tisdag 6 oktober 2020

Weekly photo challenge: Vecka 41 ”Ask”.

Så det har öst ned här idag! Jo, det har faktiskt regnat hela dagen. Perfekt att leta efter askar alltså. Temat var med 2017 och ifjol, och jag hade inte lättare för det då om man säger så. Med andra ord var jag tvungen att tänka lite ”outside the box”. Enjoy!
En vanlig liten och färgglad ask utan innehåll;-)

Den här askkoppen hade nog Sanna inte i åtanke när hon skapade temat. Men medge att
”ask” finns med i ordet;-)

Ett dagsfärskt foto taget hos den lokala ICA. Physalis i askar.

Den här lilla ormen som heter Sonny precis som min kamera fick jag av bästisen Yvonne för många
år sedan. Den är orange och limegrön och sitter i en genomskinlig ask.





Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera askar hittar ni här.

PS. Tusen tack för era svar igår. Alla av er tyckte att bildtexterna var fullt läsliga på datorn. Jamen, då så. Det är alltså bara jag som störs av textstorleken. Har försökt att ändra storleken till ”Normal”, men har inte lyckats. Om man däremot markerar texten och ändrar storleken till "Mellan" fungerar det. Då blir bildtexten "Normal". I gengäld centreras då bilderna trots att jag valt vänsterjustering. Suck:-( DS. 

20 kommentarer:

Susanne sa...

Men vilken söt liten orm :)

Paula sa...

Nämen har du fått en orm! Sötaste jag sett av det släktet. Läser om dina äventyr med blogger och kan konstatera att jag kan läsa bildtexten i förra inläggen även om det är mer lättläst nu då du hittat ett knep att dels förstora och dels mörkmarkera. Undrar om du så småningom kommer att bli riktigt förtjust i NYA blogger, hihi

Violen sa...

Dina privata askar är d bra mycket snyggare än Icas plasttråg! Ormen i sista asken är såå läcker, orange och limegrön!
Här har det också regnat hela dagen, inte alls kul men nu klarnar det visst upp igen.

Geddfish ♥ sa...

Snyggt inlägg!
Den söta ormen gillas skarpt! Och första asken.

Jag har gett upp hoppet om bildtext. Får också sån där liten, men det är något som inte stämmer ihop med Blogger. Försökte ändra, men då blev den vanliga texten jättestor!
Så jag klippte ut, så satte jag texten ovanför i stället. Jag slopar alltså bildtext. Nej, det ska va lätt, då känns det rätt.

femfemman sa...

Askkoppar...ja, jösses, sådana var självklara förr. Idag ser man aldrig någon. Tänkte på engelska ordet...ask...fråga... vet inte varför ...

byblixtra sa...

Det gick ju riktigt bra med temaordet!
Gillar din blommiga plåtask och askkoppen är ju snygg!
En sån söt liten orm i plastasken.

Ditte sa...

Fina och färgglada askar! Och visst piggar de upp extra denna regniga dag. Absolut!
Jag tycker det är bra med centrerade bilder men det är klart att du som äger din blogg ska kunna välja att placera dem där du vill-
Gillade textstorleken. Gillar också att bilderna är stora så att man inte ska behöva klicka på dem för att se alla detaljer.

nalta norrland sa...

Nästa gång Blogger vill ändra från denna Nya... då gamla Blogger kommer vi troligtvis att stöna och sucka ;-) ifall vi lever.
Jag vill ha mina bilder mitt i bild alltså centrera dem men inte alltid blogger tycker som mig ;-)

Söt orm och askkoppar var ju hur vanligt som helst förr... J använder numera en glasburk av nått slag typ "köttsoppa" :D

Geddfish ♥ sa...

Jag läste ditt PS, men det hjälper inte mig. Jag tror jag kom på vad Blogger gjorde med min text och ska undvika det. Och ska för alltid undvika bildtext, ingen vits, bara problem.

Jag har en USB att föra över bilder från kameran till datorn, så det är inga problem. Men eftersom jag instagrammar, så ville jag ha bilderna till min mobil direkt från kameran. Därav detta med bluetooth och WiFi. Och i reklamen går man stenhårt in för detta. Men, ett i-landsproblem.....

Gunnel sa...

Jag är ingen älskare av kräldjur, men din lilla orange orm kan jag inte motstå. Kram

Emma, Sol som sol? sa...

Gillade den färgglada asken.
Texten, kan det vara så att den puttar bilden åt sidan om bildtexten är lång? Texten till den söte lille Sonny får inte riktigt plats.

Klimakteriehäxan sa...

Den där askkoppen, Kulan heter den, är en designklassiker!
Jag har inte kommit till skott vad beträffar askar. Än i varje fall. Men jag har ju mina plåtburkar ...

Anki sa...

Fina askar hos dig - och finast är Sonny!

Svar: Jag har lagt det mesta i frysen till vintern, men torkat lite grand också. Jag gör en speciell stuvning av dem - en stuvning som smakar skaldjur! Läste någonstans att sillkremla heter Crab Russule på engelska :)

LillaSyster sa...

Många olika askar =) 20mm regn igår, vi får se hur den här dagen blir. Mot jobbet.

Ama de casa sa...

If you ask me: Perfekt tolkning! :-) Likt många andra så gillar jag Sonny allra bäst - så söt!

Nu är ju bildtexten stor igen och jag tycker inte att jag märker av att bilderna är centrerade. Jag tycker alltså att du har lyckats, men fy sjutton att det ska vara så himla besvärligt...

KajsaLisa sa...

Första asken var lika färgglad som det brukar vara hos dig. Askkopp var fyndigt gillar den där 70-talsdesignen så mycket attjag nästan funderar på att börja röka.
Skippa bildtexten och lägg in texten i nästa stycke, ifall du inte gillar det. Det fungerar i WP

Tove Olberg sa...

Utanför boxen tänker du och hamnar i ask av fina och söta slag; det är en super tolkning BP!
Den där Sonny i glasasken gillar jag - och physalisen med men utan ask :-)

Tomta sa...

Fina askar. Tror pappa hade en orange askkopp av sen sorten. Ormen är ju urgullig

Mias Mix sa...

Vilken söt liten Sonny! Jag som absolut inte gillar ormar, men den där sötnosen kan jag ju inte bli rädd för. Hoppas han får komma ur asken ibland och följa med på äventyr!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, oppbevaringsesker kan være såååå vakre!
Mitt innlegg finner du her: https://viltogvakkert.blogspot.com/2020/10/ask.html
Muligheten for å legge det inn, var stengt. Jeg har gått surr i ukene. Mye på planen disse dagene...
Ha fin uke ;:OD)