söndag 25 augusti 2019

Skyltsöndag #224

Alltså idag är jag aningen stolt över mig själv, vad gäller veckans skyltskörd alltså. Egentligen skulle alla fyra skyltar jag lägger upp platsa som ”Veckans höjdare”. Men det hade nog varit lite för mycket;-) Men himla KUL (O)OM jag lagt ut fyra höjdare, eller hur;-)


KUL (O)OM - registreringsskylt på en scooter. Och inte bara det, SUS är faktiskt Stockholms Universitets Studenters fotbollslag, inte speciellt meriterat måste jag medge. Laget spelar i Div. 7, men ändå. På 1980-talet hade klubben även ett damlag, men det LYSTe inte om det heller;-)


Veckans höjdare 1: ACDC Elektro AB måste väl vara världens fyndigaste namn på ett företag som håller på med elektriska installationer och samtidigt för tankarna till sånggruppen AC/DC. Å ni som inte förstår mitt resonemang: alternate current (AC) = växelström, Direct current (DC) = likström.



Veckans höjdare 2 och 3: I skuggan av NKS (Nya Karolinska Sjukhuset) byggs även nytt på ”mitt” sjukhus – Danderyds Sjukhus. Och det är inte bara en ny akutmottagning som byggts utan också nya vägar. Med dessa gatunamn kan man nog knappt missa att man befinner sig på ett sjukhusområde. Tycker man har gått aningen för långt här. Men som roliga bidrag till Skyltsöndag duger de absolut;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

18 kommentarer:

Ditte sa...

Helt klart jättebra bidrag till Skyltsöndag. Gillade alla. Var och en hade ju sin egenhet. "Kul OOM" jo tack! Man väntar sig nästan något efter också. Att SUS hade en betydelse visst jag inte. Men nu vet jag. Men ACDC visst jag. Ja, även utan musikgrupp. Verkligt fyndigt namn.
"Sjukvägarna" kan en ju skratta åt. Kunde varit värre. T.ex. "Likvägen" eller mer drastiska vägnamn än de som finns idag.

Geddfish ♥ sa...

Jaså, minsann, i Danderyd byggs en ny akutmottagning och i Lidköping vill man ta bort den befintliga superbt fungerande. Ja, en kan småle.
Men skyltarna var hur toppen som helst!

Alla dina skyltar var höjdare, tycker jag. Småleende....

nalta norrland sa...

Jippi yea :D

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, tycker vägarna var kul! Mer passande kan det ju inte vara, liksom. Dessutom får man väl vara glad över att de gick den kroppsliga vägen (hehe) och inte valde namn på sjukdomar: Förkylningsvägen, Gastritallén, Bråckgatan, Benbrottsstigen ...

Paula sa...

Hahaha, sjukhusvägarna triggar förstås fantasin, finns urinblåsvägen, slidvägen, anusvägen...nä nu slutar jag, men du fattar! Tack för att du berättade om AC/DC, visst känner jag till gruppen men hade inte en suusning om var namnet kom ifrån!och regskylten, kul kul!

Klimakteriehäxan sa...

Insämmer: du kan känna dig väldigt nöjd med den skyltskörden!

KajsaLisa sa...

Ha ha, vilket sammanträffande såg ett coverband på ACDC i lördags, förstaskylten var kul. Sen dom nya skyltarna på Danderyd gillar jag, men det hade varit roligare med åkommor typ Influensagatan eller Gallstensgränd. Länkar upp dig nu.

Susjos sa...

Kuliga skyltar som är höjdare allihopa! AC/DC gruppen känner man ju till, och faktiskt har min käre man upplyst mej om vad det betyder, för det visste jag inte!
Vägnamnen är ju så dåliga! Jösses, kan de inte bättre? Men roligt är det!
TACK för styrkekramen, den värmde och behövdes efter den hemska natten på jobbet, som tur var natten till idag såå mycket lugnare!

Ama de casa sa...

Härligt skyltat - som vanligt :-)

När jag såg SUS så tänkte jag på Susjos :-)

Så du har också elektriker i din skyltning. Mina elektriker var inga coola rockare utan grodor (eller ankor). Tänk så många varianter av elektriker det finns ;-)

Passande gatunamn runt ett sjukhus tycker jag. Finns ju många fler kroppsdelar ifall dom skulle bygga ut vägnätet ytterligare också - perfekt! :-)

Åke sa...

Plattsar alla dagar i veckan som veckans höjdare :) Skylten KUL är ju bara för rolig och sånggruppen man kan lyssna alla dagar på i veckan :) Armbågsvägen och Ryggradsvägen lät ju som en hel Plåsterkåksbebyggelse :) Du kan du ;) Själv avbildar jag inifrån plåsterkåken denna vecka ;)

nalta norrland sa...

svar Hm... jag skriver tack å Du skriver att Du är elak??????? Hur tänker Du... jag är i alla fall tacksam över omtanken.
Däremot har jag inte tänkt köra sjukdomsgnället i långbänk.

Monica sa...

HAHA mycket tokerier har jag gjort i mina
dagar men att bränna muff har jag aldrig gjort:-)
Tillhör kategorin som inte läst en enda Harry Potter
Det där med städning var glad att du inte har hund.
En skön skogspromenad rensar när det blir för mycket tänk.
Krämpor, så länge jag kan gå och fungerar någotsånär är jag
tacksam.
Gillar också vildvuxet när det gäller tomt, prydliga rabatter
är inte min melodi.
Ha en bra vecka :-)

Mias Mix sa...

Haha riktiga höjdare du hittat! Perfekt med registreringsskylten! Och så fyndigt namn på elfirman!! Och tycker nog vägnamnen vid sjukan var lite roliga de med :)
Glömde länka till dig igår men har fixat det nu. Kram

Guldkryckan sa...

Jo...tillbringade ju en tid i sjukhusmiljö för några år sedan...mycket väntetider vilket gav möjligheter att fota alla sjukhusnamn på gator mm.
Ska se om jag hittar dem nånstans på hårddisken.

AC/DC är ju några man lyssnat en del på...Bon Scott där inspirerade mig till att börja dricka Whiskey en gång i tiden...ja...alla sådana där band från 80-talet inspirerade mig till sådant liknande...ehum...80-talet var fint ;)

Ha det bäst nu Bp

Anki sa...

Absolut en härlig blandning av skyltar - du ska helt klart känna dig nöjd!

Christian sa...

Här håller jag nog med dig, de första två är riktigt fyndiga och kul, men gatunamnen är ju riktigt usla.......skulle ju hetat nåt i stil men..
....appendixallén, urinvägsinfektionsstigen..... :) :) :) LOL

byblixtra sa...

Vilka underbara gatunamn du hittat! :-)

Registreringsskylten var också bra.

Anni sa...

Jisses, vad jag skrattade åt dina skyltar! Men det var eländigt fantasilöst med kroppsdelsnamnen. Gissar att vissa kroppsdelar lämnats utanför ...