torsdag 15 augusti 2019

Frukt och grönt




Dagens fråga hos Orsakullan gäller frukt och grönt. Hon vill nämligen veta om jag äter fem sorters frukt och grönt varje dag. Svaret på frågan är nej, det gör jag inte.

Frukt
Måste medge att jag är en urusel fruktätare. Ja, jag vet att ”an apple a day keeps the doctor away”, men jag verkar mig klara alldeles utmärkt utan ett dagligt äpple. Har inte varit förkyld på tio år, så… Däremot får jag mitt dagliga fruktintag i form av världens godaste apelsinjuice, men jag vet inte om det räknas;-)

Plommon
Men idag åt jag faktiskt tre frukter, visserligen av samma sort, men ändå. Grannen kom nämligen ned med en påse plommon igår som hon hade plockat i sonens trädgård. Bra tajming till dagens tema måste jag säga;-)

Grönt
Det blir inte mycket bättre här. Äter inte ofta grönsaker, men desto mera sallad. Brukar välja salladsmixen som innehåller olika bladsallader, gurka, tomater och rädisor. Så här ser det lite mera PK ut, eller hur;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Augusti 31 dagar”.

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Jag är ju kass på frukt men frugan sondmatar mig med frukt ibland...nä...skoja bara...men hon får mig till att inhandla det iallafall. ;)
PÅ kneget har vi haft fruktkorgar hela förra läsåret...får väl se om det blir så i år med.

Försöker ju äta lite grönt på kneget vid våra "pedagogiska måltider"...fast det tar emot ibland måste jag erkänna...vill ha en halv oxe på tallriken och kanske en potatis till det...räcker bra så ;)

Ha det bäst Bp...ha en fin fredag nu...det ska jag ;)

Geddfish ♥ sa...

Här hemma försöker jag hitta bra frukt och grönt, men det kan vara lite si och så. Långa leveranser ger inte alltid så färskt.
Däremot åt jag verkligen färskt och närodlat på Taizé! Underbara frukter. Här hemma skulle man egentligen bara köpa svenskt. Dessa leveranstider kostar smak och hållbarhet.

Micke sa...

Sv: jo, alla som man skrivit upp kommer att på fredagen varje vecka sitta hos rektorerna med sina föräldrar.
De får nog jobba över till midnatt första veckorna. ;)
Och jo, renovering var det väl förra året på semestern, eller om det var året innan där 😲

Ha det bäst. :)

Susjos sa...

Frukt och grönt, det lever jag på ...nästan! Älskar frukt och grönt, kanske inte främst äpplen, men nektariner och apelsiner, jordgubbar,hallon...mums mums...och så sallader, tomater, paprika, morötter....osv!

Denna dagen är en av de värsta dagarna i mitt liv, men är så tacksam för alla uppmuntrande ord på min blogg BP!! Kram! ♥

Klimakteriehäxan sa...

Jag älskar frukt och grönt. Ja, jag älskar ju det mesta i matväg ...

Emma, Sol som sol? sa...

Vi försöker äta så mycket frukt och grönt som det bara går men det är banne mig inte lätt! Bra priser och stort utbud men herrarna ska ju äta det också. Suck.

Ditte sa...

I Sverige är det ju svårt stora delar av året att få tag på frukt och grönt som smakar det de ska smaka. Men i Spanien eller om jag är på andra platser utomlands, där frukter och grönsaker får mogna naturligt i solen,får de ju en helt annan smak.
Det i Sverige som odlas i växthus är ju inte heller så smakrikt.
Fint att du fick en påse fina plommon. Bara att äta nu...

Ama de casa sa...

Vi brukar ha frukt och grönt till vårt plicketiplock som vi äter på kvällarna (typ äpple, apelsin, gurka, rädisa, paprika). Ibland med dipp.
Sen blir det ofta sallad till måltiderna. Ja, som tillbehör eller förrätt alltså :-D

Anita Malta sa...

Här är en som frossar i frukt och grönsaker. Speciellt nu på sommaren när det finns lokalt odlade färska fikon, persikor, aprikoser och de där små avlånga tomaterna som jag kan äta som godis. Maken tycker jag är lite tokig men jag får iallafall ha mina tomater för mig sjäv :)
Läcker bild på äpplena fast ser de inte lite "sura" ut :D ..juice dricker jag aldrig.

Svar: Fanny mår som en prinsessa medan maken och jag försöker hålla humöret uppe så gott det går. Vår granne och deras advokat sätter krokben för oss och när vi äntligen hade en köpare skrämmde de bort honom. Orkar inte med flera turer i rätten, vi sitter i klistret, segt som attan!!! Ha en skön fredag!

Biggeros sa...

Jag äter mycket exotiska frukter såsom melon och ananas. Älskar jordgubbar! Jag äter mycket grönsaker och älskar sallader! Plommon är gott och vilken snäll granne du har=)

Christian sa...

Är också dålig på att äta frukt, en del tål jag inte, en del tycker jag inte om och annat är så jobbigt att skala MEN vi dricker samma juice som ni! :)

Freedomtravel sa...

Jag är också ganska dålig på att äta frukt (eftersom jag tycker att det är lite "trist"), men grönsaker gillar jag desto mer. Men jag vill helst ha varma grönsaker, som broccoli och ärtor och sånt :) En frukt som jag faktiskt gillar är kiwi, och allra bäst är när det inte finns skedar i närheten för då får jag alla kiwis för mig själv. Jag är nämligen den enda (????) som äter kiwi med skal på :)

Carita Liljendahl sa...

Aaah! Jag saknar Orsakullans utmaning - men hann och orkade inte med den alla dagar... kul att läsa hos er andra! Jag äter också på tok för lite frukt. Lite bär kan det bli nu så här års.

nalta norrland sa...

Hur dumt det än låter så tror jag att jag/vi åter mer frukt & grönt under vinterhalvåret än under sommarens tre månader.
Jag dricker ju inte ens juice så nej... jag måste bättra mig ;-)

Hemplockade plommon låter ju inte helt fel,
nu vet jag inte om det är samma med plommon som med körsbär = nått jag är allergisk mot, har typ aldrig/sällan ätit plommon... äter som sagt väldans lite frukt.

Mias Mix sa...

Grönsaker är så tråkigt att äta. Men försöker så gott jag kan. Är lite bättre på frukt men gillar bara några få frukter. Bättre med smoothies, då kan man blanda i massa gott och nyttigt. Snäll granne som kommer med plommon.

Anni sa...

Jag är bättre på grönsaker än på frukt. Blir tokig om jag får en tallrik mat med bara en liten ynklig persiljekvist på. Vill ha rejält med grönsaker!

Och då passar det ju bra att här också kommentera min cole slaw, den gör jag som sagt på grönkål. Har faktiskt aldrig vitkål hemma. Mitt recept är gudomligt, om jag får säga det själv:
http://dubbelhakorna.blogspot.com/2014/10/rackarns-god-cole-slaw.html