lördag 28 december 2019

Bokmärken och "Fåglarna"





Idag har jag faktiskt lyckats med två röda trådar i mitt bidrag till temat "Bokmärken". Inte illa, eller vad tycker ni!?:

1. Båda bokmärken är gjorda i metall, och 2. de är presenter från bloggbästisarna Ditte och Anki. Tusen tack tjejer:-)

Kinesisk bokmärke
Första bomärket är julklappen jag fick av Ditte häromdagen. Lovade ju visa upp det överraskande innehållet i kuvertet, och det var ett vackert och annorlunda bokmärke i silver. Skulle gissa att det har sitt ursprung i Kina, där Ditte jobbat i många år.

Sällsynt bokmärke
Ankis bokmärke är lika ovanligt och otroligt fint. Sådant gillas skarpt:-) Anki mejlade bilden och tyckte att märket skulle passa alldeles utmärkt till temat. Å det gör det verkligen:-)

Jag bara älskar mina bloggvänner som förser mig med bloggfoder av högsta kvalitet:-)

Fåglarna
Orsakullen undrar vilken var den första filmen som jag blev rädd för. Den frågan var lätt: Hitchcocks ”Fåglarna” från 1963 - ett år då några av er inte ens var påtänkta;-) - satte djupa spår hos mig. Jag var totalt skräckslagen. När kompisarna plockade fjädrar från marken och strök med fingrarna över dom, sprang jag bara darrande därifrån. 56 år senare får jag fortfarande ståpäls - fast tvärtom - när jag ser fjädrar på marken.

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd, Emma och Agge visar också bokmärken ibland.

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”.

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt snygga, fin julklapp, mitt lite annorlunda:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/12/loch-ness-odjur.html

Susjos sa...

Men så fint! Båda bokmärkena är ju bedårande vackra!
Visst har jag sett filmen "Fåglarna" , och läskig var den!
Den läskigaste film jag har sett är utan tvekan : Exorcisten", mamma fick sova i min säng den första natten. Jag var 14 år, kan absolut inte se den filmen igen!
Kram!

Geddfish ♥ sa...

Oh, wow, vilka vackra bokmärken och vilka generösa givare!
Läskiga filmer, nej usch, de vill jag inte se. Jag kan se operationer, blod och sånt i sjukvården, men inte när människor skändar eller misshandlar, brrrr.
Trevlig lördag! Här har jag en smarrig lergryta på G.....

Emma, Sol som sol? sa...

Så fina bokmärken!

Fåglarna, det året föddes i alla fall min storebror! Och hu, läskig film! Fåglar som flaxar runt huvudet gillas inte!

Klimakteriehäxan sa...

Det kinesiska är riktigt riktigt snyggt! Kniven - ja exakt en sån har jag också haft med. Vanlig souvenir från förr, tror jag.
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/01/vem-behover-en-papperskniv.html

"LillaSyster" sa...

Klart att de delar med sig av bloggmaterial- du skickar ju fina presenter till dem. Ha en bra kväll!

Ditte sa...

Visst märktes dina röda trådar. Och roligt att både Anki och jag funderade i liknande banor.
Jodå, bokmärket är från Kina och Peking. Jag beställde två och ville gärna dela med mig till dig. Tänkte att du inte hade ett liknande. Tror inte någon annan heller har detta här hemma. Roligt att du tyckte om det.
Gillade också mycket Ankis bokmärk. Vackert och väldigt stilrent.

Vad gäller filmen "Fåglarna" instämmer jag helt. Har efter den haft svårt med flaxande fåglar.
Den och senare "Exorcisten" vill jag inte se om.

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Usch den filmen :-o, jag har bara hört om den och helt ärligt så skulle jag inte våga se den. Jag är ju feg som bara den, tycker skräck är hemskheter och undviker det av en anledning. Ändå är det spännande att läsa vad folk blivit rädda för. Konstigt eller hur?!

Sen bokmärkena här ovan, hur fina och så unika. Blir alltid så fascinerad av detta tema det finns så mycket vackert i bokmärken, utan dina inlägg om bokmärken hade jag aldrig fått se allt detta vackra :)

nalta norrland sa...

Inte för att jag var född när filmen var ny men den Hitchcock-film jag minns med skräck är Psycho... jag har fortfarande ångest när det gäller att duscha :D nä inte riktigt så men för x antal år sedan, när Elin var liten bodde vi på en camping där duscharna var typ öppna med bara vanligt duschdraperi å big no no jag klarade inte av att duscha... tänk om Norman Bates å hans mor skulle dyka upp ;-)

Unika och speciella bokmärken.

nalta norrland sa...

Så Du har sett inlägget och till å med kommenterat mattan... då måste ju det inlägget försvunnit på nått märkligt vis för jag började ju tro att jag drömt å aldrig lade ut det.
Helt galet att ett inlägg kan försvinna så spårlöst.

Tack för fina ord om Elin <3
Jo R var långhårig, klippte av sig håret å skänkte det avklippta till cancerperuker å rakade sedan av sig håret å nu är han då korthårig... vi får väl se hur han ser ut nästa gång jag träffar honom ;-)

Mias Mix sa...

Fina och speciella bokmärken! Kul med små presenter.
Ja Fåglarna var hemsk! Här i centrum kan det komma stora svärmar med kajor och då tänker jag alltid på Fåglarna.
Tack för krya-hälsningen. Fortfarande hosta från hell. Snart vänder det.

Mia Halvarsson sa...

Men ååå så fina bokmärken! Vänner är sannerligen fint att ha <3
Filmen Fåglarna var döläskig, huvvaligen! För mig var det "Vampyrernas natt" av Roman Polanski som blev en riktig skräckfilm trots att det hette att det var en komedi!!!!!!!!! Jo pyttsan....
Ha en fin söndag, BP....snart dags för skyltning :D

Ama de casa sa...

Vilka fina bokmärken och fin omtanke från både Ditte och Anki :-)

Filmen Fåglarna skrämde verkligen upp en hel generation. Länge sen jag såg den nu, men visst var den scary! 2013 besökte vi Bodega bay där filmen spelades in och det var inte en fullt så omskakande upplevelse. Bara lite:

https://amacasa.wordpress.com/2013/08/01/gardagens-djurobservationer/

Och det kanske med liiite hjälp av paint också :-D

Fast jag gillar ju fåglar (utom påflugna duvor vid restauranger, eller på terrassen heller för den delen)

Susanne ❤️ sa...

Vilka underbara bokmärken och härliga bloggvänner
Önskar dig en fantastiskt nyår och hoppas att vi hörs under 2020
Kramisar

Anni sa...

Ankis snygga bokmärke känner jag igen, eller i alla fall ett liknande. Undrar varifrån? Tror att "kniven" ska användas för att sprätta upp boksidor, sådär som man ibland fick göra förr.

Fåglarna är en film som verkligen visa på Hitchcocks geni. Snacka om att han kunde göra läskiga filmer!

Guldkryckan sa...

Fåglarna där...har aldrig fastnat för den filmen egentligen men när jag ibland väntar på bussen till kneget på morgonen så sitter det alltid (nästan) 15-35 fåglar på taket till affären och stirrar på oss...jo...så jag förstår din tanke där. (Brukar räkna dem så siffrorna varierar)

Har ju bokmärken i appen till mina ljudböcker men det senaste jg använde till mina pappersböcker var en, hör o häpna, gaffel...man tager vad man haver ;)

Ha det fint nu Bp.




Carita Liljendahl sa...

Slutar aldrig fascineras över hur många bokmärken det finns :-)