tisdag 13 oktober 2020

Weekly photo challenge: Vecka 42 – ”Klämma”

Hur var det nu igen – de kluriga orden som Sanna lägger upp kan tolkas i ord och bild. Så två tolkningar som är omöjliga att illustrera med foto får bli ”klämma ur sig” och ”klämma sig”.

Klämma ur sig
Utan minsta tvekan har jag klämt ur mig massvis med grodor under åren, de flesta var förhoppningsvis roliga.

Klämma sig
Själv har jag haft turen att slippa klämma olika kroppsdelar, men jag kommer alltid att minnas min stackars svärfar när han klämde fingrarna i dörren på min Mini Cooper på 1980-talet. Det var maken som slog igen passagerardörren, då han hade missat att svärfar fortfarande satt i baksätet och försökte komma ur bilen genom att greppa runt dörramen. Det var en himla tur att dörren glappade, så fyra fingrar blev ”bara” klämda, men var inte brutna. Min älskade svärfar yttrade inte ett ljud, inte ens en engelsk svordom.

Klämma
Här har ni fyra – okej tre då - färgglada klämmor.

Sardinburk
Tack och lov så är den här bilden ett minne blott. Att klämma ihop sig som en sardin i en burk på Roslagsbanan i rusningstrafik var ingen höjdare.

Klämmacka
Grillade klämmackor - fyndig tolkning eller hur;-) – var inne för ett antal år sedan och är det nog fortfarande, åtminstone här i nollåttaland. Så sugen jag nu blev;-)

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera klämmor hittar ni här.

PS. Ni som inte kunde läsa namnen på hundarna på frimärkena igår, kan gå in här. DS.

20 kommentarer:

Violen sa...

Den klämmackan ser riktigt läcker ut men kräver nog ett rejält tilltaget gap!
Jag delar din svärfars öde att få fingrarna i kläm i bildörren. Det var min käre man som var för snabb att stänga. Det gick bra för mina fingrar men jag var lite omskakad efteråt!
Ha det gott!

Ama de casa sa...

Anders moster glömde att dra in huvudet innan hon stängde bildörren en gång. Synd att det inte blev nån bild tagen då, det hade ju passat skitbra till temat ;-)

Tre färgglada klämmor? Så du gillar inte... gult då kanske? ;-)

Ja usch och fy för kommunala färdmedel när det blir så fullproppat... Jag stod en gång i ett fullproppat pendeltåg med igenimmade rutor på väg mot Sollentuna (hade hoppat på i sista sekunden i Karlberg). Då sa tågvärlden "Nästa Sundbyberg!", varvid jag utbrast högt och ljudligt: "Nu sa han fel!" varvid hela vagnen garvade. Apropå det där med att klämma ur sig grodor. Givetvis var det jag som hade kastat mig på fel tåg :-D

Klämmackor är jättegoda! Jag tror vi har ett järn kvar i garaget...

LillaSyster sa...

Du har verkligen fått kläm på temat, mycket snyggt jobbat. Åååå mackan ser urgod ut, vill ha!!!
Klämma fingrarna är ingen hit. Ha en bra kväll =)

Ditte sa...

Kul tolkning! Ja, inte att svärfar klämde sina fingrar. Verkligen inte. Hoppas det inte blev men. Båda mina stortår har blivit klämda. Var och en på sitt sätt och är i dag krossade. Men jag lider verkligen av detta trots att det skedde för många år sedan. Kommer nog för alltid att göra det.
Din klämmacka såg betydligt matigare ut än den ren/polarklämma jag hade med i matväg.
Även i ett par andra sammanhang hade vi tänkt åt liknande håll. Har ju faktiskt hänt förr.

femfemman sa...

Tanken gick direkt till smörgås-klämma. Trots att det inte är något jag brukar äta.
Stackars svärfar! Så ont det gjorde! Känner med honom! Klämma fingrarna är ingen höjdare. Klädklämmorna, de är inplockade inför vintern. Nu blir det till att torka i väntrummet!

nalta norrland sa...

Glömmer aldrig då jag klämde Cs fingrar i bildörren hösten 96 då vi nyss flyttat ihop och allt var så ömtåligt... ja inte bara Cs fingrar ;-) nåväl både vårt förhållande och Cs fingrar har överlevt :D

Funderar över femfemmans kommentar om att torka i väntrummet... låter lite märkligt att ha sin tvätt på tork i ett väntrum, men vad vet jag.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, nå satte du meg i en klemme, for jeg husker ikke hva vi kaller en slikt "etasjebrødskive" på norsk....
må finne det ut og komme ut av klemma...

Vilt og vakkert sa...

Sjekk denne: https://trinesmatblogg.no/2010/06/dagobertsm%C3%B8rbr%C3%B8d-med-skinke-ost-tomat-aioli-sennep-og-salat/

Emma, Sol som sol? sa...

Ouch! Klämma fingrar i bildörrar är ingen höjdare! Sonen gjorde samma sak på svärmor för några år sedan. Det var ingen höjdare.
https://solsomsol.blogspot.com/2015/09/en-dag-med-manga-dorrar.html

Paula sa...

Grillade klämmackor, var bodde jag då de var poppis, på månen? Har inte hört talas om dem, kläm betyder att man klämde dem, hur då? Ser supersmarriga ut! Tack för länken till vovvarna, nu vet jag vad alla heter...

Trängseln på Roslagsbanan ser förfärlig ut, huvaligen, inte ens långt innan Corona känner jag mig bekväm i såna situationer, nä jag hade väntat på nästa tåg!
Plastklämmorna du visar tycker jag är ganska konstiga...det är få ställen de funkar på!
Fint tolkat!

Klimakteriehäxan sa...

Jag kommer ständigt på efterkälken med Gems. Men du har kläm på´t ...

Susjos sa...

Snyggt fixat med temat "klämma", men trist att klämma fingrar såklart!
Mackan ser supergod ut, men jag känner inte igen ordet "klämmacka" , men det kanske menas med en grillad ihopklämd macka, de finns ju fortfarande.

Ser Amas inlägg, och minns att jag gjort precis samma fel, hoppade på fel pendeltåg vid Karlberg, skulle till Sollentuna/Rotebro, pratandes med en väninna, som skulle till Upplands-Väsby. När vi sätter oss så ser jag skylten som upplyser om att slutstationen är Bålsta. -De har skrivit fel säger jag högt, men blev tyst när jag såg att nästa station vi kom till var Sundbyberg, vilket inte stämmer om man ska till Sollentuna!

Tove Olberg sa...

Bra och rolig klämma du klämt ut BP :-)
Klämmackan gillas ...
Ha det bra

Anki sa...

Ett klämmigt inlägg! Klämmackan ser riktigt god ut. Vi hade en smörgåsgrill en gång i tiden - där klämde man ihop två formfrallor med något gott emellan.

Susjos sa...

Jag igen :-) Caesarsalladen igår på OLearys var tyvärr inte med lax, då hade den kanske varit lite godare? Nej, det var kyckling...

Ha en bra onsdag!

Annika sa...

Klämmackan ser ut som en riktigt "ameerrriiikamacka"---jättegod. Blir hungrig så jag ser sen.
Att klämma sig är SÅ hemskt. Tänk att din svärfar inte ens yttrade minsta svordom. Jag har skrikigt och gråtit tror jag.
Har nog också klämt en del grodor genom åren är jag rädd, hehe.

Christian sa...

Ååh...klämmackan det vattnas i munnen :)

Stare Ström sa...

Vilken läcker klämmacka! Hade jag alldeles glömt bort.

KajsaLisa sa...

Din svärfar verkar verkligen haft stiff upper lip. Förstod nästan att du hade ett lager med färgglada klämmor. Tur man inte åker Roslagsbanan så ofta, kul bild. Klämmacka var fyndigt, ser god ut också.

Åke sa...

Vitt vart färgglatt i detta gäng det också.