söndag 4 oktober 2020

Skyltsöndag #282

Trots att jag tog jättemånga skyltar den gångna veckan så väljer jag idag att bara visa en av dom. Har nämligen fått några superbra bidrag av Yvonne och Gärdsmygen. Dessutom har jag fått lov av Annika att använda en riktigt fyndig affisch från hennes hemtrakter i USA också. Tusen tack tjejer:-) Så jag sparar merparten av mina skyltar till nästa söndag. Tror det passar er rätt bra, då många visar julmotiv, som ni ju ratade häromdagen. Med helt rätt;-)

Det är så de heter alltså, korvarna man lägger vid dörrar – dragstoppare. Trodde aldrig jag skulle få se sådana i Sverige. Har bara snubblat (i dubbel bemärkelse) över dom i England.





Stockholms Lokaltrafik SL har satt upp skyltar hur resenärer ska bete sig under pågående pandemi. Det hade inte varit en dum idé att låta en engelskspråkig person korrekturläsa den korta engelska texten. Foto: Yvonne.

Den här avståndsskylten från Lysekil är den roligaste jag sett. Kolla på figurerna och var skylten är placerad – hahaha:-) Foto: Gärdsmygen.

Veckans höjdare 1: Som de flesta av er vet är jag inget fan av högtider eller bemärkelsedagar. Annika som förresten nästan bor granne med Ruth i Virginia har hittat en lösning åt mig. HalloThanksMas. Packa ihop Halloween, Thanksgiving och Jul och sätt igång firandet. Det räcker med en dag;-)

Veckans höjdare 2: Har aldrig varit i Grebbestad, men jag gillar orten osedd om man säger så. Foto: Gärdsmygen.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

19 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Dragstoppare är något jag använder här i vårt gamla kråkslott men inte så eleganta och fina som på bilden. Här blir det mera något korvliknande :)
Ja, ska man gå via eller by ? Det var frågan det.
Jag har sett skylten HappyThankmas jag med men har hört att man ska börja fira nu och så fortsätter man alla dagar till och med nyår men om man kan göra det på en enda dag så då kan jag hänga med på det hela jag också. Happy Thankmas BP!
Det sista brukade min svärmor också säga, spring fort och se glad ut så ser ingen om en maska har gått på strumpan eller så.
Tack för fina skyltar! :)

Geddfish ♥ sa...

Världsbra skyltar!
Jag har aldrig använt dragstoppar inomhus men skaffade en för källardörren här, då man satte kodlås och att inte dörren gick att hållas uppe då jag ska ta ut cykeln.
Dessa amerikanska firningar med allt och inget... suck, men kul skylt, aldrig sett den.
Sista skylten den läste jag redan på den tiden jag jobbade och såg framför mig en arbetskollega. Nu var hon inte ful, inte det, men snabb som tusan i allt, gick snabbt med ett stort och brett stomatolsmajl. Men det ligger nåt i uttrycket, haha.

Åke sa...

Den där Lasse Åberg han kan han :) Det här med försiktighet kan vi tydligen inte få för mycket av. En bekant till mig skjutsar sin fru varje dag i Stockholm så hon slipper åka lokaltrafik. Han ligger i en riskgrupp (har nyligt återhämtat sig efter en stroke) Fin skyltning du bjuder oss på.

femfemman sa...

Dragstoppare var nytt för mig. Behöver inga i vårt hus, hus som byggdes för 40 år sedan gjordes i stället för täta. Öppet fönster, lite grann, gäller.
Helt enig om att man slå ihop och förkorta alla jobbiga högtider. Jul är inte ens någon höjdare, när man har barnbarn. Halloween, nej tack!
Får ut och le nu då... och visst. Leenden skapar nya leenden.... all blir vackrare..

tanthuset.blogg.se sa...

Det var som fasen, vi har en gemensam skylt idag :D Hur stor är chansen för det??
Det finns ett till namn på de där dragstopparna, draghund! Lite småklurigt tycker jag ;)
Jättebra skyltning hos dig men det är ju som vanligt :D Kram!

LillaSyster sa...

Tack för pepp! Det blir lite roligare att sitta i källaren med eliten.
Snyggt och roligt skyltat hos dig. Åberg verkar vara populär idag =) Ha en bra kväll och en bra start på nästa vecka.

Guldkryckan sa...

Lasse Åberg har rätt....jag går väldigt fort på väg till och ifrån bussen av humanitära skäl, jag borde få årets fredspris ;)
Åka kollektivt är ingen höjdare i rusningstrafik, tar en buss senare till kneget för att slippa folksamlingen som uppstår på min ordinarie buss och som tur är har jag min deltid och behöver inte åka hem i rusningstrafiken varje dag.

Svar: Tack för din kommentar där, det var visst oktober ju...haha!!
Tack!! :)


byblixtra sa...

Dragstoppare har jag inte sett tidigare men annars går det lika bra att rulla ihop en trasmatta om det drar från en dörr.

Mmm...det är inte alltid lätt att skriva på engelska.

Å, så en långväga skylt. Effektivt att slå ihop allt firande på en dag.

Lasse Åbergs citat dyker upp lite här och var men har aldrig sett det som en "vägskylt" tidigare.

Ditte sa...

Kul med externa bidra till Skyltsöndag. Och dina kommer nog itll pass senare. Har sett SL:s skyltar men den engelska översättningen borde setts över. Kul Helt klart.
Något som stoppar drag från dörren har jag aldrig sett här men sett dem hos vänner i Washington. Här behöver vi dem inte men kanske de med dragiga hus eller lägenheter. Kul tanke.
Avståndsskylten från Lysekil är riktigt rolig. Och inte minst placeringen.
Instämmer helt i att jag också ogillar högtider och Halloweeen i Sverige avskyr jag. Varför ska vi ha det? Och skam man behöva ha det så ta in påsken i det hela också.
Lasse Åbergskylten såg jag tidigare idag och den finns lite varstans i Sverige har jag förstått. Men bra är den.

nalta norrland sa...

Aldrig sett en sån där dragstoppmojäng men jag har läst om dem i nån bok från England :)
När vi nyss flyttat hit till huset var det dragit som faan, vår yttre hall höll i princip samma temperatur som utanför ytterdörren ;-) då satte J in en dörr och plötsligt hade vi ett kylrum :)
Perfekt för öl och annat som man har i kylskåp som tar plats.
Min skyltning är en blandning av födelsedag, halloween och jul :D

Susjos sa...

Underbar Lasse Åberg skylt, och ett leende gör vem som helst glad.
Håller med om Hallothanksmas, dra ihop allt firande! Halloween behövs inte alls förresten!

Svar: Idag känner jag mej äldre än 60 år...vilken fest det blev, men är såååå tacksam!
Byxdress vet jag inte om det kallades det jag hade på mej igår, det var en byxa med en top till, hittade den på MQ i somras, lite tråkig färg, men den passade bra igår i alla fall!
Kram!

Geddfish ♥ sa...

Me again: Jag var inne på totalt fel spår med dragstoppare. Jag tänkte mer på något där inte dörren kan slå igen.
Men så till en tanke. Pumita, som startade Skyltsöndag, hade bara EN skylt och det var väl ett riktigt fotografi. Du har ju nu utvecklat det hela så vi lägger upp alla de möjliga och omöjliga skyltar, flera på rad! Dessutom är du jättehärlig i dina kommentarer om skyltarna, så jag tycker Skyltsöndag är DIN. Håller ni med?
Kram

KajsaLisa sa...

Klämma gossedjur känns lite sadistiskt. Skylten från Lysekil var kul, vem vet dom kanske hade Corona på bronsåldern också.

Paula sa...

Åberg-skylten var populär denna vecka, o jag följer rådet varje dag på mina hundpromenader, ibland så att det börjar värka i kindmusklerna!
Högtidskortet var bäst! Passar mig som hand i handske!
Man rodnar av pinsamhet när man läser den engelska texten, vi som trodde det mest var pizzeriaägare som hade språkförbristningar. Travel as normally....
Om du frågat mig vad en dragstoppare var hade jag bara gapat! Vad händer med limpan när man öppnar dörren? För dragiga gamla hus förstår jag att man får hitta på lösningar, men är denna praktisk?
En av dina absolut bästa skyltningar ever!

Emma, Sol som sol? sa...

Engelskan var ju lite sådär, om man säger så. Hur svårt kan det vara att få tag i en som kan engelska för korrekturläsning, särskilt när texten går ut så allmänt.

Happy Hallothanksmas var ju lite kul! Men jag tror att det inte blir en dag som firas utan från 30 oktober till nyår. Minst. 😁

Ama de casa sa...

Haha! Många underbara skyltar! :-)

Dragstoppare har jag aldrig sett eller tänkt på förut. Vi fixade en umbral (tröskel) till vår ytterdörr. Mest för att det blåste in smuts utifrån. Draget spelade ingen roll. Så det kan man kanske klassa som en smutsstoppare då? :-)

Hallothanksmas - så är det ju nuförtiden faktiskt :-)

Christian sa...

Dörrstopp/dragstopp....söta var de i alla fall jämfört med de där kilarna vi har på jobbet...
Förstår vad du menar med översättningar, brukar reta mig på de tyska som kan vara ännu värre...
Håll avstånd, hoppa i vattnet sen så.... HAHA :)
Allt i allo kort har jag sett nån svenska variant på tror faktiskt jag har en själv som jag inte skickat till nån....än....
Åbergcitatet är ju suveränt, tur det var han som sade det, andra kanske skulle få skit för det....
Kul å skrattframkallande skyltning vill jag lova!

Susanne sa...

Älskar Happy Thankmas ;)

Anki sa...

Härlig skyltning! Den från Annika är verkligen helt underbar! Tänk så bra att fira allt på en gång!
Lasse Åbergs skylt är väldigt bra också - synd bara att jag inte orkar gå så fort längre :)