måndag 23 december 2019

Glad måndag


Ett vykort med ett av Lars Lerins helt underbara akvareller. Då jag har träffat honom irl, så väcker kortet många minnen.




Känner mig aningen bortskämd måste jag medge. Utbudet av pinfärska delikatesser i Täby Centrum är enastående. Det är bara att välja. Å jag säger bara lutfisk;-)

Kan man bli annat än superglad när ett kuvert dimper ned på hallgolvet och innehåller ett stort vykort med ett akvarell målat av Lars Lerin? Nej, det kan man inte. Eller jo, det kan man. Kuvertet innehöll nämligen en stor överraskning till. Men den får ni först se på lördag. Stort, stort tack Ditte! Älskar sådana helt otippade "surprises":-)

Flera glada nyheter
Det finns faktiskt fler anledningar till att jag är glad idag:

- Alla era kommentarer till mina senaste inlägg. Helt otroligt vilken respons jag fått:-) Tusen tack!

- Noll snö och is. Fyra plusgrader, och små fåglar kvittrar i träden både dag och natt.

- Comhem och tv4 som kommit överens om sändningsrättigheterna. Tänkte faktiskt på de 1 599 999 miljoner svenskar som hade gråtit hela kvällen idag, om de inte fått titta på Bingolotto i fyra timmar och 25 minuter (minus reklaminslagen).

- Den lokala ICAn samt delin som ”bjöd på” julmat inklusive efterrätt till imorgon.

- Klappar mig själv på axeln att jag inte var en av dom som var tvungen att akuthandla idag.

Med denna glada måndag önskar jag alla mina underbara läsare, som från och med idag tar ”julblogglov” redan nu en riktigt fin jul. Till er som bloggar även imorgon återkommer jag med en "riktig" julhälsning.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Det är Orsakullan som håller i ”December 31 dagar”.

11 kommentarer:

Åke sa...

Lutfisk WOW!!! Fint utbud ni har på alla delikatesser :)

Klimakteriehäxan sa...

Apropå att akuthandla - tro mig om du vill, men jag lovar: detta var årets bästa dag på Ikea i Kungens kurva. Bara hämta det jag skulle ha, ingen kö i kassan, inte trångt nånstans. Tror jag ska ta till vana att åka dit den 23 december.

Susjos sa...

Mums så gott! Är det ICA i Täby som har dessa delikatesser? Ser också ut som hemmagjord Janssons frestelse? Tror inte ICA på MoS har detta!
Åh mums för lutfisk!
SÅ kul med överraskningar i brevlådan! Väntar med spänning på lördagens överraskning från Ditte ;-)
Började titta på Bingolotto, men gick över till svt1 där de visar Sanna Nielsens show från Hamburger börs!
Önskar dej redan nu GOD JUL!

Emma, Sol som sol? sa...

Fin fiskdisk men lutfisken hoppar jag gärna... Verkligen fint vykort du fått.

Här hade vi faktiskt 25 grader en stund i dag, jag satte mig ute och läste.

Paula sa...

Godafton! Tack för recept på älgblötan eller rötan, redan glömt vad den hette! Vete tusen om jag vågade skicka paket med sådant innehåll med postnord idag, risken finns att köttet hade vandrat iväg till sälla jaktmarker innan det kom fram! Långkok älskar jag, är lite förvånad över avsaknaden av kryddor i spadet bara. Jag hade slängt i lök, vitlök, enbär, timjan...men si det skulle man inte. Påminner lite om pulled...elk! Att brödet höll ihop så bra efter badet i spadet! Jag får nöja mig med älgköttbullar, nöja mig, jag är överlycklig snarare. Så roligt att få ett kort med Lars Lerins tavelmotiv. Har ikväll suttit och tittat på Lerins jul och gråtit en skvätt. Ack dessa lärlingar, med hjärtat på rätta stället! Så både du o jag fick en glad överraskning, kul!
Fiskdisken får mig mest att sucka tungt....tur att priserna är oöverkomliga för mig så jag kan sluta drömma...
Natti från pörtet

Hanneles bokparadis sa...

God jul... med allt färskt!

Anki sa...

Ha nu en riktigt fin helg!
Lutfisk blir det här också, men inte idag.
GOD JUL till er båda!
Kram

Ama de casa sa...

Så många glädjeämnen - härligt!

Ha nu en riktigt fin julafton och en GOD JUL!
Kram

Ditte sa...

Vad roligt att jag kunde bidra lite till en "glad måndag". Extra roligt att du träffat L.L . Jag är också väldigt förtjust honom och hans målningra och böcker. Är tacksam för de besök jag haft förmånen att få gör på Sandgrund. Och du har mycket fint att glädjas åt så här dan före dan. Och roligt att du delar med dig av det.
Önskar dig också en riktigt God Jul.
(Hade dålig mottagning igår så det blev ett julaftonsbesök. Ett väldigt trevligt sådant)
God Jul från finska Kemi

Monica sa...

Mej gör det varken till eller från att
kanalerna är tillbaka Bingolotto klarar
vi oss utan och dom andra kör bara repriser.
Lerin är inte my cup of tea lite överreklamerad
i mitt tycke.
Håller med dej ser ju lite jönsig ut i pyjamasen
stackars man.
Läckert med fotboll på nageln, själv äter jag upp
mina så det går inte att göra något snyggt med dom.
Ja julen är för barn men även för Monica HAHA
En riktigt GOD JUL till dej och Långa Farbrorn från
oss alla fyra

Carita Liljendahl sa...

Lerin är också en av mina stora favoriter. Har ingen konst av honom. Kunde kanske få tag på något vykort någon gång?
Tack för länken och för att du är med och piggar upp måndagarna :-)