torsdag 18 april 2019

Påskkärringar med mera

Precis som ifjol avstår jag också i år från att delta i flygturen till Blåkulla, ryggeländet ni vet;-) Tänker dock bjuda er på tre dagsfärska bilder samt en rolig lista som jag hittade hos min kollega Susanne.

Två levande påskkärringar
Såg faktiskt två levande påskkärringar på café Kardemumma i Enebyberg idag. Både mamman och hennes söta dotter fikade där och njöt av 18 graders värme. Synd att mamman vänder ryggen till, för hennes fräknar var betydligt bättre bevarade än dotterns.


Fyra ”döda” påskkärringar
Ja, så hittade jag även fyra ”döda" påskkärringar i marsipan på bageriet hos den lokala ICA. Det var faktiskt maken som upptäckte dessa minst sagt annorlunda figurer som man kunde köpa med sig hem för 45 respektive 50 kronor. Riktigt roligt måste jag säga.




Vem är det som levererar påskäggen?
- I Tyrol och i kanadensiska Quebec är det hönan.
- I Schweiz är det göken.
- I Finland är det trollen.
- I Tyskland och USA är det Påskharen.
- I området kring Alsace är det storken eller påskharen.
- I Tjeckien binder unga män en kvast med färggranna band. Sen går de runt och viftar med den mot unga kvinnor och tigger ägg eller något gott att äta.

Och Orsakullan vill idag veta om påskmust och julmust är samma sak. Ärligt talat har jag inte den blekaste, då jag inte dricker sötsliskiga drycker. Har faktiskt aldrig druckit påsk- respektive julmust.

Det är Orsakullan som uppfunnit den roliga utmaningen ”April 30 dagar”.

14 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Levande påskkäringar är ju söta! Än har jag inte sett till någon.
Mina ickelevande sover i källaren. Era var annorlunda. Tiderna förändras, förr var de väl svarta.
Min elkvast var urladdad, så jag gav upp flygningen.

Att det är påskharen som levererar äggen i Tyskland har jag förstått sen länge. Det har bara kommit hariga hälsningar därifrån.
En underbar och solig dag idag, helt fantastisk!

Ditte sa...

Trevligt att få se några levande påskkärringar från hemmatrakterna. I Spanien finns de inte alls. Och jag har inte direkt saknat dem heller-
De fyra mer stelnade varianterna gillades.
Lite kreativt nytänk här. Känner att jag kan behöva det.
Kul lista om påskäggen. Men inser att eftersom jag är i Spanien så blir det inga påskägg.
Vad gäller påsk och julmust så är det sak samma. Bara etiketterna som byts. Dricker inte heller detta, men har läst på.
Önskar dig en fin påsk. Och vädret verkar ju helt perfekt...

Susjos sa...

Tack för info om påskkärringarna! Glada är vi att ingen blir så lätt insläppt igenom porten! Lite skillnad var det när vi bodde i hus!

FREEDOMtravel sa...

Roliga och annorlunda marsipanfigurer! Jag tror att jul- och påskmust är samma sak, men du har inte missat något ;)

Anki sa...

Har lyckat undgå alla påskkärringar även i år - och Blåkulla fick klara sig utan mig.
Kul lista! Här har vi en liten familjefejd med barnbarnens mamma Lina - hon hävdar bestämt att det är Påskharen som kommer med påskäggen! Så fel hon har - det är ju Påsktuppen - det vet väl alla!

Ama de casa sa...

Har inte alls sett till några påskkärringar. Jag kom inte iväg till Blåkulla igår, men inte hade turen att hitta såna finingar på hemmaplan som du gjorde :-)

Där ser man varför jag aldrig får några påskägg nuförtiden, det finns tydligen inga leverantörer här i Spanien :-D

Emma, Sol som sol? sa...

Mmmmmm påskmust! Gu så gott! Just kanske för att man endast dricker det vid en så begränsad period.

Haha, roliga marsipanfigurer, de var något uppnästa om man säger så!

Vem/vad som kommer med påskäggen i Sverige, det är väl ännu ett olöst mysterium!

Hehe, läste igenom min kommentar innan jag postade för en gångs skull och undrade vad jag skrivit. Vad är påskäggen för något? tänkte jag när jag läste det som på-skäggen. Svenskan är fantastisk med de sammansatta orden och jag fattar inte varför folk envisas med att särskriva. Det är ju helt fantastiskt vilka ord vi kan "tillverka"!

nalta norrland sa...

Uppnästa påskkärringar i 08a land.
Jag har faktiskt inte sett en enda levande påskkärring hittills denna påsk.

Livet är väl vad det nu är och jo jag har deppat klart å försöker komma ur det svarta hål jag ramlade ner i efter tisdagens okuliga diagnos.
Det blev ett helt annat besök än jag hade förväntat mig och det blev värre än jag hade kunnat tänka mig.

Ha en fin Långfredag och en Glad Påsk, kram

Carita Liljendahl sa...

Det var roligt info om påskkärringar, både om levande och döda och gröna i nunan :-D

Paula sa...

De första marsipanhäxorna var härliga, de gröna kanske passar bättre på Halloween?
Har laddat med lite godis hemma ifall några påskkäringar skulle komma på besök. Har inte bott på samma ställe tidigare år o dit upp i skogen var det ingen som hittade!
Must har jag visst smakat, godare än mången annan läsk, men som du så avstår jag söta drycker. Vi är ju så söta själva! Gla Påsk!

Guldkryckan sa...

Här har inga påskkärringar dykt upp ännu, vi brukar vara besparade från sådant tack och lov. Förorten du vet ;)

Mycket påskmust har det funnits i det guldkryckianska hemmet sen urminnes tider, så även i år. Gott gott :)

Nån tur till Blåkulla blev det inte för frugan i år heller, hon satsar på nästa år istället.

Tillönskar dig en fin påsk Bp.

Ha det bäst.

Klimakteriehäxan sa...

Julmust är gott till jul och påskmust är gott till påsk. Kan "spädas" med öl för mindre sötma! De två är sinsemellan väldigt lika, jag gissar på samma recept. Mellan de där helgerna dricker jag nästan aldrig en droppe läsk.

Anni sa...

Vi drack julmust till påskmaten. Den som spar han har.

Eva Trillian sa...

Kul att få veta vem som leverar äggen i olika länder :)