fredag 16 oktober 2020

Fem en fredag: Vecka 42 – ”Rutiner”


 1. Hur ser din morgonrutin ut?
Har faktiskt två rutiner, en för den varma och en för den kalla årstiden
a. Tandborstning, dusch, uppiffning, frukost,
b. Tandborstning, ingen dusch (se kvällsrutin), uppiffning, frukost.

2. Hur ser din kvällsrutin ut?
Under den kalla årstiden lägger jag mig i ett hett, väldoftande skumbad. Njuter av en bok i badkaret och lyxar till det med ett glas vin på badkarskanten ibland.

3. Vad måste du göra varje dag?
Gå på toaletten, borsta tänderna, klä på mig, tvätta händerna x-antal gånger varje dag med mera.

4. Har du någon rutin som andra troligtvis inte har?
Tack vare inköpet av infravärmaren Conny har jag lagt till mig med en ny rutin. Efter mitt minst trettio minuter långa skumbad klär jag på mig och njuter en (lång) stund på den uppvärmda balkongen på kvällarna. Hittills har det fungerat utmärkt ned till en lägsta temperatur av fem plusgrader. Lite bastukänsla över det hela, fast tvärtom och utan svett;-)

5. Vad gör du sällan som andra gör?
Äta en riktig frukost. Dricker min frukost i form av en Nespresso och ett glas Brämhults.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Tyvärr har jag inga bilder på papier maché-dockorna jag gjorde för flera decennier sedan och som jag berättade om igår. På den tiden var ju digitalkameror inte ens påtänkta, tyvärr måste jag säga. DS.

18 kommentarer:

tant Hannele sa...

låter lite brittiskt att ligga i badkaret :)

Bokdamen sa...

Skönt med varmt bad men det blir inte så ofta av någon anledning. Frukost är ett måste för mig. Conny ser trevlig ut ;)

Geddfish ♥ sa...

Jag tjatade till mig ett badkar, men använder det inte så ofta som jag trodde. Men skönt att stå i det när jag duschar istf att vattnet rinner ut på golvet.

Jag skulle nog också klara av att dricka frukost, men vill hemskt gärna tugga på något.
Vad härligt med Conny.

Ditte sa...

En del här känner jag igen. Men bad är inget för mig längre. Badkaret är på väg ut snart i samband med att vi ska göra om i badrummet. Vill i stället ha en rejäl dusch med gott om plats.
Infravärmen är ju toppen och även vi har nyttjat vår många kvällar i höst. Men då utan bad men med dusch innan.
Vad gäller frukost så blir den lite matigare än din. Kaffe, fil med frukt och en smörgås och till det färskpressad apelsinjuice. Men när apelsiner är en bristvara blir det Bränhults här också.

tanthuset.blogg.se sa...

Din Conny är verkligen en fin vän i kylan ;)
Jag har badkar, har bott här i drygt två år men aldrig badat...än! Men det låter helt underbart med skumbad, säkert avslappnande också så jag får nog ta en funderare där :)
Ha det så fint BP, så ses vi på söndag <3
PS Vi har likadana tofflor,fast olika färger....såååå sköna! <3

Boklysten sa...

Låter härligt med bad i badkar - det är väldigt länge sen som jag gjort det.

Klimakteriehäxan sa...

Jag hoppade över "uppiffningsbitarna" i mina svar, hoppas folk fattar att jag har lite koll på hygienen ändå ... Skulle verkligen sakna frukost om jag inte fick någon. Karbad blir det väldigt sällan, nöjer mig med duschen.

Mrs Calloway sa...

jag valde ett fint badkar när vi gjorde om badrummet, men duschen går snabbare. handtvätt blir det ju otroligt ofta these days. Conny ser intressant ut

Paula sa...

Avundas ditt badkar! Allt är bättre än bara en dusch! Men klär du på dig igen efter badet, räcker det inte med att ta på morgonrocken o vira in dig i en filt? Det skulle jag göra i brist på en bastu!

Kina sa...

Vad mysigt att du har Conny som värmer dig!😉 Tyvärr har jag inget badkar där jag bor nu, för det var verkligen ren avkoppling att lägga sig i badet. Det gjorde jag alltid på fredagarna när arbetsveckan var slut. Då slog jag upp ett glas martini och kröp ner i skumbadet. Kunde inte läsa då det blev imma på glasögonen, så det blev musik i stället. Det saknar jag verkligen!

Ama de casa sa...

Conny var verkligen en perfekt investering :-)
Badkar är inget för mig, föredrar att duscha. I dom två lägenheterna vi har haft tillsammans har jag sett till att badkaret försvunnit till förmån för dusch. I huset fanns det inget badkar från början.
Jag borstar tänderna efter frukosten, att dricka juice med nyborstade tänder är ingen hit tycker jag :-)

femfemman sa...

Ja frukost ingår förstås rutinerna...och tandborstning. Sen är det nog lite olika hur det ser ut.Frukosten är viktig iallafall, för du är jag oftast hungrig. Dags för det nu!

Guldkryckan sa...

Frukost är jag inte så förtjust i, blir en macka och kaffe för att kunna ta min medicin utan att må skit.
Enda gångerna jag äter en riktig frukost är ju på hotellen när vi är på semester, då blir det äggröra, bacon och nybakat bröd mm.mm...jösses va gott det är med hotellfrukostar.

Conny där verkar kunna sitt jobb bra...bara att gratulera.

Ha det fint Bp.

LillaSyster sa...

Det var en klen frukost, jag skulle inte klara mig på det. Det låter härligt med skumbad och vin, men jag är inget fan av badkarsbad, har inte ro att sitta still där. Bättre med en varm dusch =) Njut så länge du kan av balkonghäng. Ha en bra eftermiddag.

nalta norrland sa...

Numera ingår kvällsbadet som rutin efter kvällspromenad... jag fryser annars ihjäl ;-)

Jag äter ju inte frukost... aldrig.
Dricker kaffe ihop med J & Elin vardagsmorgnar då de käkar frukost innan jobb/skola.

byblixtra sa...

Så skönt med infravärmare på balkongen och härligt med en ny rutin. :-)

Anki sa...

Conny ser ut som ett skönt sällskap på balkongen :)
Ibland saknar jag ett badkar ... svårt att mysa med vin och bok i duschen. :)

Carita Liljendahl sa...

Jag hoppade över den här veckans frågor. Kom inte på svar till exempel för fråga fem. Jag vet inte vad andra gör... men okay, jo, många äter inte frukost - det gör jag. Sover länge om morgnarna om jag kan, men det gör väl andra också? Rutiner som andra inte har? Svårt... hur kan jag veta det? Nej... det blev för jobbigt för mig.
Fina tofflor du har!