torsdag 29 oktober 2020

Tråktorsdag

Nya Bröstcentrum på Gävlegatan 55 i Solna.

Spiraltrappan på Gävlegatan 55. Läckert!

Mycket upphetsande att bli observerad av tre papegojor medan man får brösten klämda.

Det hann bli mörkt innan jag blev klar med alla undersökningar. Det var rätt livligt uppe på den nya helikopterplattan. Här har ambulanshelikoptern precis levererat en patient.



Vädermässigt var det absolut "finhöst" hos mig idag, rätt så soligt och drygt 10 grader. Men bortsett från vädret var det faktiskt en riktig tråktorsdag. För hur upphetsande är det att bli "injusterad" på husläkarmottagningen i Täby för den blodförtunnande medicinen. 

Mammografi
Inte nog med det. Dags för en klämma-tuttar-undersökning på Karolinska Sjukhuset också. Mammografiavdelningen hade flyttat från deprimerande Radiumhemmet till nya fräscha lokaler på Gävlegatan 55. Nu slutade det inte med ”bara” lite kläm, nej då. Det fortsatte med ultraljud och slutade med en biopsi.

Svårbedömda bröst
Jag har visst svårbedömda bröst tyckte läkaren. Ooooops. Nu får jag oroa mig mellan tre och fem arbetsdagar innan jag får veta om jag har bröstcancer eller inte. Suck! Tycker det börjar bli lite (för) mycket just nu. Eller så var jag bara bortskämd i hela mitt liv då jag klarat mig utan sjukdomar…


Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

Det är Orsakullan som håller i ”Oktober 31 dagar”.

21 kommentarer:

Tove Olberg sa...

Gillar spiraltrappan, vilken fin bild du taget av den!
Papegojövervakning är ju alltid något!
Lycka till med provsvar på mammobilderna hälsar ännu en med svårbedömda bröst.

Ditte sa...

En så viktig undersökning och i nya fräscha lokaler. Sprialtrappan och bilden av den är jättefin. Men papegojorna här? Nåja. De var ju tysta.
Håller helt med dig om att du har väl mycket just nu.
Men bra att en biopsi är tagen. Dock är det ju en hel del oro innansvar kommer. Håller tummarna för ett positivt besked- (Brukar drabbas av det varje gång det är dags för mammografi. I varje fall de senaste 10 åren)
Många tankar!
Och en tråktorsdag blev det ju verkligen för dig idag.

nalta norrland sa...

Men oj, stackars Dig... läskigt och jobbig väntan. Du har som hamnat i kläm nu... jag hoppas allt bara blir bättre efter idag.

Min torsdag har varit långsam men inte direkt tråkig ;-)
Det kunde varit värre...

Emma, Sol som sol? sa...

Det är konstigt det där, först ingenting och sedan allt. Mannen mintyckte det var lämpligt med öronproblem i kombination med tandvärk med penicillin till följd av det. Och varför inte klämma till med ett ryggskott också. Och jo, vi passar på den vecka där jag jobbar sex av veckans sju dagar... Det är lätt att hålla sig för skratt, just nu.

Men bilderna är som alltid snygga och biopsin är better safe than sorry-läge, eller hur!

Klimakteriehäxan sa...

Får nästan svindel av såna trappor, men fina på bild!
Om bröst: been there, done that. "Svårbedömt" ändrades till "friskförklarad" i mitt fall, men det har gått många år sen dess. Går dock lydigt på undersökning när kallelse kommer. Hoppas du får grönt ljus.

Hanneles bokparadis sa...

Vackert fotad spiraltrappa, mina bröst är ok, även tänder och skelettet!

Susjos sa...

Va lustigt, jag var också och fick brösten klämda där på NKS efter ett nattpass i förra veckan, minns dock inga papegojor ;-).
Låter som en tråktorsdag, vi håller tummarna för att allt är bra. Och i morgon är en annan dag!
Kram!

Paula sa...

Dagarna går fort, snart har du ett negativt svar på din undersökning, jag lovar! Jag har inte åkt iväg på mammografi på några år nu, och jag har ångest över det. Jag måste pallra mig iväg, men det är så jobbigt, en heldagsutflykt med buss-buss-tåg och så samma tillbaka. Och med pandemin så har jag dragit mig för att åka iväg. som att välja mellan pest och kolera.
Blir det Waran fortsättningsvis för dig eller någon annan blodförtunnande? Waran verkar vara knepigast att justera in rätt, vet dock inte varför man väljer den i många fall. Oavsett är det nog bara att se glad ut...
Tänk karma, du är i goda händer, allt är bra, alla har koll, du får uppleva hur bra svensk sjukvård faktiskt fungerar.

Anki sa...

Stopp ... nu räcker det väl med orosmoment hos dig! Håller tummarna att allt är OK när svaret kommer!
Jag är kallad till mammografi i november ... inget jag ser fram emot.
Häftig bild på spiraltrappan! Läckert!

Ama de casa sa...

Men fy vad jobbigt att allt ska komma på en enda gång... Håller tummarna hårt för att du får braiga besked!
Stor KRAM!

femfemman sa...

Usch, det var mycket på en gång. Var ju inkallad på ultraljud efter förra kommande. Var bara en cysta, men oron gnagde förstås. Hoppas verkligen att allt är ok. Kram på dej!

Guldkryckan sa...

Otrevligt det där när de säger "svårbedömda"...cancer är ett elände och de flesta av oss åker väl på det förr eller senare.
Frugan lade ner att gå på sådana undersökningar då hon ju med jämna mellanrum får en helkroppsscanning pga sin cancer som hon överlevde för några år sedan.

Nä, cancer är skit....ta hand om dig BP....kram.

byblixtra sa...

Det var en tråktorsdag men du fick en läcker bild på spiraltrappan.
Jag hoppas att allt går bra!

Monica sa...

Vet hur det känns när det blir en himla
cirkus, hoppas det bara är fett och helt ofarligt.
Ha det bra KRAM

LillaSyster sa...

Jag håller tummarna för att allt är lugnt. Jag tycker tavlan med papegojor livar upp! Kan inte minnas att det är någon konst på väggarna i undersökningsrummet på mammografin här i stan. Trevlig helg =)

Annika sa...

Nej, men snälla. NU får det räcka för dig!!
VERKLIGEN!!
HOPPAS att du kan koppla av under helgen. Jag vet hur vidrigt det är att vänta på besked. Fy tusan. DU har all min sympati.
ALLA tummar hålles!!!!

Marita sa...

Jag har gått igenom samma för 11/2 år sen. Mammografi, biopsix2, op, strålningx16. Nu äter jag hormonhämmande i fem år. Efter ett år ett nytt mammografi och det var ok. Önskar dig allt gott och att du får ett gott besked. :-)

KajsaLisa sa...

Hoppas du får positiva besked. Tror jag har en skylt till skyltsöndag som knäcker din när det gäller tråkighet med hästlängder vi får se. Trappan fick du verkligen till, helgrym älskar bilder med djup.
Lade upp min Tråktorsdag idag eftersom jag glömde släppa inlägget igår.

Christian sa...

Tur att det finns, men jag skulle inte vilja byta....
Härlig trappbild!

Mias Mix sa...

Fy sjutton för att behöva gå och oroa sig. Tänker på dig!! Men bra att de är noggranna och gör extra undersökningar när de är osäkra. Jag var på mammografi igår. Är alltid lika nervös innan med tanke på min syster. Jag får gå varje år på koll, får alltid träffa läkare och göra ultraljud också. Då får jag svar direkt och kan åka hem lugn och trygg. Håller verkligen tummarna för dig!!!

Äventyret framtiden sa...

Jag håller både mina och Uffes tummar för dig nu med tanke på resultatet som du väntar på. Det är alltid nervpirrande att vänta. Lycka till BP! Kram också!