torsdag 8 oktober 2020

Tråktorsdag


Bilden har ingenting med inlägget att göra, men det brunnslocket med höstlöven var riktigt vackert

Alltså idag var det verkligen en tråktorsdag. Och det hade inget med vädret att göra utan med hur jag spenderade dagen.

Husläkarbesök
Ett läkarbesök hos min snygga husläkare är i och för sig aldrig tråkigt, tackar ju inte nej till lite ögongodis;-) Men han tyckte att jag skulle till en ultraljudundersökning av mitt vänstra ben. Då man tagit bort Aleris Röntgen från Täby Närsjukhus får man palla sig till Närsjukhuset i Sollentuna.

Sjuktransport
Då jag i april fick ett sjuktransportkort av min husläkare utgick jag ifrån att det automatiskt påfyllts när vårdgivaren bokar sjukhusresan. Jo, det var det också till Sollentuna men inte hem. Long story.. Men tack varesamtal till ”hemliga telefonnummer” till husläkaren ordnade sig även hemtransporten till slut.

Sollentuna Närsjukhus
Sollentuna Närsjukhus är sprillans nytt. Det kom ju en viss pandemi i vägen, så bara närakuten och Unilabs röntgenavdelning är operativa. Resten är lika död som torget vid Täby Centrum. På akuten befann sig tre personer, på röntgenavdelningen en, jag. Inga problem med social distansering där inte.

Handsprit

Läckert olivgrönt kakel, men det räcker uppenbarligen att tvätta händerna med tvål här på Sollentuna Närsjukhus.

Inte ens på toaletterna fanns det handsprit.






Handsprit lyste med sin frånvaro överallt, inklusive på toaletterna. Urdåligt och oansvarigt tycker jag. Inte ens vid telefonen där man kunde ringa sjuktransport/taxi fanns det sprit. Kunde inte låta bli att nämna det för den kvinnliga väktaren som satt i receptionen. Hon var så gullig och erbjöd sin egen flaska som hon hade fått av sin arbetsgivare.

Så visst var det en supertråkig torsdag.

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Hemliga telefonnummer är nummer som vårdgivare kan nå varandra på, och som patienterna inte har tillgång till. DS.

13 kommentarer:

Ditte sa...

Klart det var trist med ett besök på Sollentuna närsjukhus och röntgen/ultraljud. Snabbt och ändå ganska smidigt. Och hemtransporten löste sig ju efter lite "meck".
Som jag förstått så varierar detta med handsprit. Finna det toaletter med tvål och vatten så är det lika effektivt har jag fått förklarat. Men om det inte finns så är det ju bra med kompletterande handsprit.Har oftast egen med mig. Men ibland har jag glömt jag. Har nu nu placerat ut miniflaskor i olika jackfickor, ryggor och väskor så att de ska finnas med.
Hoppas att man kommer fram till något med ditt ben så att du kan bli hjälpt.

nalta norrland sa...

Sån tur det ordnade sig tack vare "hemligt telefonnummer" så Du slapp gå hem.
På tal om detta med sjuktransport så är det så galet att jag kan få sjuktransport ifall jag ska i väg på undersökning å inte fixar att ta mig dit på egen hand, då behövs bara ett intyg från läkaren som remitterat mig. Men jag kan inte få sjuktransport för att följa Elin till Sjukhuset... då anses det att J ska kunna skjutsa henne alternativ att vi åker buss & taxi.
Vad har hänt med Ditt ben? Är det krånglet med ryggen som gått ner i benet?

Paula sa...

Men det gick undan, här får man vänta på en röntgenundersökning i typ en månad, minst! Och då det inte finns på Ludvika lasarett som numera är bara som en vanlig vårdcentral så får man åka 12 mil till Falun för att ta en bild...
Och sjuktransport får man, visst, om man är döende. Inte om du är blind, inte om du är 83 och inte om du knappt kan ta dig upp på en buss.
Men hur mår ditt ben? Har du gjort illa dig eller tror man att du har en förslitningsskada. Hoppas det inte är något fel på dig! Det räcker ju med ryggeländet...eller kan det rentav ha ett samband?

tanthuset.blogg.se sa...

Jag är som dom andra, undrar över ditt ben???? Eller har jag missat nåt???
Hoppas i alla fall att du blir hjälpt, att ha ont är sannerligen påfrestande!
Sjuktransporter ja, det är då en visa för sig och tydligen fungerar det olika i olika landsting....detsamma med handspriten tydligen!
Ja nog blev det en tråktorsdag som platsar utmärkt i utmaningen. Hoppas fredagen blir roligare!!

Emma, Sol som sol? sa...

Tvål och vatten räcker långt och det är om man inte har tillgång till det som man bör använda handsprit. Så har jag uppfattat det. Men jag kan så klart ha fel ...

Fint att du fick ordning på transporterna till slut. Må ben och rygg sluta trassla!

KajsaLisa sa...

Corona tomma lokaler och hanssprit, som vanligt alltså. Visst är det tråkigt nu.

KajsaLisa sa...

Just det höll på att glömma, tack för länken.

Susjos sa...

Så du har varit i min "gamla" hemkommun, t.o.m jag har varit på Sollentuna sjukhus, där låg min svärfar en gång i tiden.
Trist med ditt ben, hoppas det inte är något allvarligt. Smidigt att det löste sig med sjuktransporten!
Å tack för fina ord i min blogg!
Kram från dalarna ;-)

Anki sa...

Hoppas inte det är något allvarligt med ditt ben! Skönt att det ordnade sig med hemtransporten ... bra med lite hemliga tel.nummer ibland :)

Ama de casa sa...

Ajdå. Benet nu också? Hoppas det ordnar sig med både ben och rygg!

Konstigt att det funkade med automatik dit men inte hem. Bra service ändå med hjälp av hemliga telefonnummer.

Sollentuna närsjukhus fick jag Googla på, hade ingen aning om att det fanns nåt sånt. Men när jag var i Sollentuna senast (6,5 år sen) så fanns ju inget sånt. Såg att det öppnade i år.

Sprit finns det överallt här, både för utvärtes och invärtes bruk. Fast det senare får man betala för ;-)

Äventyret framtiden sa...

Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt med benet och också med ryggen!
Sjukhusbesök är sällan roliga men ibland så nödvändiga och bra att ha-grejer om det verkligen behövs.
Något som händer rätt ofta här hos oss också är att handspriten är slut, trots jämna påfyllningar. Folk är försiktiga så spriten går åt som smör på heta stenar, men faktum är att tvål och vatten inte är ett dåligt alternativ alls i sammanhanget fastän jag brukar använda den varianten först innan jag lägger på handsprit. Ofta har jag en egen liten flaska på mig vart än jag går.
Brunnslocket är mycket vackert. brukar tänka på dem när man ser sådana. de är ofta väldigt vackra!

LillaSyster sa...

Hoppas att du får snabb hjälp med ditt ben. Jag vet hur tråkigt det är med krånglande kropp. Bra att det löste sig med transporten också. Ha en bra fredag!

Elisabeth sa...

Lika dåligt med handsprit på vårdcentral och lasarett i Norrköping.