lördag 10 augusti 2019

Bokmärken med dopp;-)



Dessa sedlar som blev ogiltiga den 1 juli 2017 duger gott som bokmärken om man vill.

Boklysten har tyvärr lagt ned temat, vilket kanske är förståeligt. Om jag minns rätt hade hon kommit upp till över 70 bidrag till utmaningen. Min förhoppning var att Klimakteriehäxan skulle ta över pinnen, men även hennes förråd börjar sina efter 50 inlägg.

Sedlar
Men nu när jag har hittat en massa sedlar, legalt och illegalt importerade sådana från olika länder så ska jag i alla fall visa upp dom. Idag blir det som ni ser helt legala gamla svenska sedlar, pinfärska ur tryckpressen;-)

Bad i sjön/havet
Orsakullan vill veta om jag anser att jag fortfarande kan bada i sjön eller i havet. Jo, det kan man säkert nere vid Medelhavet, men inte här. Kan lugnt säga att jag inte ens doppar en tå i vattnet om dess temperatur är lägre än 24 grader. Och jag tvivlar starkt på att den här sommaren har bjudit på en så badvänlig temperatur;-)

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.

Det är Orsakullan som håller i ”Augusti 31 dagar”.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Dom där pengarna känner jag igen. Det är värre med dom nya... Har aldrig haft såna sedlar alls, även fast jag är av den gamla stammen och hör till dom som tycker att "cash is king" ;-)

Tråkigt att temat las ned. Kanske du ska ta över ännu en stafettpinne?

Ditte sa...

Visst duger sedlar bar som bokmärken. Kände igen dessa och har några på lager. Kan ju förstå om förrådet bokmärken sinar för hur många behöver man. Jag tror jag har fem som jag varierar. Har sällan mer än två böcker i gång samtidigt. Men så roligt att se alla kreativa tankar här på fronten. Tycker du lyckas väldigt bra.
Vad gäller att bada i en insjö så är det för mig en nödlösning. Havet gillas och allra helst det kristallklara. Vet att jag förra året tog första och sista doppet ute i Sandhamn och det var nog en bit in i september. Och det tack vare uppmuntrande vänner.

Guldkryckan sa...

Jo, har en liten samling av de gamla sedlarna...fast de är ju inte direkt från tryckpressen där då.
Skrynkliga sedlar...kul att spara på.
Hade jag haft badkar hade jag badat men den tiden är förbi...suck.

Ha det bra Bp.

Hanneles bokparadis sa...

jo, det bästa man kan göra av gamla sedlar. Badkaret har vi kvar, kan användas till mycket.

Susjos sa...

Ja, de gamla sedlarna känner man väl igen , och numera kan de ju användas som bokmärken! Numera har jag knappt kontanter på mej, och de nya mynten kan jag knappt skilja på!

Bada gillar jag, men vill ,precis som du ha varmt i vattnet! Saknar badkar i lägenheten!
Kram och godkväll!

Klimakteriehäxan sa...

Gillar de gamla sedlarna! En "Selma" var mitt bokmärke nr 2. Jag har också fler gamla sedlar, ännu äldre faktiskt. De kanske kan få bli bokmärken också vad det lider ... för något ytterligare kan det säkert bli även hos mig. Loggan (som Boklysten gjort) finns ju kvar och lördagar blir det väl också fler, hoppas jag!

Mias Mix sa...

Kul att se de gamla sedlarna. Lite nostalgi. Alltid trist när utmaningar tar slut. Saknar Fototriss som fick mig att börja blogga och lära känna er andra fantastiska bloggare.
Det har faktiskt varit väldigt varmt i vattnet i sommar. Har badat mer än jag brukar. Till och med i havet, där var det ca 22 grader.
Ha det så bra!

Anki sa...

Bra att kunna återanvända de gamla sedlarna :) De ser betydligt mer bekanta ut än de nya som jag knappt har ägt någon av - för att inte tala om mynten ... omöjliga att skilja på ...

Biggeros sa...

Inte alls så dumt att använda sig av gamla sedlar till bokmärken=)
Min man använde sig av lite större valuta av sedlar till bokmärke. Så ibland hittade jag den ena sedeln efter den andra. Månne tro jag tyckte det var roligt att läsa böcker=) Jag kan nog instämma med dig att badtemperaturerna i sommar inte har varit för höga. Jag vill även att det ska vara över 22 grader i vattnet. Det får definitivt inte vara för varmt. Åter tillbaka på bloggen efter en vecka i Sverige och en kort bilsemester i England÷)

Emma, Sol som sol? sa...

Innan vi åkte till Serbien tog jag fram min "reseplånbok" och kollade hur mycket dinarer som låg kvar där. Hittade även några andra konstiga sedlar som såg ut som leksakspengar. Det tog ett tag innan jag fattade och mindes att det är ju de nya svenska sedlarna.

10-kronorssedeln ser ut så som en sedel "ska" se ut. Läste nu att den trycktes under åren 1963-1990. Kan det vara så att den är 2rätt" för att det var så den såg ut under min barndom?

Om att bada i havet, här är tempen ca 21 grader i vattnet medan poolen håller nästan 10 grader mer.

Anni sa...

Det är faktiskt en riktigt kul idé du har, den att använda sedlar som bokmärken. Vi är nog många som har gamla svenska eller utländska sedlar liggande i någon låda. Man kan ju inte slänga dem, eller hur? De är ju faktiskt "pengar" ...