måndag 5 augusti 2019

Glad måndag





Visst blir jag glad när SMHI har fel, det är 22 grader, regnet uteblir och solen kommer fram då och då. Sådana felaktiga prognoser älskar jag:-)

Störst av allt
Blir alltid glad när böckerna jag köper möter mina förväntningar. ”Störst av allt” av Malin Persson Giolito överträffade till och med mina förhoppningar. Har aldrig läst något av Persson Giolito, men den här boken kan jag verkligen rekommendera. Den är absolut grym på alla sätt. Författaren har ”det” om man säger så. Vill ni läsa en spänningsroman som höjer sig över det mesta som getts ut under senare år i den genren så är den ett absolut måste. Det enda negativa med boken är faktiskt omslaget och självaste boktiteln.

Bokcirkelfrågor
Det är första gången jag har läst en bok som innehåller bokcirkelfrågor. Har aldrig sett det förut. En riktigt bra idé faktiskt. Förlaget/författaren kunde inte ha valt en mera lämpad bok. Nya ”knep” – om det nu är nytt med frågorna – gör mig alltid glad.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Föredrar också när sådana prognoser resulterar i gott väder....toppen ju.
Bokcirkel tror jag de har en på kneget...fast dit har jag aldrig gått...förstår vitsen men jag avstår ;)

Köper ju bara böcker inom en snäv kategori som har med Kalla kriget och liknande grejer att göra..inte många sådana bokcirklar tyvärr...det hade jag gått på dock.

Ha det bäst nu Bp

umj sa...

Tackar för boktipset. Den ligger nu i min bokhylla. Alltid lika glädjande att få upp ögonen för nya författare.

nalta norrland sa...

Tack för boktipset.

Har aldrig sett bokcirkelfrågor i nån bok jag läst så det är troligtvis nog nått nytt.

SMHI har vanligtvis fel åt andra hållet så att säga, de lovar fint väder å sen så är det skitväder... bra då det faktiskt är tvärtom.

Klimakteriehäxan sa...

Malin PG skriver bättre än sin far, om du frågar mig. Jag ska nog se tv-versionen också. Tror jag.

KajsaLisa sa...

Rätt intressant, tyder ju på att författaren ville uppnå något med boken.

Paula sa...

Inte min genre av bok, däremot gillar jag vad han nu heter som spelar i serien, han från schlagerfestivalen, han på omslaget som du inte gillar. Fattar vad du menar, om man ser på omslaget ser det kanske lite "billigt" ut, medan boken är så mycket bättre? Nå, musiken är iaf kanonbra!

Susjos sa...

Min man hittade den boken på sitt jobb förra året, och kom hem med den. Då var det ett annat omslag, en annan upplaga antagligen. Jag blev nyfiken på att läsa den då jag upptäckte att författarinnan är dotter till Leif GW Persson, och är utbildad jurist också. SÅ när vi åkte på semester till Rhodos så sträckläste jag den, visst är den bra?!

Boken har blivit en försäljningssuccé, och i våras släpptes en TV-serie på Netflix som baseras på boken (serien är Netflix första svenska originalserie!) På ditt omslag ser man huvudrollsinnehavarna Felix Sandman ( han är även sångare, varit med i Mello) och tjejen heter Hanna Ardéhn, de är jätteduktiga skådisar! Trodde inte att serien skulle vara så bra efter att man har läst boken, men jodå, den höll måttet mycket bra! Kul var också att Malin Giolito Persson syns en kort stund i serien när hon spelar domare i häktningsförhandlingen!

Ditte sa...

Visst är det roligt när vädret överraskar. På ett positivt sätt alltså-
Boken har jag läst och tyckte om den. Har gillat och läst de böcker Malin Person Giolito skrivit. Kul att du också gillade den här.
Och kul med bokcirkelfrågor. Alltid något att utgå från om man diskuterar en bok.
Tack för en glad måndag!

Anki sa...

Jag som aldrig läser deckare har förstås ingen åsikt, men ska kanske ge den en chans ...

Ama de casa sa...

Vissa felprognoser är faktiskt inte dumma :-) Hoppas vädret fortsätter att vara somrigt ett bra tag till hos er också. Här är det på tok för varmt just nu, i alla fall för mig.

Kul när man får tag i en fängslande bok! Kollade, och den finns på bibblan som ebok - har noterat den, tack för tipset! (Där var omslaget ett annat, förresten...).

Shannara sa...

Har sett reklam för serien på netflix om och om igen, men jag är sån så jag gärna läser böckerna före jag tittar på något. Dags att ta itu med boken alltså. 😊

"LillaSyster" sa...

Jag ska genast googla på boken =)

Christian sa...

Vad handlar boken om?
P.S. Har, på rekommendation av dig, läst "Stjärnklart" nu på semestern, klart läsvärt om än skrämmande.....

Susanne sa...

Såg Störst av allt som tv-serie, så himla bra så ska nog läsa den oxå.

Annette sa...

Första jag läst av henne, och så bra! Teveserien på Netflix är också bra, nästan lika bra som boken faktiskt. Fantastiska skådespelare. Se den om du har möjlighet och inte redan gjort det.

Anni sa...

Tack för tipset! Jag vet att den går som serie på Netflix och det är därifrån omslagsbilden kommer. Men att grundboken är bra låter ju lovande!