onsdag 14 augusti 2019

Min musiksmak




Igår ville Orsakullan veta vilken slags musik jag gillar, och idag är hon nyfiken på vilken sorts musik jag inte tycker om. För att vara ärlig så ogillar jag fler musikgenrer än jag tycker om. Är egentligen ingen musikmänniska över huvud taget. Men det finns förstås undantag.

Opera
Opera är till exempel en genre jag inte kan med. Detta beror säkert på att jag som 15-åring var med på en klassresa till Wien, där vi stackars elever tvingades genomlida Wagners tre timmar långa opera Parsifal. I ärlighetens namn kan jag säga att jag bara led en kvart. Under resterande två timmar och 45 minuter av föreställningen sov jag djupt.

Fler genrer jag inte gillar
Även operetter, musikaler, jazz, hårdrock, schlager och många folkmusikstilar tillhör inte mina favoriter.

Genrer och artister jag tycker om
Rock: Bruce Springsteen, David Bowie, Queen, Bob Dylan och Eagles är några exempel, Beatles, Bryan Adams, Michael Jackson, R.E.M. och Guns N’ Roses är andra. Sedan diggade jag verkligen Amy Winehouse också - vilken röst och vilken blandning av musikgenrer. Är också väldigt förtjust i portugisiska folkmusikstilen Fado faktiskt. Ganska otippat, eller hur;-)

Ja, jag vet att jag är aningen konstig;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Augusti 31 dagar”.

PS. Bilderna jag lägger upp visar uppenbarligen inte artisterna jag nämnde, men lite kvalitetstillbehör från Bose förhöjer absolut nöjet att lyssna på dom;-) DS.

17 kommentarer:

Ditte sa...

Vad gäller att lyssna till Wagner så avstår jag också. Men kan gärna lyssna på både "Carmen", La Bohéme, Barberaren i Sevilla m.fl. Men det får vara opera av det lättare gardet.
För egen del är jag nog allätare vad gäller musik men operetter är ingen favorit. Inte heller hårdrock som inte är "melodisk" gillas.
Vad gäller de artister/musiker du gillar är jag med på alla. Däremot kan jag utan direkt saknad avstå fado". Men visst lyssnar jag om jag ä rpå plats på en klubb i Lissabon.
Och du, BOSE högtalare är ju riktigt bra. Tycker bilden passar in här. Harc även lurar från dem.

Susjos sa...

Inte alls förvånad över din musiksmak, den är ju bra! Förutom att jag inte vet vad Fado är, får väl googla!
Opera kan vara bra, har faktiskt några cd skivor med lite klassisk opera,men ska jag vara ärlig var det länge sedan jag lyssnade på dem! Har aldrig varit på Operan här i Stockholm, men nån gång kanske, eller inte? När vi var i Taormina på Sicilien så hamnade vi en kväll på en operakonsert, inte alls lång och med några klassiker bara, det var faktiskt riktigt kul, och i pausen fick vi ett glas bubbel på takbaren med fantastisk utsikt!

Och lustigt nog så köpte jag ju för bara några dagar sedan ett par BOSE-hörlurar!
Ha det gott!

Geddfish ♥ sa...

Fado hörde jag på Madeira. Hörbart.
Jag gillar flera av de artister du räknar upp!
Kan inte säga att jag gilla opera eller operetter. Men klassiskt kan vara fint, beror på tolkningarna också.
Ikväll har jag varit på konsert och lyssnat på tolkningar av Edvard Grieg, Ludvig van Beethoven och sångerskan och musikerns egna låtar. Vackert.
Tur vi har olika smak.
Ha det fint!

Paula sa...

Jamen tvi vale för opera! 1/ jag kan inte italienska "/ dom sjunger inte, dom skriker 3/ det är fruktansvärt långtråkigt...
I övrigt är jag helt ute vad gäller musik numera. Efter mina utmattningsperioder tolererar jag inte särskilt mycket musik och följer inte alls med vad som händer varken på radio eller teve. Musikprogram på tv, nej tack, men vänta bara, för när Kontrapunkt börjar igen, har sett trailern, då jäklars! Då tänder finnkäringen på alla cylindrar. Fado har jag inte någon uppfattning om, tror jag måste googla.

Emma, Sol som sol? sa...

Hårdrock och liknande går helt bort. Och punk. Liksom alla dessa svenska artister som Lundell och ... jag vet inte ens vad de heter! Haha!

Fattar heller inte tjusningen med Springsteen och fler av gubbarna du gillar. Gillade dock M Jackson, var på hans konsert i Göteborg!

Men det konstiga med musik är att tillfället kan vara nog så viktigt.

Älskar disco modell Stock, Aitkens & Waterman-producerat på 80-talet. Och så klart Depeche Mode!

Och så Frank Sinatra och den typen av musik. Klassikerna, där de verkligen kan sjunga!

umj sa...

Djup beundran att du klarade att sova dig igenom Wagner. Tycks för egen del ha lättare för att lida än för att koppla bort och hämta kraft. Men jag tränar mig.
Många av dina favoriter är även mina favoriter. Är en stor Springsteenfan och trots att jag egentligen drar mig för att gå på stora livekonserter har jag sett honom åtskilliga gånger. Har tom översatt en del av hans texter till svenska.
Queen är också favoriter. Fattade inte hur begåvat det var på den tiden de var riktigt heta men har i efterhand fattat storheten.

Ama de casa sa...

Håller med dig i många av artisterna. Queen (Båtmotorn hade en enorm pipa!), MJ, Eagles... Jag fastnade i 70 - 80-talet. Förutom Schlagern då. Vet inte om du har förstått, men jag är liiite Schlagerberoende ;-)

Men nuförtiden lyssnar jag inte alls så mycket på musik. Ja, när det inte är Schlagerdags, såklart :-D

Opera har jag ingen som helst förståelse för :-)

Ama de casa sa...

Erkänn att du är impad av att få en kommentar av mig vid den här tiden? :-D

Anki sa...

Då har vi mer gemensamt än var sin Lenny i alla fall! Jag har nog ganska exakt samma smak som du när det gäller musiken - ja, förutom Fadon - jo jag vet vad det är, men har nog aldrig lyssnat på riktigt ...

Geddfish ♥ sa...

Svar: Bara ett tillägg. Tyckte du 0,60 Euro var dyrt? ;)

Det är ju inte ens 1 Euro. I svenska pengar 6,43 för 10 cl som det rymdes i pappmuggen. Omvandlat till ett restaurangglas, som serverar 15 cl vin, blir det 0,90 Euro, omvandlat till svenska 9 kronor och 64 öre, upphöjt till en tia.

Hejhej!

Steve sa...

Jag gillar oxå fado. Blev tagen när jag var i Lissabon på 70-talet och var på en fadoklubb och lyssnade till fadodrottningen Amalia Rodrigues. Vilken upplevelse!

Klimakteriehäxan sa...

Jag är inte heller nån musiknörd. Men avskyr, hjärtligt, opera! Själv somnade jag medan Carmen sjöng som mest energiskt, det var mitt första försök. Har gjort ett par till men nu gett upp "operakonsten" definitivt.

Klimakteriehäxan sa...

PS delar också din fascination när det gäller fado. Lägg till argentinsk tango!

nalta norrland sa...

Opera är väl troligtvis nått man måste lära sig att stå ut med
för ingen kan väl födas som opera-älskare.
Inte ens de som sjunger opera ;-)

Allt för klämkäcka typ Tore Skogman låtar är mer en plåga än ett nöje.
Förstår inte hur nån kan gilla sån musik... jag får klåda i öronen ;-)

Däremot kan jag faktiskt ibland gilla Frälsningsarmén :D

Christian sa...

Intressant ... inte minst att du klarade av att sova under en ganska så ljudlig opera! :)

Carita Liljendahl sa...

Opera är intressant att uppleva EN gång i livet, det har jag gjort och det räckte :-)
Du är inte konstig - du har ungefär samma musiksmak som jag har, hahaa!

Anni sa...

Vi har en del gemensamt där. Fast jag gillar dessutom opera.

Bruce rules. Punkt. ;-)