onsdag 7 oktober 2020

Besök hos en skräddare



Att jag inte är speciellt tekniskt begåvad är ju inget nytt, men att det var så illa att det även gällde blixtlås, det visste jag inte.

Blixtlås
Det finns blixtlås och så finns det blixtlås. Ja, ni vet sådana som är ”enkelriktade” och de som är ”dubbelriktade” som på min vinterjacka. Då jag inte fick blixtlåset att fungera tog jag jackan under armen och gick till en skräddare som visade vara minst 1,90 meter lång med skräddarsytt mörkblå kostym. Snygg var han också.

BP: Syr du in blixtlås?

Skräddaren: Självklart.

BP: Toppen, då får du kolla min jacka här.

Skräddaren: Ja men den är ju sprillans nu, och blixtlåset är i perfekt skick.

BP tänker: Jäklar besserwisser.

BP säger: Jackan är bara två år gammal, så jag vill inte slänga den, men jag får inte blixtlåset att fungera.

Skräddaren testar och blixtlåset fungerar alldeles utmärkt. Jaha…

Skräddare: Kolla här nu. Så får du göra. De två bitarna ska sitta tätt ihop, annars går tänderna inte in i varandra. Förstår du?

BP: Errmmhhh, ja men det gjorde jag ju…

Skräddare: Nej, det gjorde du inte. Titta en gång till.

Och en gång till, och en tredje gång.

Vid det laget skämdes jag ordentligt och frågade vad han ville ha betalt.

Skräddaren: Tvåhundra kronor tack.

BP: Helt okej. Det hade ju varit betydligt dyrare om du fått sy in ett nytt blixtlås.

Skräddaren skrattade högt och berättade att ett nytt blixtlås hade kostat 650 kronor.

Skräddare: Jag skojar bara. Självklart tar jag inte betalt. Titta här nu en gång till…

Med facit i hand ska jag framöver ”stiga in i jackan” alternativt dra den över huvudet istället.


PS. Jackan är lila och inte rosa. Det är uppenbarligen inte bara blixtlåset som jävlas med mig utan även kameran;-) DS.

21 kommentarer:

Annika sa...

HA!!
Kul, fattar ju om du stod där och kände dig dum, haha. När han dessutom var så snygg :-D
Typiskt att det skulle funka så bra när han drog upp det också. Klassiskt.
KAN du nu då??
Funkar det??
Ja, blixtlås kan vara såååååå jobbiga, kämpar själv med ett i en av mina jackor varje gång.
Ja, jag tänkte väl att han inte tog betalt för det, phewwww!! BRA där :-)
Du lär ju gå tillbaka till honom eftersom han uppenbarligen har god costumer service :-)

Freedomtravel sa...

Haha, det där hade kunnat hända mig också!!! Förstår att du kände dig dum, men skönt att han inte tog betalt trots allt ;)

Ditte sa...

Härligt! Detta hade helt klart kunnat vara jag på besök hos skräddaren här på Östgötagatan- Skulle inte drömma om att ens ge mig på att byta ett blixtlås. Inte ens i en jacka som har ett.
Toppen att du fick det ordnat och hos en skräddare med humor. Kan tänka mig att du kommer tillbaka hit.
Att du skulle ha en rosa jacka ser jag inte som en möjlighet....Lika lite som att jag skulle ha något rosa.
Men kanske är det belysningen som trilska och inte herr Sony.
En riktigt solskenshistoria.
Tack för den.

tanthuset.blogg.se sa...

Oooops!!! Ja, så kan det också gå ;) Han var inte bara snygg, han hade humor också.... Ha det så fint nu BP!

nalta norrland sa...

Oooups :D tack för detta :D precis vad jag behövde idag... ett gott skratt.

Jobbigt läge liksom att stå där å få en lektion i hur man drar upp dragkedjan.

svar Pratade med 1177 som INTE trodde det var covid19 eftersom det är väldigt få fall häromkring och då jag inte direkt varit där smittan nu finns... värst tydligen i 08a land. Men jag skulle hålla mig hemma i karantän även i morgon å känna efter hur jag mår och om det känns värre - då ska jag kontakta sjukvården - eller om det känns som om det blir bättre... då var de bara en kombination förkylning och ME.

Emma, Sol som sol? sa...

Tänk att något så vanligt och enkelt som ett blixtlås kan skapa sådant bryderi!

Susjos sa...

Hihi, vilken underbar skräddare, verkligen en solskenshistoria!
Å jackan är skitsnygg, vare sig den är rosa eller lila!
Kram!!

LillaSyster sa...

Klart han inte skulle ta 200kr för lite konsultation. Det kan man inte göra om man vill ha ett gott rykte och fler kunder. Jag köper nästan bara jackor med tvåvägsblixtlås så praktiskt i bilen. Fy snart är det väl dags att ta fram jackorna men jag kör 3/4 byxor veckan ut och jeansjacka =) Ha en bra torsdag!

Herr Nilssons Fru sa...

De var faktiskt de första jag tänkte - har hon köpt en rosa jacka :) nä jag tänkte väl de.
Skräddare, finns dom, vad mysigt och din verkade extra mysig och snäll. Hoppas du lärde dig nu så du slipper dra jackan över huvudet eller längs benen :)
Kramiz

Anki sa...

Då kan jag pusta ut! Du hade inte köpt en rosa jacka! Jobbigt med såna där dubbla blixtlås - bra med en lektion! Hoppas du fixar det nu!

Ama de casa sa...

Haha! Jag höll på att ramla ur fåtöljen när jag hörde priset ;-) En snygging som dessutom inte tar betalt får gärna vara en besserwisser för min del :-D
Liiite pinsamt, men har du lärt dig hur ett blixtlås fungerar nu då? :-)

PS: Du behöver inte försöka bortförklara det faktum att du har en rosa vinterjacka :-D

Gunnel sa...

Hahah! Ja, blixtlåsen lever sitt eget liv ibland. Förstår om det kostat 650 för ett nytt blixtlås, för det är nåt av det tråkigaste och jobbigaste att sy i. Kram

Kina sa...

Blixtlås ÄR ett elände, men det finns hjältar som kan hjälpa en! Här i stan har vi en Skomakare som är helt fantastisk. Så fort det är något som man inte vet hur man ska fixa till så säger man: "Gå till skomakarn på Paus. Han fixar det!" Såna behöver vi många, och dom är guld värda!

Äventyret framtiden sa...

Så bra att det finns snygga skräddare med magiska händer! Rolig historia blev det också. Tack för den BP och nu får du träna på att stänga och öppna blixtlåset. Fast å andra sidan så har du ju en snygg skräddare att gå till ;)

femfemman sa...

Ett sådant härligt inlägg! Snygga skräddare, jag visste inte ens att det skrået finns kvar.Har en jacka där tyget hela tiden fastnar i blixtlåset. Svårt att göra något åt. Vinterjacka. Go och varm annars. Hoppas att den inte behövs på ett tag.

Klimakteriehäxan sa...

Vilken gullig skräddare!

Paula sa...

Underbart! Haha, jag har ständigt problem med blixtlåsen, som en liten unge, och att först dra upp blixtlåset och sedan åla sig i jackan är en utmärkt idé! Och vilken kul skräddare, jag tyckte först att oj, det var dyrt för inte annat än ett gott råd, men så illa var det nu inte...han hade humor den gode skräddaren!

Hanneles bokparadis sa...

blixtlås hos skräddaren på Hisingen är billigare

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Jag avskyr såna där blixtlås! Du är inte ensam, såna där krånglar jämt för mig med, men lovar att det skulle funkat om jag gick till en skräddare. Jaja han hade ju uppenbarligen en trevlig attityd och dessutom var han snygg, det gör ju ändå att besöket var väl värt tänker jag? 🥰

Ser du va! Nu har jag äntligen tid att läsa bloggar igen, och du bilder på lägenheten finns i bloggen
Tänkte säga det efter som du tidigare sa att du var nyfiken 🥰.

Elisabeth sa...

Ett stort leende! Till en del helt igenkännande. Jag har ofta bekymmer med de dubbeldelade, men Lennart får vara min skräddare1

Mias Mix sa...

Tänkte väl att du inte har köpt en rosa jacka :) Ibland känner man sig dum, men vilken tur att han kunde hjälpa dig. Pajar den på riktigt får du komma till Gnesta och laga den. Min man bytte dragkedja nyligen i en jacka och det kostade 250 kr!