måndag 19 augusti 2019

Glad måndag

Det var en utomordentligt glad måndag idag:-). Dagen började med en riktigt romantisk natt;-) Det ösregnade nämligen klockan 00:30 när jag la mig. Är alltid glad när det regnar nattetid, och älskar när regnet smattrar mot taket och marken utanför.

Strålande väder
Efter regn kommer sol, och det gjorde den verkligen idag. Får jag en sådan syn på köpet blir jag ju ännu gladare såklart.


Viggbyholms Stationscafé
Det var så varmt och skönt att en sen lunchmacka med en cortado på Viggbyholms Stationscafé satt perfekt. Här blev jag glad över att jag än en gång kunde konstatera att fler och fler killar har anammat det där med en fika, gärna i kombination med jobb.


En guide till konsten i tunnelbanan
Allra gladast blev jag när jag öppnade en riktigt tung Jiffypåse som låg på hallgolvet. Påsens innehåll - en bok om världens längsta konstutställning som visar utsmyckningarna i Stockholms drygt 90 tunnelbanestationer. Det var bästisen Yvonne som ”norpade åt sig” boken när det var utrensning av böcker på jobbet. En fantastisk fin bok på 280 sidor (tryckt 2016) med en layout som jag kunde ha gjort;-) Helt mitt stuk. Tusen, tusen tack Yvonne. Du är bäst.


Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Jo..jag gillar också att sitta inomhus när det regnar ;)
Men visst är det mysigt när det smattrar mot fönsterna!!

Fika och arbete går ju hand i hand tycker vi på kneget...rektorn är ett riktigt "kakmonster" likvärdig han i mupparna så det är numera en del av atmosfären...en nästan obligatorisk atmosfär ;)

Ha det så fint nu Bp :)

Paula sa...

Vilken härlig present du fick. Nu hoppas jag förstås att du sätter igång och följer bokens innehåll och ger dig ut i den verkliga miljön, fotar massor och visar oss i bloggen! Ett lagom stort/litet projekt! Tack på förhand...

nalta norrland sa...

När regnet smattrar mot taket och man får vara inomhus ja då är det mysigt med regn :)
Tror faktiskt det har regnat lite denna sommar, ja det har ju skvittrat och duggat men något riktigt regnoväder har vi inte haft, med tanke på att jag har gått två promenader dagligen juni, juli och halva augusti så måste vädret trots allt varit torrt.
Bilden med byggkranar är ju toppen.

Geddfish ♥ sa...

Boken, den bara lyser BP, så du får ge dig ut och dokumentera dina egna upplevelser.
Här har regnet varit ganska frånvarande. Men visst njuter jag när jag inte behöver gå ut och kan sitta i godan ro och njuta av smattret på rutorna!

Emma, Sol som sol? sa...

"Dagen började med en riktigt romantisk natt;-) Det ösregnade nämligen klockan 00:30 när jag la mig."

Väldigt intressant! Nog för att jag också kan tycka att det är mysig med smatter mot ruta och tak men romantiskt? Tycker din make också att regn är romantiskt? ;D

KajsaLisa sa...

Visst var det härligt väder idag. Jag har varit på konstguidning på Kungsträdgårdens station, boken ser intressant ut.

nalta norrland sa...

svar Har faktiskt aldrig tagit med mat hem fastän jag vanligtvis lämnar typ halva portionen.
Vet inte men har nog aldrig riktigt kommit mig för... är inte helt säker på att det är vanligt häromkring.

Epa-gänget är ute å snurrar typ halva natten ;-)
Inne på pizzerian satt ett gäng typ fem, sex stycken killar å drack öl, men det är ganska dött å lite folk ute, troligtvis eftersom det inte finns så mycket att vara ute för ;-)

Susjos sa...

Och som det regnade i natt! Verkligen skönt med tak över huvudet! Trodde det skulle vara mer kyligt idag efter allt regn, men det var ju varmt ute! Lite synd att vara inne i en jympasal när det var varmt ute, men men, så blev det!
Vilken underbar kollega du har som skickar hem den fina boken!

Anki sa...

Ser ut som en perfekt måndag för din del! En riktigt fin present - förstår att du blev glad!
Nu är det tisdag igen ... och jag hoppas den blir lika bra!

Anni sa...

Ser fram emot dina tankar och bilder från alla tunnelbanestationer nu, för visst måste du ut och resa?

Ditte sa...

Verkligen en glad måndag! Och extra roligt med boken. Bara att sätta igång och åka. Layouten på boken är jättesnygg och jag kan verkligen tänka mig att du kunnat gjort den.
Att sitta ute och fika i Viggan med dessa lyftkranar i fonden piggar förstås upp ytterligare.

Geddfish ♥ sa...

Svar: Jag gillar afrikansk dans och musik och spelade upp din bifogade video. Toppen! Den satt, den!

Biggeros sa...

Så bra tajmat att det regnar på natten och solen skiner på dagen÷))
Vilken underbar vän som skickar dig en fin bok med bilder=)) Då känns det som om den glada måndagen fortsätter i glatt tecken och att kunna sitta ute i solen och fika är ett plus!!

Anita Malta sa...

Visst är det härligt när regnet kommer på natten, här skulle det behövas en riktig skur men det lär nog komma till hösten så jag fortsätter att njuta av värmen.

Som du säkert vet så är jag ganska så trött på lyftkranar men härligt att de kan skapa lite glädje hos dig :)

Vilken fin present du fick! Tror jag skulle kunna spendera ett par dagar med att bara utforska denna fantastiska konstutställning. Men nu när den finns som bok underlättar det ju en hel del :)

Christian sa...

Undrar vad en psykolog skulle säga om din förkärlek för kranar ?! :)

Carita Liljendahl sa...

Jodå, regn NATTE-tid gör oss glada :-D