tisdag 24 december 2019

God Jul!



Det är alltid bra att ha ett val, så ni får välja det julkortet som ni tycker bäst om:-)

Tänk att med en kul fest kan man få med sig alla på att fira allt möjligt! Och julen kan man faktiskt fira tre gånger om man känner för det, fast då får man vara kvick och förflytta sig till olika länder;-)

I Skandinavien samt i Schweiz, Tyskland, Österrike, Polen och Portugal firar man Jesus födelsedag den 24 december. Det är den dagen man äter julmat och ger varandra julklappar.

Resten av världen
Omkring år 300 bestämde de kristna kyrkofäderna att Jesus var född den 25 december. Den dagen firas julen i de flesta länder, till exempel Storbritannien, Irland, Italien och USA. Det är då den traditionella julmaten äts och man ger varandra julklappar. (Källa: Kultursmakarna)

Los Reyes Magos
I Spanien firar man ”vår” jul inte alls, utan det är Trettondagsafton som gäller. Den dagen delar spanjorerna ut likör, julgodis och andra godsaker till Los Reyes Magos (de tre vise männen) och deras kameler. Över hela Spanien firas den 5 januari med stora parader och festivaler.

Med detta oviktigt vetande önskar jag er alla

en riktigt GOD JUL!

PS. Och om ni inte firar Jul så önskar jag er tre dagar, där ni gör precis vad ni vill och trivs med, var ni än befinner er i världen. DS.

15 kommentarer:

Anita Malta sa...

Som du vet firas julen den 25:de här på Malta men vi "firar" idag, enligt tradition. Firar och firar men julskinka har vi köpt i Svensk Butiken, Glögg fixar maken liksom Köttbullar och Jansson's. Själv rör jag ihop lite rödbetssallad, dukar och pysslar. Efter middag blir det öppning av paket, inget märkvärdigt alls, bara för att det är kul och de flesta paket är förstås till Fanny :)

Önskar dig en riktigt God Jul och en framförallt avkopplande långhelg från Malta. Kram!!

Klimakteriehäxan sa...

Du har rätt, vi tenderar nog att stirra oss blinda på "vårt eget". Hoppas din julafton blev trivsam! Och att du fick din lutfisk - som min man älskar men jag avskyr ...

Emma, Sol som sol? sa...

Alltså, jag läste Anita Maltas kommentar och höll på att brista ut i gapskratt! Men faktum är att jag ska nog spara orsaken till det till ett inlägg för det är helt fantastiskt!

Fler och fler spanjorer här firar båda dagarna, beklagade sig Miguel över, han som hyr av. Barnen ska ha presenter två gånger!

Ha en riktigt härligstund kvar av julafton, vi har haft en riktigt trevlig dag!

Anki sa...

Om man måste välja julkort ... då vill jag ha det andra :)
Färdigfirat för i år! Tillbringade julafton tillsammans med barnbarnen i Ugglebo :) Den 5 januari ska vi fira barnbarnens mamma Lina, som fyller 40! :)
God fortsättning på helgen!

"LillaSyster" sa...

Fina julkort! Jag väljer båda =)
Ha en bra juldag!

Åke sa...

God fortsättning! Jag gillar färgen röd. Då förstår du att jag fastnade för de röda detaljerna.

Biggeros sa...

Jag väljer Reinbeer julkortet÷●
Jag instämmer med Emma.... Här firas två dagar "Jul" och spanjorerna håller inte igen när det gäller köp av julklappar.
Nu får man en extra lön lagom till Jul för att man ska kunna unna sig "extra" Julmat och klappar. Julmat består av som alltid : jamon, ost, ananas, räkor, cava etc såsom man äter året om. Man besöker sina släktingar/ vänner morgon, som kväll under Juletid och äter samma meny. En dansk vän som är gift med en spanjor berättade att hon var rätt så trött på maten efter alla kusinbesök. God fortsättning på Julen 🎅🎄

Ama de casa sa...

Tack för julkorten - kan inte välja så jag slår till på båda :-)

Jag kan faktiskt tycka att spanjorerna gör rättast. Det var ju när "kungarna" (dom vise männen) kom fram med gåvorna på trettonhelgen som jesusbarnet fick sina presenter. Kommer alltid att tänka på den underbara scenen i inledningen av "Life of Brian" med Monty Python-gänget :-D

Ha en underbar fortsättning på julen!

Guldkryckan sa...

Tackar för julkorten där, gillar ju öl ibland så jag väljer det ;)
Här följer vi ju den traditionsenliga julen där julklappar vankas på julaftonen...ungarna verkade nöjda igår så allt gick väl enligt planerna.

Mycket julmat blev det ju...och gröt på det...smaskens.

Ja många firar ju inte jul alls...tur man kan vara ledig trots det tycker jag...skulle dock gärna vilja vara ledig under "Eid" också...en ledig dag är ju en ledig dag ;)

Ha det bäst nu Bp och god fortsättning.

Mia Halvarsson sa...

GOD JUL till dig också, när det nu blir...OM det nu blir ;)

Monica sa...

Ärtsoppan fryses in i portioner.
Ett par supar är ju inte helt fel
det medför ju att man kan äta lite
mer godis:-)
Ha en fortsatt trevlig julhelg:-)

Ditte sa...

God fortsättning önskar jag! Är lite sen med mitt besök hos dig. (Visst internetkrångel. Fina julkort och följaktligen svårt att välja. Men jag tar nog hälften av båda. Eller förminska och sätter ihop dem.
Och visst är det bra att julen är lite flexibel. Tror jag ska anamma det.
Å andra sidan är jag inte direkt så julig men trevligt kan en ju ha ändå.

Susjos sa...

God fortsättning på julen om och när ni än firar, varför inte i dagarna tre?
Jag gillar båda julkorten, härligt färgglada!
Här blev det firande två gånger på samma dag, först hos svägerskan, sen på jobbet!
Kram!

Paula sa...

Tack jag vill ha en reinbeer! Vilken underbart strålande produktidé, smaken kan ju vara både si o så, men jag hoppas det är en ljus lager.
Nu traskar jag vidare till din nya kompis snömannen

Carita Liljendahl sa...

Båda korten är fina men den med renarna gillar jag mest.
StilREN :-)