fredag 13 december 2019

Fem en fredag: Vecka 50 – ”Häng”


Är det Lucia så är det. Täby Rehab Center bjöd alla besökare på glögg. Ett mycket trevligt initiativ. Å är det Lucia...


... så vet man att det lackar mot jul. Den här gamla Saaben har nog varit med om många jular.


De här metallänglarna var faktiskt riktigt fina. Aningen dyrt, men de lär nog hänga med många år.


Dessa tröjor borde förbjudas, speciellt den till höger. Är det verkligen någon som köper sådant???

1. Vart skulle du kunna gå där alla visste ditt namn?
Till mitt arbete, där nog de flesta vet vem jag är. Men jag är såklart ett oskrivet kort för alla nyanställda. Ja, Skatteverket och/eller Pensionsmyndigheten är ju också två alternativ, inte speciellt attraktiva sådana men ändå.

2. Vart går du för att vara runt folk men utan att behöva prata eller bli igenkänd?
I en storstad är det hur lätt som helst att vara anonym om man så önskar. På ett café, en restaurang, biblioteket, ett museum, ett varuhus eller på en gata mitt i stan.

3. Vart kan du gå för att känna dig hemma, utan att det är ditt eget hem?
Stamfiket och ”kvarterskrogen” i Täby Centrum samt Panda på Hornsgatan.

4. Var äter du mat när plånboken är tunn?
Nu ser jag till att plånboken inte är tunn ens vid månadsslutet. Men om jag hade ont om pengar så skulle jag nog äta hemma eller helt enkelt våldgästa en kompis.

5. Vad är ett känt ställe du önskar fanns i närheten av dig?
Tele2 Arena, för då skulle jag köpa ett årskort, se på fotboll och heja på Hammarby irl istället för på tv.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Då det inte bara är fredagen den trettonde utan också Lucia så lägger jag upp några dagsfärska bilder som dock inte har det minsta med inlägget att göra. DS.

19 kommentarer:

Susjos sa...

Trevligt med lite luciafirande runt om.
Idag är jag med i "fem en fredag" för första gången.
HA det gott!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Jag är med på det här sättet i min tur. Trevligt att läsa dina svar.
Så är det, man kan vara anonym i en storstad. Redan i en liten stad som Mariehamn är det svårt. Trevlig Lucia!

Hanneles bokparadis sa...

trevligt registreringsnummer, trevligt med stamfik:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/12/hang-fem-en-fredag.html

Geddfish ♥ sa...

Jodå, jag är rätt anonym i Lidköping sådär runtikring. Och det vill jag vara. Räcker med de ställen jag är känd.
Kul att läsa svaren dina! Trevlig lucia, säger jag som inte sett en enda lucia ute idag, men i morgon får jag se ett helt gäng.

nalta norrland sa...

Måste ju säga att jag skrattade när Du gav Din synpunkt på karlar/Jerry och shopping... om jag jämför mig å J så är det han som shoppar både i butik å på nätet :D

JULskylten på bilen var kul, de lär ha JUL året om ;-)

Kul att läsa Dina svar å få veta lite mer om Dig.

svar Jo men yes det kändes som om läkaren faktiskt vet eller i alla fall försöker ta reda på hur det funkar att leva med min sjukdom,
att han dessutom lyssnar är ett stort plus.

Vi har huset fullt :D tre lånade barn/tonåringar, kul :)
De kom nyss hem, J hämtade dem... de har varit på bio.
Jag är nöjd när Elin är glad... då känns det bra.

Ditte sa...

Trevligt med lite extra till Lucia på Täby Rehab Center. Piggar upp och behövligt i dessa dagar. På alla sätt.
Ja, Saaben har levt länge och rolig reg.skylt.
Vad gäller tröjorna så undrar jag vem som köper och vad man ska ha dem till. Apropå att minska konsumtionen.Vad gäller änglar avstår jag också.Men de kan ju kanske ha årslång säsong.
Jätteroligt att läsa dina svar. Och i några stämmer jag helt klart in. Men andra med lite variationer.

Paula sa...

Ja fy vilka trista tröjor! Vet du, idag fick vi inte så mycket tomtar på loppis så nu har jag loftet fullt av dem...närå, men tydligen vill folk inte ha kvar alla sina julpynt utan kommer till oss med dem, hoppas bara vi får sälja av dem så de inte blir liggande ett år...
Du får gärna våldgästa mig om plånboken skulle bli tom!
600 bagis för ängeln är en hel del, visst är de speciella, men nä, jag skulle inte ha plats för dem, får skylla på det...

Emma, Sol som sol? sa...

Just de där tröjorna var ju ingen höjdare men annars finns det riktigt roliga fula jultröjor. Vi har sagt några gånger att vi ska köpa oss varsin men det har inte blivit av. Egentligen borde man väl sticka dem själv - så som det liksom ska vara - men hu så mycket jobb bara för en dag om pret (säger hon som ritade mönstret och sydde sin brudklänning).

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilka fina julänglar, skulle kunna vara nåt. Men har man som vi ett helt garderobsskåp FULLT med julsaker så har jag gett mig själv köpstopp. Varje år försöker jag dessutom göra mig av med lite dekorationsgrejor - eller inte ta fram allt. Utan att lyckas!
Så det blir som vanligt; Bort med alla dekorationer i hela huset och så sätter jag upp alla julsaker istället! Jag gillar julen!!
Helst skulle jag vilja göra all gammeldags julmat själv också; Sockersalta julskinka med ben (gjorde det första året vi bodde här), göra julkorv, koka salt kött osv. Men vi är bara 2,5 (den halva är vår lilla hund) i hushållet och har bara 2 gäster på julafton och en på juldagen - så det skulle bli lite mycket mat att kasta..... *fniss*
KRAM/Susie

Klimakteriehäxan sa...

Den regskylten är ju guld värd!
Säg till om du skulle vilja ses på Panda nån gång!

Mia Halvarsson sa...

Äääälskar änglar men inte till vilket pris som helst, där var gränsen nådd sen länge, även om dom kanske är prisvärda :) allt är ju relativt och tröjorna är hemska :D så hemska så man skulle vilja ge en till nån man inte gillar så mycket kanske...hmm....får fundera på det!
Ha en fin lördag!! :)

Anki sa...

Verkligen ett bra initiativ att bjuda på glögg och pepparkakor!
Trevliga änglar ... men då jag varken har råd eller plats för dem så får någon annan gärna köpa dem :)
Kluriga frågor ... eller kanske inte - kul att läsa dina svar!

Ama de casa sa...

Hoppas det gick bra också på Täby Rehab Center så att du inte bara var där och tryckte i dig glögg och peppisar. Fast med tanke på vad du tycker om sötsaker så tror jag nog att du satsade mer på rehab ändå ;-)

Jag köpte faktiskt en julkofta härom dan som jag har bestämt INTE är en julkofta. Hjärtan och skuttande hjortdjur finns väl året om? Den är så otroligt skön, varm och gosig, så den kommer att få vara med så länge det behövs kofta här. Åtminstone inomhus tillsammans med gosebyxorna :-)

Här kan jag gå runt och inte bli igenkänd på stan. Men rätt vad det är dyker kompisar upp och det är väldigt trevligt. Sen händer det inte alltför sällan att bloggläsare ger sig till känna och alla är så glada och snälla så det är bara trevligt det med :-)

Nåt som jag skulle vilja ha nära är Rusta. Och en affär där man kunde köpa sikrom :-D

Mösstanten sa...

Trevligt med Luciafirande och trevligt med second hand, som jag antar att det är.

"LillaSyster" sa...

Håller med dig makalöst fula tröjor.
Trevligt med lite glögg=)

Gunnel sa...

Jag älskar änglar så metallänglarna fastnade jag för direkt. Jag tycker också de här julitröjorna som säljs lite varstans är otroligt fula. Det är till att förstöra julstämningen om man tar på sig en sådan. Ha en fin helg.

Carita Liljendahl sa...

Gillar också metallänglarna! Fina!
Och registerskylten - perfekt just nu :-)

Musikanta sa...

Häller med dig om att man inte behöver leta efter platser där ingen känner igen en när man är i Stockholm :-).
Det finns säker de som tycker att den förfärliga tröjan är cool. En del ungdomar har så konstig smak numera. Som att jeansen måste vara trasiga för att var inne.
Ingrid som önskar dig en skön tredje advent.

Mrs Calloway sa...

bra tips att våldgästa kompis när kassan är skral. metallänglarna är verkligen jättefina. men priset är för höt, precis som du sade