fredag 9 oktober 2020

Fem en fredag: Vecka 41 – ”Skräp”



1. Hur ser det ut i din källare/förråd?
Källaren är tämligen full, men inte med vårt skräp. Det är två grannar som delar på förrådet med vårt goda minne såklart. Själv har vi ingenting i källaren.

2. Vad samlar du på dig mest?
Helt klart verktyg, som jag sedan sällan använder. Vet inte varför, men jag älskar verktyg.

3. Vad i ditt hem behöver rensas ut?
Det är nog mest maken som borde rensa bland sina tidningssamlingar, datorer och originalkartonger.

4. Är du bra på att rensa ur din mailkorg?
Den rensas varje kväll.

5. Vad sparar du gärna som andra kastar?
Nu vet jag inte riktigt vad andra brukar kasta, men jag är dålig på att spara på saker (förutom verktyg då). Grejer jag inte använt på två år brukar ryka. Det räcker gott och väl med en i hushållet som älskar att samla på prylar.

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Bilden har ingenting med inlägget att göra, åtminstone tror jag inte det;-) DS.

20 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har skaffat mig rosa verktyg... mina försvann alltid, när jag bodde med en man och tre söner...

Klimakteriehäxan sa...

Har även jag en man som har mängder med gammal (och därmed svårt föråldrad) datalitteratur, diverse datorprylförpackningar och tillbehör. Men jag har förvisso också för många "felsparade" saker. Den där 2-årsregeln låter bra, men ....

Äventyret framtiden sa...

Ta vara på förpackningarna som hör till någonting för de kan betyda mycket om ni vill sälja makens prylar. Om ni vill förstås :)
Det låter ju väldigt prydligt hemma hos dig. Här röjer jag hela tiden och det märks knappt...

Ditte sa...

Skräp är ju ett brett område. Och ni verkar vara ganska skräpfria. Här finns gott om verktyg och en del ärvda sådana. Men de används av mig i ringa utsträckning.
Tycker överlag vi är hyfsade på att rensa och det gäller aven mail och sådant som inte direkt syns.

Guldkryckan sa...

Oj, ska nog fota min "källarbur" någon dag och redovisa historien om alla grejer som ligger där...absolut något för en regnig dag vilket det tycks bli i helgen ju.

Jo, man samlar ibland på sig lite grejer, svårare att slänga det, kan ju vara "bra att ha" syndromet du vet ;)

Ha en fin fredagskväll nu.

Bokdamen sa...

Låter som att ni har det ganska fritt från skräp. Jag är lite av en det kan vara bra att ha person och rensa kan jag bli bättre på. Någon regnig dag.... ;)

Paula sa...

Låter som du är en minimalist! Det är ju himla skönt! På prylsidan är jag också det, men, jag har idag kommit på att jag samlar på väskor, gardiner och kastruller...
Verktyg sparar jag alla jag kommer över, bara någon annan kommer hit och använder dem, kan inte använda en hammare en gång...

nalta norrland sa...

Vi är ena riktiga hamstrar ;-) alla tre och det är kanske bra eller inte, om nån av oss var mer slängsalig ;-) :) så skulle det troligtvis kastas mera.

Jag samlar på böcker... har även tidningar sparade, mestadels mattidningar. Elin har börjat rensa, det går i etapper.

Mrs Calloway sa...

jag behöver inte äga verktygen. det räcker att gå på Claes Ohlson, Biltema och liknande och titta och fundera. så vet jag ju att de finns någonstans om/när jag skulle behöva dem

Emma, Sol som sol? sa...

Nu är ju jag en riktig samlare och att kasta saker medvärde är inte min grej. Försöker att inte löpa på mig så mycket i stället. Går väl sådär...

Herr Nilssons Fru sa...

Verktyg de var lite otippat, men kul. Jag fick en rosa verkstyglåda med rosa verktyg av gubben när vi renoverade vår gård i Småland :) den ligger nog över garaget, men hammaren har jag inne i gott förvar :) hammare o små skruvmejslar äger jag själv, resten lånar jag av gubben :)
eller rättare sagt jag säger till honom vad han bör göra åt mig med sina verktyg.

Kramiz

Susjos sa...

Hihi, vi är lite lika där, jag samlar inte på grejer (förutom dalahästar ja...sorry!)
Medans makens tidningar, och diverse bråte gör mej galen! Vårt källarförråd är fullt med diverse mest bråte, skulle lätt kunna slänga en hel del därnere!
Ha det!

Anki sa...

Ordning och reda hos er, förutom makens samlingar då. Här samlar vi nog på oss en del onödigt, både Lasse och jag. Svårast att göra sig av med är böcker! Den där tvåårsregeln verkar helt OK - tror jag ska försöka mig på den! Tack för tipset!

Ama de casa sa...

Vårt källarförråd (garaget alltså) är tämligen välstädat och välordnat. Till och med bilen är nytvättad :-) Anders har sina sladdlådor i garderoberna där sladdarna ligger i härvor, men han hittar alltid det han ska ha där ändå. Om dom finns där, annars köper han nya. Han hamstrar sladdar... Men jag kanske inte ska säga nåt som hamstrar wettexar :-D

Duktigt av er att klara er utan källarförrådet, vi skulle ha det supertrångt här ifall det inte fanns. Förvaringsutrymmena är (nästan) aldrig väl tilltagna i spanska lägenheten. Vi skulle dessutom få väldigt svårt att få plats med bilen här uppe ;-)

Elisabeth sa...

Jag är definitivt mer samlare än du. Verktyg har Lennart i massor och jag prylar, för mig vackra, av olika slag.

tanthuset.blogg.se sa...

Jag "döstädar" med jämna mellanrum, konstigt att jag behöver göra det så ofta??? Gömmer sig grejerna när jag ska slänga dom men dyker sen upp som gubben i lådan?? Ett fenomen som är lika svårlöst som strumpor i tvättmaskinen...hmm.....
Ha det så fint BP!

Carita Liljendahl sa...

Roligt att läsa andras svar! Det där med att samla på verktyg är kanske inte så vanligt :-) Och att man borde rensa ut i garderoben, men det skriver inte du utan här är det maken som får sig en liten släng :-D
Kring mejlen tänker vi lika, och jag har ju också blivit rätt bra på att slänga saker, förutom då krukväxter :-)

LillaSyster sa...

Fortfarande fina pelargoner där på balkongen =9
Kyligt ute idag, har varit ute en stund nu på morgonen och plockat upp massa äpplen som trillat ner och så passade jag på att klippa ner några pioner till och ta in Afrikas blå lilja och lite annat smått och gott blev också gjort. Nu ska jag ta kaffe och värma mig med. Just nu tittar solen fram =)

Christian sa...

Hahaha....verktyg, påminner mig om ett barnprogram som heter "Världens bästa fritids", där var en liten tjej med som älskade verktyg... :)

Freedomtravel sa...

Ni verkar vara riktigt bra på att rensa! En stor eloge för det! Vi vet hur mycket grejor det kan bli annars ... ;)