måndag 16 december 2019

Glad måndag och julkalender

Som ni vet har jag för det mesta ögonen med mig, och jag blir alltid lika glad när jag upptäcker små ”konstverk” och/eller udda figurer på marken. Den här dinosauriern eller om det är Don Quijotes häst Rosinante är gjord av vatten och fanns i Täby Centrums parkeringsgarage idag.


Manchego
Gissa att jag blev glad när gulliga grannen ringde på och överräckte en ”souvenir” från Benidorm, där hon och hennes man spenderat 6 veckor i lägenheten som maken och jag brukar hyra. Manchego ost – MUMS! Kolla bäst före datumet! Förenklat och bra och inte ens ”bindande”. Sådant gillar jag:-)



Julkalender
Orsakullan vill veta om jag kollat något avsnitt av julkalendern på tv. Nej, det har jag inte. Har bara sett olika trailers och sista fem minuterna av några avsnitt när jag väntade på att ett annat program skulle börja. Det räckte om man säger så;-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”.

9 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det kallar jag grannsämja! Både att samsas om lägenheten i Benidorm och att förära en sådan godsak! Gulligt. Förstår din glädje.

Julkalendern, ja den såg jag senast ikväll. Det var andra gången och det bara blev så. Inte något jag följer alls.
Glad kväll!

nalta norrland sa...

Själv har jag sett nästan varje avsnitt av julkalendern :) helt ensam om jag inte ska påstå att hundarna oxå kollar in tomten :D

Dagens måndag har varit både bra å dålig... skjutsade min mor till Färghandeln där hon fick köpa en ny tvättmaskin, ja J fick hämta å leverera tvättmaskinen hem till henne å sedan montera så hon fick den på plats. Men betala gjorde hon själv :D

Emma, Sol som sol? sa...

Men så gulligt av dem! Egentligen är det ju bäst före på nästan allt. Det enda där jag är mer noga är råa kött-produkter. Man har ju ögon och näsa som man ska lita till, inte bara ett stämplat datum. Och så beror det ju på hur man har förvarat det.

Nix, har inte sett kalendern men jag vet att sonen skulle kolla på den med en spelkompis i Sverige, de har det som tradition nu. Men jag undrar om den inte var för dålig så de la av med det.

Ditte sa...

Vilken trevlig överraskning att få en god manchegoost! Och bäst före datum ser lovande ut. Men osten är ju försvinnande god så chansen att den blir uppäten innan finns ju.
Vilket läckert konstverk du upptäckte. Och fint att man kan se olika figurer i det. Kan nog se både dinosaurien och Rosinante här-
Har också sett slutet av några adventskalendrar och snögubben är den jag gillar bäst. Så sicken glad måndag det blev trots vädrets gråhet.

Susjos sa...

Så gott med Manchego ost, snälla grannar ni har! Men nog kan man väl köpa den osten här också, fast den kanske är svår att hitta?

Såg faktiskt hästen i din vattenpöl, med ryttaren på! Haha!

Jag har sett några avsnitt av adventskalendern, och den passar nog barnen tror jag!
JAg tycker den är lite rolig ibland!

KajsaLisa sa...

Ser ut som en överkörd skorpion. Kolla in här varför du inte kommer ihåh skylten den här bilden måste vara tagen strax innan rivningen då den togs ned och sattes upp där den sitter nu.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/18813

Ama de casa sa...

Jag tycker att det ser ut som en giraff som svänger loss. Antingen headbangar den till julmusiken eller så slåss den. När dom slåss brukar dom smacka till varandra med halsen. Nu ser jag ingen motståndare, så då är det nog en musikdiggande giraff :-D

Anders brukar leta ostar med så nära utgångsdatum som möjligt, fast det gäller mest mjukare ostar. Precis tvärt om mot mig alltså som är en sån där "datumstämpelmes". Så himla snällt av grannen att tänka på er!

Julkalendern såg jag dom två första avsnitten av, sen gav jag upp.

Anki sa...

Såklart ser jag julkalendern ... haha - knäppt, javisst, men det är en av de enda jultraditioner vi har :)
Första tanken med figuren i vattenpölen var en skorpion! Men sen när jag tittade igen så ser jag en sorglig figur på en ännu sorgligare häst ... och jo, det måste förstås vara Rosinante!
Härligt med grannar! Så omtänksamt att ta hem ost till er!

Paula sa...

Hej, nu måste jag lägga in ett veto, det är ju en skorpion på första bilden, borde väl jag veta som är en äkta sådan själv! två stora klor, o så svansen som stolt står rakt upp, går inte att ta miste på!
Manchego-ost vet jag inte hur den smakar. Men det var väldigt gulligt att kompisen att ge en sån trevlig hemkomst-present.
Julkalendern har jag inte heller sett, men jag har faktiskt tänkt att se den på play för vad jag har hört är den lika underhållande för vuxna. Det måste jag ju ta reda på om det stämmer.
Dvärgskämtet ja, det går ju ut på att alla dvärgar har namn, Glader, Toker, Trötter osv, men det är ju bara en Glader alltså är de andra lessna!