onsdag 24 april 2019

Rosa




Som ni vet har jag gett uttryck för min aversion mot färgen rosa många gånger på den här bloggen. Antar att jag började ogilla rosa redan vid tre till fyra års ålder, då min mamma envisades med att sticka rosa angoraull klänningar åt mig som kliade något så fruktansvärt. Å sådant sitter i, till synes livet ut;-) Ungefär som att ha växt upp med färskpressad morotssaft. Inte att undra på att jag än idag inte klarar av morötter.

Körsbärsblomning
Avskyr rosa i alla former, men det finns ett enda undantag, och det är körsbärsblomningen. Där köper jag färgen rakt av, speciellt med en klarblå himmel som dekorativ bakgrund. Bilderna ovan visar att även Täby har sina egna körsbärsträd, som absolut inte kan mäta sig med Kungsträdgårdens spektakel än, men ändå. Och om tio år så;-) Den översta bilden är tagen i Hägernäs. Foto nummer två visar ett av två körsbärsträd på vår innergård.

Blomsterarrangemang

Kan inte låta bli att även visa upp det här färgglada blomsterarrangemanget, där det finns förvånansvärt få inslag av rosa. Eller vänta nu, jag väljer att att se två cerise rosor här;-)

15 kommentarer:

Marina sa...

Jag kan bara hålla med om att de där rosa blommorna mot en knallblå himmel är bara så himla vackert!

Ama de casa sa...

Fantastiskt fina bilder på vårblommorna! Fast det där med att du inte gillar rosa? Det tror jag inte ett dugg på... Morötter däremot, dom må ha en vacker färg, men är oätliga. Så där tror jag dig fullt ut :-D

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Så vackert, här är vi olika då jag älskar färgen rosa :D. Men visst har man blivit tvingad till saker är det inte helt konstigt att man likt dig i sin framtid kommer ogilla saken :/

Geddfish ♥ sa...

Dessa ljuvliga körsbärsblom! Härliga bilder! Eller blomträd överlag nu. Jag visar också upp dessa i min dagsblogg.

Jag håller med dig om att vissa saker sitter i sedan barndomen. För min del är det nog mest nån norrländsk pölsa, leverkorv, ja inälvsmat, som jag aldrig mer har ätit. Men tål all mat. Och vad betr. kläder så har jag lyckan att tåla det mesta. Vissa ylleplagg kan klia. Men alla märken som skaver, de åker väck. Nickelallergi har jag, så jeansknappar målar jag nagellack på.

Idag satte det igång att blåsa nåt fenomenalt så jag fick fly balkongen.

Susjos sa...

Va roligt att även du har svårt att inte gilla den rosa körsbärsblomningen!!!
Å visst är det underbart med blomster!
Jättefina bilder!!!

Ditte sa...

Nej, rosa är inte heller min färg. Men det finns undantag och det är dessa vackra körsbärsblommor. Jag kan minnas att jag haft ett rosa plagg i mitt liv och det var en ärmlös, ljusrosa, polojumper som var ribbstickad. Största och högsta mode i mitten av 60-talet. Alla hade sådana på "Nalen" på lördagarna. Men körsbärsträden är något helt annat. Inser att jag nog lär missa blomningen i år, men njuter av vackra bilder på dem som tröst.
Och du bidrar fint till det.
Fint att ni har "egna" körsbärsträd på er gård. Vet att vi också har det på vår gård på Söder.
Blomsterarrangemanget är väldigt fint och med många inslag av blått. Min favoritfärg. Och lite ceriserosa kan pigga upp.

Klimakteriehäxan sa...

Ljuvligt rosa!!!

Anneli - A'la Foto sa...

Underbara bilder! Jag älskar de rosa körsbärsträden och dess skörhet! Jag älskar också Ranunklarna (de cerisa "rosorna") men jag har inte något emot rosa,alls. Däremot har jag svårt för blått.
Jag håller också med om att saker från barndomen sitter i. Jag borde egentligen avsky just rosa för jag fick en medicin när jag var liten som var illröd och som skulle smaka hallon. Den var avskyvärd och den fick mig att hata hallon men rosa gillade jag även om jag alltid tänker på medicinen när jag ser den rosa nyansen!

Kul att du gillade mina blommor. Kul också att du tycker de är lika porslinsblommans blommor. Det beror på att det är en porslinsblomma! Det finns över 900 olika porslinsblommor och jag har cirka 100 olika. Jag håller med dig om att den vanligaste porslinsblomma Hoya carnosa, inte luktar gott! 😁

Anki sa...

Rosa körsbärsblommor mot en blå himmel ... visst är det underbart! Ett riktigt fint blomsterarrangemang också ... piggar alltid upp!

nalta norrland sa...

Så fint... jättefint.
Körsbärsträd är verkligen vackra då de blommar.

För min del är det gult som är fult förutom två saker typ ;-) min "påskduk" arvegods från min älskade farmor som jag använder tre fyra dagar om året och tussilago, det är det gula jag gillar :)

Emma, Sol som sol? sa...

Vackert!

Jag gillar inte heller rosa, har alltid känt mig som en bebis i det. Precis som du fick jag också en rosa kofta i angora som kliade hysteriskt! Farmor fattade inte, det var ju angora! Och? Det kliar!!!

När jag sedan läste sömnad fick jag lära mig att ull som kliar oftast är av sämre kvalitet, stråna är kortare. Det är själva klippytan som kliar och ju fler klippytor desto mer kliande.

Men när det kommer till blommor, då helt plötsligt föredrar jag rosa! Helmysko ...

(Haha, såg att Anneli ovan redan nämn ranunklarna så då behöver jag ju inte göra det.)

Christian sa...

Alltså körsbärsblomningen är verkligen bland det vackraste som finns! :)

Monica sa...

Härligt mullig kvinna där behövs inga fakeboobs :)
Rosa är väl inte min färg heller men som du säger
när det gäller blommor funkar det.
Gillar skuggbilder med långa ben har några själv.
Påskgodis får man hålla sej ifrån men det går bra
det med, kul med lite olika påskkärringar påskharar
fanns inte när jag växte upp inte som jag kommer ihåg
i alla fall.
Läcker gul färg på påsktårtan, lite lik den på vårt hus:-)
Ha en skön helg :-)

Klimakteriehäxan sa...

Dina rosa blombilder slår mina - för du har blå himmel bakom, det har inte jag ... det är smällar man får ta!

byblixtra sa...

Så vackert med körsbärsblommorna. Stockholms stad har många fina planteringar i krukor som man kan inspireras av. Den på bilden är kanske från Täby?