tisdag 9 april 2019

Weekly photo challenge: Vecka 15 ”Papper”

Innan jag ”överraskar” er med mitt bidrag till ”papper” vill jag bara passa på att utbringa ett fyrfaldigt leve för alla vår älskade Ruth i Virginia som fyller 91 år idag.

Hipp, hipp ... "hurra, hurra, hurra, hurra".

Ja må hon leva!
Ja, må hon leva! Ja, må hon leva!
Ja, må hon leva uti hundrade år!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva uti hundrade år!


Denna hyllning får liksom en helt annan innebörd i Ruths fall, då hon bara har nio år kvar dit;-) Go for it tjejen!

Papper
Nu till veckans tema ”papper”. Papper kan vara en himla (pappers-)massa saker, men som sagt här kommer ett litet udda och kanske överraskande bidrag till temat. Färgglatt och roligt är det också. Dessutom lyckades jag med en röd tråd. Allt på en gång alltså – WOW:-) Enjoy!





Dessa härliga figurer är gjorda i papier maché (franska för tuggat papper) och de är skapade av konstnären Marina Stenby.

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera papper hittar ni här.

17 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilka fina figurer!

svar: Tack för dina kommentarer. Kul att få dem och höra dina funderingar! Bra gjort att ta dig igenom alla bilderna!

byblixtra sa...

Åh, de var fina! Gillar den orangea vovven. :-)

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Men du vilka söta figurer :D. Sedan att dessa är av papper skulle jag aldrig trott :D. Jättefina :D

nalta norrland sa...

Kommer ju ihåg när vi klädde ballonger med papier maché och gjorde spargrisar :) typ i 3an/4an och sedan har jag även gjort sådant då jag jobbade på förskolan.

Den blå hunden till höger längst ner är min favorit :)

Geddfish ♥ sa...

Jag har aldrig tillverkat något själv i detta material men har två stora änglar i detta, de är jättefina.
Kul hundar, den prickiga föll mig på läppen. Annorlunda fångat i temat, bravo!

Fina Ruth grattade jag på Facebook! 91 och FB, häftigt!

Svar: Man kan aldrig lära känna en person helt. Inte ens personen själv känner sig helt och hållet. Det mesta jag gör går ut på att ha ett bra kontaktnät med trevliga människor och ha skoj. T.o.m. Taizé har tillfört mig mycket gott i form av vänner och att jag får det jag behöver i den miljön. Tro mig.

Ditte sa...

Vilket härligt och kreativt bidar till veckans temaord. Den röda hunden överst blev favoriten, men alla var så fina.
Minns också papier maché som jag använde i skolan tillsammans med eleverna för att bygga olika saker i både geografi och historia. Riktigt roligt.

Givetvis önskar jag också Ruth här hos dig ett stort grattis på sin stora dag.

KajsaLisa sa...

Synd att hon inte har en blogg där man kan gå in och gratta. Så många år är en bedrift och hon har ju ett kul sätt att hålla kontakt med Sverige,
Vilka härliga hundar, gillar den oranga mest, den ser så ledsen ut.

Anki sa...

Ett härligt och kreativt bidrag i bästa BP-anda! Snyggt jobbat!
Skickar mina gratulationer till Ruth via dig!

Ama de casa sa...

Ja, GRATTIS till Ruth som har en hel del kvar av sin födelsedagsmånad :-)
Minns när vi precis skulle ringa på hos Anders morfar den dagen han fyllde 100. Var på väg att klämma i med "Ja må du leva" när jag hejdade sällskapet och sa att vi kanske skulle ta "Med en enkel tulipan" istället? Det gjorde vi, och det kändes lämpligare :-)

Tack för att du berättade att papier maché är tuggat papper. Har i och för sig aldrig riktigt undrat, men det är ändå kul att utöka sitt franska ordförråd lite :-)

Härlig tolkning!

Musikanta sa...

Haha, har aldrig tänkt på att det betyder det. Jobbade lite med detta när jag gick på lärarhögskolan men tillämpade det aldrig i klassen tyvärr. Var väl rädd att det skulle bli för smetigt kanske. Härliga figurer och ett roligt inlägg om papper.
Ingrid

Christian sa...

Instämmer i hyllningssången, fantastiskt med gamla, visa människor :)

Paula sa...

WOW helt underbara bilder till temat, har aldrig sett så uttrycksfulla konstgjorda djur,. Att hundar och andra djur kan uttrycka sig med miner och med sina ögon är en sak, men dessa är helt underbara jue! En fråga, hur stora är dessa konstverk. Typ som en tekopp, som en vas eller större? Ser stora ut såhär när man inte har något att jämföra med...Sällan jag blir så glad av konst som när jag ser dessa! Och nyss har jag kollat på Lars Lerins lärjungar som också gör mig jätteglad. Så opretentiösa, äkta människor är svåra att finna!
Har haft datastrul sedan igår, hoppas nu att problemet äntligen är löst! Mycket energi har gått åt kan jag säga, har ju inget tålamod att tala om...

"LillaSyster" sa...

Härliga djur! Tänk var man gjorde det som barn, vi fick hålla till i källaren med tapetklister, tidningspapper och oftast hade vi ballonger som stomme. Det här blev nostalgi inlägg =) Ha en bra dag!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, gøyalt. Tenk så mye spenstig det går an å lage med papir.
Nå kom jeg på at jeg burde hatt med bilder av elevenes papirfugler. Ikke for sent å legge dem inn , så det må jeg gjøre...
Ha god påske ;:OD)

Helén sa...

Vilka härliga figurer i papir mache! Man kan göra så mycket kul med papper förutom att skriva på det!

Beppan sa...

fantastiska skapelser! Tänk så mycket det går att göra av detta material.
Minns Suffering Moses i Srinagar - Indiska Kashmir - som hade/har otroliga verk av just papier maché.

amo sin blogg sa...

Morsomme og talende dyr du viser.
Kunstverk.
Kjekt at du lika namnet på min søster. Ho vart døpt i kyrkja ein søndag til namnet Pergunn Lise.
Neste formiddag ringde presten til min mor og sa at Pergunn ikkje var eit godt namn, det ville klinge så dårleg bl. a. i Frankrike. Så kom han med fleire forslag til nytt namn, bl.a Perly..
Mor gråt og var lei seg, men etter litt sa ho ja til å forandre namnet til Perly Lise.
Me vart fort fortruleg med det nye og fine namnet som er eit sjeldent namn.
Ho er glad i namnet sitt sjølv også.
Så det var den historien :)
Visst du søker på namnet i bloggen min finn du fleire innlegg der ho er med.