fredag 9 augusti 2019

Fem en fredag: Vecka 32 _ ”Trötthet"


Vi fick tre riktigt rejäla regnskurar idag, men sedan var det soligt och varmt igen:-)


Efter en av regnskurarna satt h*n så fint på balkongräcket och lät sig fotograferas. Gillar "frisyren":-)

1. Vilket knep tar du till för att bli pigg?
Det finns bara ett – några Nespresson;-)

2. Skulle du behöva semester efter semestern?
Nu har jag ju permanent semester, så... Enda gångerna jag behövde semester efter semestern, när jag fortfarande jobbade var efter minisemestrar eller city weekends.

3. När senast kunde du inte sova?
Är ju nattuggla som ni vet. Så ibland när jag lägger mig riktigt sent - eller tidigt beroende hur man ser det - och vaknar sent är jag inte tillräckligt trött för att somna på kvällarna/nätterna. Så det händer ibland faktiskt.

4. Vad är du trött på att höra?
Något som fler personer brukar säga till mig under vinter när jag fryser:
- Klart du fryser. Du har ju inget underhudsfett. Lägg på dig ett antal kilon!

5. Vad kan behöva en uppfräschning i ditt liv?
I min ålder är det nog det mesta skulle jag vilja säga;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra. De är dock dagsfärska. DS.

14 kommentarer:

Ditte sa...

Fjärilen med sin frisyr gillas skarpt. Och ett jättefint foto blev det. Även här i stan kom det ett par rejäla regnskurar men em har varit riktigt fin och jag sitter kvar på balkongen. Blev även middag här. Dock har en kofta kommit på nu.
Funderade som vanligt själv på frågorna. Mne Nesspresso hade inte hjälpt på mig. Kanske lite. Men däremot att göra roliga saker piggar upp. Instämmer helt i dina svar i fråga 2 och 3. Vad gäller fyran så förstår jag ditt svar. Jag är trött på att höra människor som gnäller utan att själva göra något åt det de är missnöjda med. En hel del kan man ju själv påverka eller göra något åt. (Tänker inte på sjukdomar eller sjukvård)Även i fråga 5 instämmer jag . Mne å andra sidan så har jag levt ett roligt liv...

nalta norrland sa...

Mot viss trötthet hjälper inte det att sova...
därför blir jag så trött på folk när de kommer med (säkert) välmenande förslag om hur jag ska bli mindre trött.
Men jag förstår ju att många inte fattar vad me/cfs är...
Men jag tycker att de flesta som läser min blogg begriper riktigt bra.


Fjärilen var både läcker och läskig, Du är duktig på att ta fina insektsbilder.

Jag har sett otroligt lite fjärilar i år.

Paula sa...

Den lurviga fjärilen är härlig! Och det är du också förstås, vadå lägg på dig några kilon, så funkar det ju inte. Jo jag skulle behöva tappa några, om du vill ha. Nä men allvarligt, vi är ju alla olika, du är smal och fryser lätt, jag är tjock och svettas lätt. Så är det bara, inget att hänga upp tillvaron på- Men vi är överens om en sak- vi skulle behöva en makeover...

Susjos sa...

Verkligen en fin bild på fjärilen!
Å roliga frågor med roliga svar!
Jag måste sova om jag är trött, spelar ingen roll om det är mitt på dagen, får jag bara en powernap på nån halvtimme så är jag pigg sen!

Förstår att du är trött på den kommentaren om att "lägga på sig några kilon för att inte frysa", urbota dumt!

Jag vill gärna ha semester efter semestern! Hinner liksom inte med att vara ledig...eller ska jag kanske inte ha så mycket aktiviteter för mej?! Haha!

Emma, Sol som sol? sa...

Konstigt att det är så OK att säga till någon att lägga på sig några kilon. Som att det alltid är självvalt, dessutom.

Fjärilen är så vacker! Men inget Jag skulle vilja gulla med, förstorade ser de rätt läbbiga ut de med.

Klimakteriehäxan sa...

Härlig fjärilsbild! I brist på underhundsfett får du väl skaffa några riktigt mysiga tjocka varma ulltröjor!

Anki sa...

Kanonbild på fjärilen ... snyggt fångat!
Alltid kul att läsa svaren hos bloggvännerna - och om jag inte vore så lat så kanske jag hoppar på utmaningen igen ...ska tänka på saken.

Ama de casa sa...

Du fångade verkligen regnet suveränt bra och fjärilen likaså. Fast om man rycker bort vingarna från fjärilar (vilket jag inte brukar göra, men jag kan tänka bort dom) så ser dom rätt läskiga ut, oavsett frisyr ;-)

Haha! Anders är precis tvärt om. När han tar en nespresso på eftermiddagen brukar det bli en powersiesta efter det :-D

Semester efter semestern brukar vara skönt. Våra semestrar är ofta ganska intensiva... :-)

Ha en fin lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Trevligt att få fjärilsbesök, kaffe har ingen påverkan, sa de i ett program... skönt att få sova när man har lust!
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/trotthet-fem-en-fradag.html

Guldkryckan sa...

En fin fjärilsbild där, fantastisk ju.

Nespresso är perfekt för att bli pigg, helt i linje med min egen livslinje...kaffe är bästa grejen och om historien är sann om den där Jesus i den där Abrahamitiska religionen så tror jag han gjorde kaffe istället för vin ;)

Trött på att höra där...jag har mycket "underhudsfett" jag så det behöver jag inte höra...har väl annat jag är trött på att höra...mest yrkesmässigt om jag ska vara ärlig ;)

Ha det bäst nu Bp.

Mias Mix sa...

Jättefin fjäril! Kaffe dricker jag inte men en promenad piggar alltid upp. Kan förstå att du ledsnar på att höra att du ska gå upp i vikt. Det är helt och hållet din ensak. Semester efter semestern behövde vi nästan efter Sydamerika. Så mycket intryck att smälta.

Carita Liljendahl sa...

Ja, men fjärilen är väl TRÖTT och vilar en stund :-)

Helén sa...

Du fick en väldigt bra bild på fjärilen som lugnt verkar ha väntat tills regnet slutat. Det är faktiskt riktigt fräckt att säga åt någon att lägga på sig vikt, lika illa som att säga åt en sån som mig att jag måste gå ner några kilon. Dessutom går det alldeles utmärkt att frysa trots mer underhudsfett, det kan jag intyga.

Anni sa...

Jag har en hel del underhudsfett men kan ändå frysa. Hälsa dem det.