lördag 31 augusti 2019

Bokmärken och sushi

Det blir inget inlägg som visar bokmärken med sushi, även om jag kan tänka mig att sådana kanske finns i Japan, sushins ursprungsland. Men jag tänkte kombinera mina ”fejkade” bokmärken från Kina med Orsakullans tema ”sushi”. Japp jag ser ett litet samband här, för både Kina och Japan ligger ju i Asien;-)

Yi Jiao
Yi Jiao är Kinas valuta. Eller fel, sedlarna i Kina kallas för ”Yi Jiao”, mynten heter bara ”Jiao”, om jag nog har förstått det rätt. Ditte som har bott i Kina kan kanske rätta mig här. Hursomhelst är denna sedel som definitivt skulle kunna fungera som bokmärke från 1981, och jag fick den av en kollega som hade varit där på tjänsteresa. Dagens sedlar ser helt annorlunda ut.



Sushi
Sushi är en av mina favorätter, gärna med ”udda pålägg” som här bläckfisk. Sushi äter vi ofta. Nyttigt och så himla gott:-)


Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.

Det är Orsakullan som håller i ”Augusti 31 dagar”.

11 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Sushi är en favorit för mig också! Bläckfisk väljer jag helst bort faktiskt, men gärna tonfisk och andra fisksorter om de har :)

Hanneles bokparadis sa...

snygga pengar, sushi är gott men bläckfisk kan jag leva utan:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/08/flikar.html

Hanneles bokparadis sa...

det gröna ser ut som tång, har köpt i fiskaffären nån gång.

Paula sa...

Dregel dregel över hela tangentbordet, det har nog blivit vattenskadat nu. Minns du hur lycklig jag var över vår nya restaurang i byn som serverade så god sushi. Och hur gick det, den överlevde knappt tre månader...suck. Nu är urvalet åter pizza hamburgare och kebab, trippelsuck. Vackra sedlar, dem ska du vara rädd om!

Ditte sa...

Kul att se gamla kinesiska sedlar. Och visst kan de tjänstgöra som bokmärken. Sedan 1948 heter valutan i Kina Renminbi, Folkets valuta. Och man säger "yuan." Yuan kan räknas som våra kronor. Och sedan delas en yuan vidare in i 10 jiao och vidare i 100 fen. Så mycket mynt finns inte utan även de mindre valörerna är sedlar. Fint minne.
Sushi tycker jag också om och särskilt de som har det där "lilla extra".
Och visst finns det en överlag en hel del som förenar Kina och Japan. T.ex påminner kantonesiska, en del av gammalkinesiskan om japanska.

Klimakteriehäxan sa...

Sedlar funkar perfekt som bokmärken, och sushi är jättegott! Av nån konstig anledning som jag inte känner till äter jag det ganska sällan numera.

Emma, Sol som sol? sa...

Sushi är gott men äter det sällan, herrarnas kräkreflexer slår liksom till av det. Men på stora Carrefour i Fuengirola brukar de ha provsmakning så det brukar jag ta. Med mycket tång. Bläckfisk ingår inte i det som hamnar i min mun.

Sedeln är väldigt vacker! Kul att du fick den av kollegan.

Ama de casa sa...

Vi var med på en "trivia" här på båten som handlade om valuta. Innan det startade funderade vi på vad valutan i Kina hette? Ingen av oss kom på det... Men sen kändes det genast lättare när första frågan löd "What is the currency in Sweden?" ;-)
Vi var ganska säkra på att vi i alla fall skulle ha ett rätt :-D

Mösstanten sa...

Lådcyklar finns en hel del runtomkring där jag bor, fast jag visste inte att de kallas cargo bikes.
Nu har jag också börjat skylta så smått:
http://mosstanten.se/2019/september/skyltsondag-2-puss-hej-da.html

Anki sa...

Spännande bokmärken och spännande mat! Har aldrig haft några kinesiska slantar ... och aldrig ätit sushi!

Anni sa...

Sååå gott med sushi! Gillar när det läggs lite extra pynt på också, här i mitt centrum får man bara bitarna rakt av utan finess. Favoriten finns på Esas vid S:t Eriksplan.