torsdag 15 oktober 2020

Tråktorsdag och ”hemlighet”

 













Kan inte påstå att det hände mycket här idag, men jag kan i alla fall med stor glädje berätta att SMHIs prognos för denna torsdag var fel. Den utlovade molnigheten uteblev, det var riktigt soligt även idag. Tråkigt för meteorologerna, perfekt för mig:-)

Hemlis
Orsakullan vill veta några hemlisar om mig. Okej då. Tror inte att ni visste att jag i min ungdom gjorde papier-maché huvuden till handdockor som användes i dockteater. Det gäller att ha olika användbara talanger när man är femton år;-) Det blev ett mycket bra tillskott till min månadspeng kan jag säga.

Det är Orsakullan som håller i ”Oktober 31 dagar”.

PS. Bilderna har inte mycket med inlägget att göra. Bild 2 visar förresten svindyra adventskalendrar som innehåller kosmetiska artiklar. Suck, eller jo, bättre än godis och/eller billig choklad, men ändå. DS.

16 kommentarer:

Paula sa...

Ja det är ingen hejd på påhittigheten till varianter av julkalendrar. Såg en annons i en tidning nyligen, där hade man olika champagnesorter i varje lucka, hick!
Så du har konstnärliga oanade talanger. Har du inget foto på ett sådant huvud? Hade varit så kul att se! Minns att jag själv hade handdockor som barn, men hade ingen aning om vad som dolde sig bakom huvudklädnaden.

femfemman sa...

Gott väder här oxå. Föredrar allt en chokladkalender....smink behöver jag inte så mycket.... eller kanske behöver....men använder inte så mycket som finns i en dyr kalender. Samt att jag vill välja mina få produkter på egen hand. En god chokladbit per dag, det går alltid ner. Brukar få en chokladkalender av ena dottern då jag fyller år i slutet av november. Fin och god choklad.

nalta norrland sa...

Just idag skulle jag inte tacka nej till en chokladkalender och äta upp varje chokladbit bums för jag vet inte varför blogger inte kan uppföra sig så det blir som jag har tänkt mig.
Dessutom så har det regnat precis hela dan och jo yes jag är gnällig ;-)

Geddfish ♥ sa...

Du har ju absolut inga tråkiga torsdagar, de är så trevliga som allra helst!
Vackert vä´r ochskyltning. Julkalender med smink, det har jag då aldrig köpt. Dock har jag testat märket Babor. Men jag kan lika gärna köpa Lidls Cien ;)

Din dolda talang var ju rolig och inkomstbringande. Jag skriver i morgon om vad jag har gjort, men allt jag gör är gratis. Ska tydligen vara så i mitt liv.

Emma, Sol som sol? sa...

Men vilken hemlis du suttit inne med! Åh vad jag skulle vilja se hur de såg ut, dina dockhuvuden!

Eva sa...

Dom där papier maché huvudena skulle man vilja se!

KajsaLisa sa...

Det var inga tråkiga bilder i alla fall.

Anki sa...

En bra torsdag alltså ... inte det minsta tråkig! Kul hemlis du delar med oss - nu är det ingen hemlis längre!
Många olika adventskalendrar numer - det var bättre förr - inget godis, bara en ny bild bakom varje lucka - det var kul det med på den tiden det begav sig :)

LillaSyster sa...

Du kan ju återuppta din dolda talang och dryga ut kassan även nu =) Ha en bra fredag!

Äventyret framtiden sa...

Dina tråktorsdagar brukar aldrig vara tråkiga så jag bara måste titta in även om det har hunnit bli fredag.
Din dolda talang gillar jag som till en viss del också har levt på att sy dockor ett tag i mitt liv. Åtminstone bidrog den sysslan till en liten löneförhöjning. Papier Maché är roligt att syssla med.

Ama de casa sa...

När meteorologerna har fel åt det hållet gör det ingenting alls :-)
Så du har pysslat med såna grejer, skoj! Har du inga bilder på dina verk? Troligen inte, man fotade inte mycket förr jag har knappt några bilder alls från min tonårstid.
Du får väl tillverka ett nytt huvud som du kan visa upp i bloggen :-D

Jag tar hellre en chokladkalender än en med smink i, för smink har jag ingen användning alls för :-)

tanthuset.blogg.se sa...

Jisses, är det kalendrar???? Ja dom hittar då på allt möjligt, allting går att sälja med mördande reklam....
Papier-maché har jag alltid varit nyfiken på, det verkar gå att göra det mesta av det, hade varit kul att se nåt av dina huvuden.
Ha det så fint BP, kram!

Klimakteriehäxan sa...

Blev "lurad" att köpa en sån kalender för något år sedan. Tror att jag fortfarande har någon miniförpackning kvar, av någon "produkt" jag inte (vet hur man) använder ... Gör inte om misstaget.

Susanne sa...

Vilken spännande hemlighet, har du några bilder?
Ha en fin fredag.

Ditte sa...

Inte direkt en tråkig torsdag. Ja, det skulle vara adventskalendrarna då. Men å andra sidan himla kul att höra om din tillverkning av olika dockhuvuden. Kreativt! Och jag kan tänka mig att de var jättefina.

Annika sa...

Ingen trist torsdag :-)
Vad kul med dina kasperdockor, minns att vi fick göra sådana på lekis. DINA lär ju vara fantasiskt fina,

Absolut, julkalendrar har verkligen exploderat. Jag brukar köpa en tekalender till mig själv varje år. Leker med tanken på att köpa en ölkalender till min man.
Vi får se.
Men dina kalendrar är fina, skulle gärna ta en sådan full med smink och sådant.

Ha en fin helg!!