att
jag kommer att tänka på den.
Ibland tar livet ut svängarna och inte är man
någon Idlaflicka längre heller men man får vara
tacksam så länge man kommer ut med hundarna på
morgonen och framför allt hittar hem igen HIHI
GOTT NYTT ÅR till er båda

Christian sa...

Haha, jag gillar mellis skylten, det var väl en bra förklaring ...
Den nakna skyltdockan är ju fantastisk reklam, antingen har man sålt allt eller så säljer man själva dockan....

Susjos sa...

Haha! Ja gillar skyltdockorna utan kläder, snacka om att de rea-kläderna såldes snabbt!
Å skyltdockor på den sista skyltsöndagen passade ju alldeles ypperligt!
Kram

Anki sa...

Missade ditt Skyltsöndagsinlägg ... men nu har sett det. Bra som alltid - det finns visst hur många skyltar som helst i Täby med omnejd :)