torsdag 22 oktober 2020

Tråktorsdag

Mätningarna på innergården pågår. Det är WSP som utför dom. Gubben ser lagom uttråkad ut kan jag säga. Å då visste/vet han inte ens att han är med i Tråktorsdag;-)

HSB mejlade att det är nåt fel med containern för mat- och hushållssopor. Så den får ligga där till allmän beskådan tills felet åtgärdas senast i morgon bitti.

Att det har regnat mycket den här veckan är tråkigt, men man kan ju alltid titta på en världskarta (nästan i alla fall) som skapats på naturlig väg - street art naturell så at säga;-)



Vet inte om ni har märkt eller läst om att Systembolaget lanserat en ny webbshop i tisdags. Om inte gör det ingenting, då sajten i princip kraschade direkt efter den öppnats. Det som är anmärkningsvärt är att den ser ut precis som företagets betaversion som legat uppe i flera år. Lika oanvändervänlig med andra ord. Oooooops!

Transportföretaget Bring
I samband med den nya webbshoppen ville Systembolaget även bli modern och införde digital signering vid online-beställningar som levereras till dörren. Bolaget använder transportföretaget Bring. Men så var det det där med den elektroniska signaturen.

Digital signatur
Meningen är att man ska följa leveransen från lager till dörr på mobilen, vilket fungerar okej via länkar i ett sms från Bring. När man tar emot leveransen scannas körkort/id. Sedan ska man knappa in sitt namn i ett formulär på sin mobil och efter det är det bara den elektroniska underskriften med pekfingret (i mitt fall) på skärmen kvar att göra.

Hur gick det nu då?
Det gick inte alls kan jag säga. Den stackars chauffören tröttnade efter fem minuter. Gjorde nåt på sin Samsung (senaste modell) och lät mig signera där. Han suckade djupt, ursäktade sig och skyllde uppgiven på Systembolagets nya betalapp.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. De dagsfärska bilderna har även idag ingenting med inlägget att göra. DS.

18 kommentarer:

Ditte sa...

Nja, så tråkigt var det ju inte direkt. Bara lite och då var det systemet. Alltså "Bolaget" och trsslet med den nya webbbshopen. Verkar inte helt fungerande. Om man säger så.
Visserligen ser WSP mannen bister ut men jag blev full i skratt när jag såg honom. Undra vad han skulle tycka om sin medverkan. (Skratt)
Tittade in på WSP:s hemsida och såg där även att skrapan, tvärs över kanalen hos oss, Stockholm New, var med på bild.
Inte heller världskartan som skapats på naturligt sätt är tråkig.
Jodå, jag såg som vanligt en koppling mellan bilderna och inlägget. Men kanske mer från den humoristiska sidan.

femfemman sa...

Hade inte en aning om att Systemet hade näthandel...och hemleverans. Borde väl vara vi lantisar som skulle informerade först av alla...och ännu mer glesbygdsbor!som har lite längre till bolaget än vad vi har.Är sällan mer törstig,än att jag kan göra en bilresa på 30 min tur och retur, för att inhandla lite godis i vätskeform.inlägget var iaf kul, och informativt.

Geddfish ♥ sa...

Nu ser jag att du lyckats med bildtext också. Den andra texten tycker jag är förnämlig, men jag lyckas inte trots alla goda råd och alla mina insikter. Nya blogger vill inte. Så det kan höra till tråktorsdag, men vad gör det om hundra år?

Du har inget tråkigt inlägg. Att gubben ser tråkig ut är hans business ;)
Kul inlägg!

En gång har jag näthandlat med bolaget och Bring. Kanske ska göra det igen? Det gick smidigt sist, men jag tycker frakten är dyr, men en fin service.
Jag går ju in på bolaget i början av veckan och köper det lilla, för jag har ju bara cykel och en bit hem. Hade jag haft bil kunde jag handlat på mig där.
Men det är som maten, svårt att storhandla med cykel.
Ha det gott!

Carita Liljendahl sa...

Hahahaaa - hans min passar bra in på tråktorsdag och regnväder :-D

nalta norrland sa...

Slog ihjäl mig igår så här är det verkligen tråkig torsdag.

Återkommer en annan dag.

Här har de om jag minns rätt - jag googlade ju tidigare under värsta covid19 paniken - hemkörning från Bolaget... men än håller de utländska kunderna mig med vin :D ja J rörmokar och jag får en flarra :D :D

Emma, Sol som sol? sa...

Wow, Systemet borde ta sig en kurs hos Amazon el liknande helt enkelt. Hur svårt kan det vara i dag?

Men jo, trevlig torsdagsuppsyn på pinngubben på gården!

KajsaLisa sa...

Han såg verkligen uttråkad ut. Sen kan det ju alltid vara kul att få veta hur undersidan på en sopcontainer ser ut, hoppas det inte rann ut för mycket. Roligt att du dokumenterade streetarten innan sol och vind förstörde den, ser ut som en karta.

KajsaLisa sa...

Just det, glömde som vanligt Tack för länken.

Susjos sa...

Ja, han visar att det är en tråktorsdag, helt klart haha, utan att veta att han är med på det!
Världskartan i det där mönstret var ju klockrent!
Jag hade en tråktorsdag tills maken kom hem från jobbet ikväll, sen gjorde vi det till ett fredagsmys!
Ha det gott!
Kram

LillaSyster sa...

Schysst kille. Men hur krångligt ska det va? Ha en bra fredag!

Ama de casa sa...

Han passade verkligen i på temat, mannen på första bilden :-)

Perfekt att få levererat hem från bolaget ju! Sen att det krånglar med underskriften gör väl inget så länge det ändå löser sig. Mest synd om budbäraren kan jag tycka :-)

Klimakteriehäxan sa...

Den mannen är som skapt för rubriken Tråktorsdag, containern passar också superbt in.

Anki sa...

Haha ... snacka om att se sur ut!
Bra med hemleverans - tyvärr inget vi kan få :)

Susanne sa...

Apoteket Huggormen borde ha en bättre sajt, men jag tycker det funkar bra och framför allt väldigt bekvämt.

Christian sa...

Härliga bilder....men texten under dem är mikroskopisk....

Hanneles bokparadis sa...

lagom tråkigt...

nalta norrland sa...

Vars är Du? Läste hos Ama att Du var under observation och inte skulle blogga... visst fattar Du att jag blir orolig.

Vad Du än gör KRYA PÅ DIG!!

Geddfish ♥ sa...

Läste hos Ditte att du var på observation. Krya på dig!
Kram!