fredag 2 augusti 2019

Fem en fredag: Vecka 31 - Sommarminnen


Sommarens upptäckt: den här gula flugan. Å japp, makrobilder är väldigt avslöjande vad gäller dammet på fönsterblecket.


Ostron med citron och Tabasco satt inte fel alls.

Efter tre veckors sommaruppehåll är temat ”Fem en fredag” äntligen tillbaka. Måste säga att jag saknat Elisas frågor, för om inte annat måste man ju faktiskt tänka en smula när man besvarar dom. Å hjärnjympa är ju aldrig fel;-) Kul att du fortsätter hålla i temat Elisa:-)

1. Vad ser du gärna mer av i sommar?
Mera sol och värme. Speciellt på kvällarna - värme alltså.

2. Vilket är ditt för i år hittills skönaste sommarminne?
Att jag av en slump hittade världens coolaste Desigual t-shirt/blus i garderoben. Kan inte ens minnas när jag köpte den. Det enda jag vet är att jag aldrig använt den. Det ändrade jag genast på.

3. När var du som mest lat?
Har nog varit latare än vanligt den här sommaren. Men förra veckan, då det äntligen blev riktigt varmt var jag kanske latare än vanligt.

4. Vilken upptäckt har du gjort i sommar?
Inget upphetsande alls, men dagens bild ovan som visar någon slags fluga, som jag först sett den här sommaren kvalar kanske in under upptäckt. Någon som vet vad det är?

5. Vad har du gjort i sommar du inte gjort tidigare?
Det där kommer ni inte tro. Jag har faktiskt köpt hem ostron tre gånger den här sommaren. Nej, jag/vi badar inte i pengar, men när den lokala ICA sålde franska ostron för 10 kronor/styck passade jag på. Då det inte finns någon ostronkniv i det här hushållet, frågade jag expediten om hon kunde öppna ostronen. Det kunde hon, men påpekade att öppnade ostron måste ätas inom två timmar. Inga problem;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

12 kommentarer:

Ditte sa...

Kul att temat är tillbaka. Jag läser frågorna, tänker på hur jag skulle svarat och ser sedan dina svar. Perfekt! Vad gäller ostron så testar jag gärna ett par då och då. Med champagne och citron. Men har ännu inte kommit till att jag tycker de smakar något. T´Satsar heller på en fin svensk, färsk hummer. Och det ena utesluter absolut inte det andra här. Åh, nej!Perfekt att du fick ostronen öppnade.
Gillade din bild med det flygande fäet.Häftig! Men vet inte alls vad det är.

Guldkryckan sa...

Fem en Fredag är nog något för mig ;)
Ostron är gott...har jag för mig...flera år sedan jag åt det men om jag var full då så kan jag ju ha fel ;)

Lat är jag jämt...men avslöja inte det för någon ;)

Ha de gött :)

Susjos sa...

Kul att du gillar ostron! Jag gör som Ditte, dricker gärna champagne till ostronen, som jag gillar med vinäger och finhackad schalottenlök! Men jag har bara provat att äta ostron ett par gånger....så någon storätare är jag inte!

Va kul med "fem en fredag", håller med dig om mera sol och värme! Jag känner inte igen den gula flugan?
Å vilken lycka att hitta klädesplagg som man inte visste att man hade!
Kram!

Geddfish ♥ sa...

Så kan det gå! Tänker på garderoben. Ibland kan t.o.m. prislappen sitta kvar för mig.
Idag har det varit en riktigt skön sommardag!
Jag gillar att läsa andras 5 en fredag, men har inte nappat själv. Än.
Havets läckerheter är då inget för mig. Enbart räkor - och musslor.
Ha det!

Anki sa...

Kul att läsa dina svar ... en trevlig överraskning att hitta ett nytt/ oanvänt plagg i garderoben :)
Ostron har jag aldrig smakat och så lär det nog förbli :)
flugan har fin färg, men vad det är har jag ingen aning om - det lär finnas runt 6000 olika flugarter i Sverige.

Hanneles bokparadis sa...

ätit ETT ostron i Skottland, helt ok, andra färskare minnen:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/sommarminnen-fem-en-fredag.html

Ama de casa sa...

Kul att temat är tillbaka! Skoj att se andras svar och fundera själv :-)

Jag ser gärna mer svalka nu på sommaren, vår AC är på upphällningen...

Skönaste sommarminnet? Finns många, men jag hoppas att det allra bästa fortfarande är kvar :-D

Ha en fin lördag i din "nya" t-shirt! :-)

Paula sa...

Hej, jag har sällan möjlighet att avsmaka ostron, här i glesbygdsinlandet saknas förutsättningarna, men jag minns med stor glädje en gång på 70-talet en solosemester på vackra Sardinien då jag blev inbjuden på privat fest på ett gammalt slott. Där åts det ostron minsann, o visst testade jag, fast det blev inte det viktigaste minnet av den festen...
Hos mig har det funnits mindre av både flugor och mygg denna sommar än vanligt, eller så har dom tappat intresse för en gammal käring! Ha en fin lördag, själv ska jag jobba

Klimakteriehäxan sa...

Den där flugan ser faktiskt riktigt otrevlig ut. Ostron - JA TACK!

Anni sa...

Du har också gjort upptäckten att damm avslöjas av makrofotografering. Ibland blir man rent förskräckt när man får se bilden uppförstorad.

Har spanat in Susjos selfie :-)

Carita Liljendahl sa...

Det är skojigt med de här frågorna och svaren, man lär känna bloggvännerna via dem. Jag glömmer alltid att kolla Elisas frågor... jag är gärna med nån gång :-)

Freedomtravel sa...

Men så perfekt att hitta oanvända snygga kläder i garderoben! Vilket fynd! :)