onsdag 28 oktober 2020

Weekly photo challenge: Vecka 44 – ”Smet”

Kan med en viss stolthet konstatera att jag inte missat ett enda veckotema sedan Sanna började lägga upp sin roliga veckoutmaning. Men idag var det väldigt nära att jag smet från uppgiften. Det var en himla tur att vädret var uselt så jag hade inget dåligt samvete när jag la tid på att gräva i bildarkivet efter passande foton. Enjoy!

Man kan smeta Hummus med lite olivolja på bröd istället för smör. Himla gott faktiskt.


Det är bara att välja vilken röra ni vill ha och är sugna på.

Danska smörrebröd är svårslagna. Här ett exempel med rostbiff och den obligatoriska geggamojan som kallas remouladsås.

Världens godaste efterrätt Tiramisú, en blandning av zabaione och mascarpone varvas över kaffeindränkta italienska torra sockrade "kex". Dregel, dregel:-)

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bidrag till temat ”Smet” hittar ni här.

19 kommentarer:

Tove Olberg sa...

Men jag har ju nyss ätit ... men sitter ändå här och just dreglar över all denna läckergoda smet du serverar! I synnerhet det danska smörrebrödet där! Grattis till att ha deltaget alla veckans gems! Bra jobbat!

Ditte sa...

Vilken bra och kreativ tolkning!Himla tur att du inte smet från temaordet denna vecka.
Och nu blev jag sugen både på tiramisu, hummus och en hel del annat. Ett danskt "smörrebröd" skulle jag gärna ta och helst med rikligt med räkor.
Perfekt med arkivbilder. Och snygga sådana.
Kul att du också varit med varje vecka sedan Sanna startade temat. Tror jag också varit det, men har inte kollat än.

Geddfish ♥ sa...

Goda bilder som lockar i gommen. Danskt smörrebröd är inte fy skam. Helst med räkor. Räkor i alla de former gillas!
Sarah o hennes make hade tiramisu som efterrätt på sitt bröllop. "Tiramiso, do är min fro" sa maken ;)
Jag har ju varit med i detta tema ganska mycket i början, sen hoppa jag av och kom med ett par gånger, men det är så många teman, så jag hinner inte, haha.

nalta norrland sa...

Två bagare och en smet... förlåt kunde inte låta bli ;-)

Smörrebröd med rostbiff ja tack :)

Klimakteriehäxan sa...

Va? Du som avskyr sötsaker gillar tiramisu! Nåja, även solen lär ju ha fläckar.

Susjos sa...

Älskar röror, inte minst hummus i olika former!
Just i natt fick jag tips om en god iransk aubergineröra, den vill jag prova snart!
Tiramisu, min mans favoritdessert, och jag gillar den också!
När vi gifte oss så hade vi en tiramisu-tårta!
Ha det gott!

Emma, Sol som sol? sa...

Grattis till full pott i deltagandet. Själv har jag tappar fart/ork/tid i och med jobbet. Suck.

Men det var en härlig smetblandning. Har aldrig hört talas om svärmorsröra. Tydligen rökt sik, lök, ägg och majjo. Kan nog vara gott.

Anki sa...

Snyggt jobbat BP! Jag var med ganska änge, men sen tog orken liksom slut, då det var så många ord som återkom och min fantasi inte räckte till.
Japp - hummus är riktigt gott på en bit bröd - och Tiramisu är riktig farligt gott!

LillaSyster sa...

Bra jobbat! Tiramisu mmm kanske man ska göra till helgen! Jag faktiskt kex hemma =) det gäller bara att komma ihåg att köpa mascarpone. Ha en bra torsdag! Nu ska jag börja att jobba.

Ama de casa sa...

Snyggt jobbat att inte ha missat ett enda ord! Själv kom jag med då när jag började kombinera med din härliga Skyltsöndag :-)

Så många goda smeter du hittade - snyggt jobbat även där! :-)

femfemman sa...

Jag smet från olycksplatsen...min far fick komma och reda ut....femtio år sedan drygt. Jag smet då jag med moped körde in i en bil som väjde och körde in i en elstolpe. Den knäcktes på mitten. Mopeden blev lite vinglig efter smitningen. Alla klarade sig utan skador. Kunde läsa om smitningsolyckan i lokaltidningen dagen därpå. På första sidan.Först då blev jag skraj. Oj, det var nog allvarligt det jag ställt till med.

Gunnel sa...

Smörrebröd och tiramisu....det skulle jag kunna leva på. Kram

Anita Malta sa...

Onekligen ett väldigt smakfullt inlägg. Trots att själva ordet Smet kanske inte låter särskilt tilltalande.

Hummus,olivolja på (maltesiskt:) bröd, tiramisú! Allt så himla gott och till och med "geggamojan" ser frestande ut. Nej, nu blev jag hungrig.

P.s. Såg att jag tog lite väl mycket plats i din högra panel då jag valt en bild i mitt förra inlägg. Vet inte vad vi kan gör åt det annat än att du tar bort mig från din blogglista. Vill ju kunna utnyttja wordpress som jag vill utan att för den skull behöva förstöra din sida. Olyckligt är det men wordpress och blogspot synkar inte alls.

Kramar och sorry för att jag ställer till det.

Violen sa...

Härlig variation i dina röror! Vilket urval, en hel disk med olika röror. Av allt det lockande du visar väljer jag Tiramisu, en dessert som jag gillar. Mitt livs godaste Tiramisu åt jag i Bulgarien för några år sedan, den var rent himmelsk.

Susanne sa...

Ååå så mycket gott, favoriten är Hummus.

Mias Mix sa...

Nu blir jag ju nästan hungrig! Hummus är väldigt gott. Tänkte slå ihop två veckor igen och köra smet nästa vecka. Försöker ju fortfarande komma ikapp med alla sommarutflykter :) Bra inlägg!

Åke sa...

4 bagare och en smet, nä den var dålig :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, nå har jeg sett bilder av så mange gode kaker og retter at det begynner å murre i magen, veldig fristende alt sammen!

Tomtan sa...

Mycket gott där. Mums