söndag 28 april 2019

Skyltsöndag #207

Alltså vilken vecka vi har fått uppleva här i stor-Stockholm! Vädret har varit fenomenalt bra med tanke på årstiden. Igår kväll gick det till och med att sitta på balkongen utan att frysa. Okej då, jag hade en hood på mig såklart men ändå;-) Som ni ser har min skyltskörd den här veckan inte velat vara sämre, åtminstone inte i tre av bilderna där en härlig blå bakgrund finns med.


I länder runt Medelhavet är det ju kutym med vattenskålar för hundar på restauranger, barer och caféer. Den här var den första jag sett på hemmaplan. Den stod på Café Bravo vid Liljeholmstorg.


Sprillans ny graffiti vid Roslags Näsby station – Roslagsbanan ni vet. Vi åkte förbi där i fredags kväll, och då fanns inte målningen. Så någon måste ha varit i farten efter det. Täby har nolltolerans mot klotter, det vill säga det tas bort inom 24 timmar. Men på något sätt hoppas jag att de här tagsen får vara kvar. Tycker nämligen att åtminstone den vänstra är riktigt fin.


Veckans höjdare 1: Snacka om kult och 1960-tal. Kul att man sätter upp en sådan skylt vid Tvärbanans övergång vid Liljeholmen. Den syns och den känns helt rätt, åtminstone för oss som är 60 plus;-)


Veckans höjdare 2: Här skyltar jag med något helt annat än en vanlig skylt. Igår var nämligen första gången jag såg en tjejmålvakt med sjal i Sverige. Och nej, hon spelade inte för ett flicklag med rötter i exempelvis Mellanöstern utan för Täby FKs motståndare Danderyds SK. Blev otroligt glad för att tjejen har föräldrar som tillåter henne spela fotboll i ett svenskt damlag. Stor, stor ELOGE! Hon är väl värd att skylta med tycker jag.


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

21 kommentarer:

Susanne ❤️ sa...

Som vanligt helt unika skyltar och en härlig blandning måste säga att jag älskar bilden med målvakten KVINNOR är fantastiska , och härligt att en sjal inte är ngt som stoppar
Stor varm kram
Susanne eller Sanna (som du inte vill lämna ;) Puss

Geddfish ♥ sa...

Färska bilder är alltid guld. Jag har kommit på mig själv att jag backar vissa tilltänkta. Kan ju inte slänga dem för de nyaste. Allt beror ju på vart man är och gör.
Ja, vädret har varit så kanon och jag har kunnat njuta min balkong SÅ mycket.

Ditt sjalfoto var bonusbild, snyggt. Det är så vanligt med sjal, så man reagerar knappt. Jag bar ju själv sjal i Marocko, om du minns.

Skyltsöndagskram!

Marina sa...

Vi har också haft denna enormt härliga värme som fått oss att tro att sommaren är här! Men med tanke på att det inte ens är maj än så kan det ju kanske komma något litet bakslag...

Åke sa...

Nu gillar jag inte sjalar liksom... dessutom ska inte det politiska blandas in i idrotten heller. men starkt av föräldrarna att låta flickan lira boll :) Tåget stämmer väl inte in på miljön... bort bort!!! Och du: Det här med klottret det har du på skattsedeln, Täby kommun gör inget undantag ;) Men det här med hundskålen på Café Bravo vid Liljeholmstorg det ska uppmärksammas!!! Idag har jag varit ute hela dagen i t-shirt, armarna känns heta nu efter en dusch :)

Ditte sa...

Roligt att bar och restaurangägare också nu tänker på de fyrbenta vännerna. Har några ställen på Söder som alltid har vatten till hundarna och fler borde ta efter detta. Eloge här till café Bravo som också gör det.
Den här målningen tyckte jag också var snygg men risken om den är kvar är kanske att den kommer att målas över och runt om med det som inte är lika tilltalande.
Tågskylten är både kul och kult. Finns liknande även i Sjöstaden. Och bra är att vi ser dem- Barnen också.
Sista skylten är ju verkligen en skylt i sig och
den står ju för något som med oftare borde få synas. Jättebra att du har med tjejen. Och kanske kan hon inspirera så att andra flickor också kan få spela fotboll- Jättebra!!!
En rolig och pigg skyltning som dessutom är vårlik.

Biggeros sa...

Jag kan ibland medge att klotter kan vara fint på vissa betongväggar. Visst kan man störas på att det många gånger ska klottras ner bara därför att. Gillar den nostalgiska skylten med loket=)
Jag säger även att bra av tjejens föräldrar att låta deras dotter spela med i fotbollslaget. Det är nog ytterst ovanligt. Eloge🤗
Skönt att ni kan njuta av sol och värme i Stockholm! Här är det även varmt ca 27 grader.

byblixtra sa...

En hundbar finns på Restaurang Norrigården i Boden. Baren är en ställning i metall med två vattenskålar och finns intill uteserveringen.

Skylten med loket är ju charmig och jag tror att alla förstår den. :-)

KajsaLisa sa...

Snygg Streetart hoppas den får vara kvar. Undrar om så många vet idag vad ett ånglok är i Stockholms närförorter. Håller med om tjejen, man blir glad av bilden. Länkar upp nu.

Paula sa...

Hej, igår sade jag till vår nya bagare att fixa en vattenskål ute till hundarna. För det kommer ju många gäster med hundar eftersom man sitter ute. Och det skulle hon fixa, visserligen har vi många vattendrag runtom men varma sommardagar behöver alla vätska ofta! Visst har veckan bjudit på rena sommarvädret. Men nu ska ju jag snart ut på Ålands hav så då blir det nog slut på sol och blå himmel.
Hoppas få se många fler fotbollstjejer från olika länder. Bara att de tagit sig ut på planen är toppen!

nalta norrland sa...

Sjaltjejen är värd en applåd, här har vi inte så många sjalbarn... fast jag såg två när jag lämnade Elin på Kulturhuset.
Bra skyltat och den är tågskylten är ju så fin.

Carita Liljendahl sa...

Vattenskålen för hundarna är verkligen söt!

Susjos sa...

Toppen med vattenskål till hundarna! Och ja, jag känner också igen tågskylten!
Fotbollstjejen med sjal är strong, jag har ibland tjejer med sjal på mitt jympapass...tänker bara att det måste bli varmt med sjalen på sig!

KulTur i Natur - Tony sa...

Tänkte jag skulle ge mitt första bidrag till Skyltsöndag:

https://kulturinatur.blogspot.com/2019/04/men-borsta-av-skorna-far-man.html

Anki sa...

Bra med vattenskål till hundarna ... något man ser allt oftare tycker jag :)
Snyggt med den gamla kultiga skylten i kontrast med den moderna miljön. Graffiti ... ja, vad säger jag om det - ibland kan jag acceptera det, men tyvärr målas det ofta på fel platser.
Härligt med fotbollstjejen!
Tror du missat mina skyltar den här gången ...?

Emma, Sol som sol? sa...

Klotter är svårt ... På rätt plats är det ok och så klart av en viss klass, inte bara kludd. Tyvärr inbjuder ju ett konstverk även kluddarna att kladda vidare intill - eller på - och därmed sabba hela intrycket.

Ama de casa sa...

Här är det väldigt vanligt med vattenskålar till hundar på uteserveringar och även utanför affärer. Bra tycker jag!

Graffiti kan vara väldigt fin och pigga upp en annars trist omgivning.

Kul för sjaltjejen på sitt vis, men väldigt trist med sjalen ändå. Killarna kan väl ha ögonbindel istället ifall det nu ska vara så frestande?

Härlig skyltning!
PS: Man kan även vara 60- för att tycka att tågskylten är helt rätt :-D

Klimakteriehäxan sa...

Instämmer verkligen om fotbollstjejen! Vattenskål för hundar står det faktiskt på några ställen i stan. Allra först tror jag Rita var, hon hade modebutiken Ladybeegood på Hornsgatan och älskade både mode och hundar. Tyvärr är affären nedlagd.

Johanna sa...

Ser fler och fler ställer ut till hundar, det är bra tycker jag :) Så de får vatten, speciellt om sommaren skall bli som förra!

Och den sista bilden är verkligen bäst! Heja henne och hennes föräldrar!

Christian sa...

Har nog sett liknande "installationer" förut, men inte ofta....
Graffity kan vara riktigt fint och många gånger vackrare än gråa murar...
"Tuff tuff tåg skyltar" har vi här i stan också, de är mysiga....
Helt rätt att du "skyltar" med tjejmålisen, RIIISPÄKKKKT ! :)

KulTur i Natur - Tony sa...

Tycker det ser så omtänksamt och fint ut med dessa amatörmässiga vattenskålar som man ser fler och fler av.

Husbilen-Ellen sa...

Tjejen var bästa skylten!! Kul att se. Graffitin var också bra, men mest gillar jag när de målar motiv.