torsdag 11 april 2019

Tråktorsdag





Att tänka efter före är ingen dum idé, men som ni vet är det inte min styrka direkt.

Ryggstöd
Sjukgymnasten som nuförtiden kallas fysioterapeut, vilket ju låter betydligt snofsigare föreslog häromdagen att jag skulle inhandla ett ryggstöd. Landstinget skulle till och med betala notan. Nu är jag ju inte den som väntar i minst tre veckor för att få en tid hos en ortoped så idag stövlade jag in på apoteket istället.

20 procent rabatt
Som medlem hos Apoteket fick alla som handlade för mer än 350 kronor 20 procent rabatt idag. Perfekt ju, för det där ryggstödet var inte billigt precis.

Tekniskt totalt obegåvad
Väl hemma försökte jag klura ut hur man sätter på korsetten. Gjorde såklart fel, men till slut satt ryggstödet på plats. Ja, och här kom det där med att tänka efter före in. Det är inte stödets fel att jag nu inte kan ”knäppa” jeansen längre, än mindre bära åtsittande t-shirts. Eller jo, det är det;-) Suck!

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

14 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Du ser, du ska lyssna på mig! Sa inte jag till dig för länge sedan att skaffa ett sådant där bälte? Eller det kanske var min mamma jag sa till ...

Men jättebra att du skaffat ett, det ger dig stöd och avlastning. Visst kan du ha tighta t-shirtar, det är bara det att du får ha dem innanför bältet, helt enkelt.

Fnissade dock när jag ser sista bilden. Koko? Finskan är verkligen ett mysterium!

Geddfish ♥ sa...

Bravo!
Ett sådant har jag liggande här hemma. Fick det av sjukgymnasten för många år sedan och då hjälpte det finfint vid vandringar. Det är nog 10 år sedan. Tyvärr så funkar det inte på mig längre vid mina skov. Men mitt onda strålar ju ut neråt vänster höft, när det bär till. Just nu är det kolugnt.
Nej, man får pröva sig fram. Och du kan sätta korsetten utanpå jeansen, spelar ingen roll.

nalta norrland sa...

J har typ nått liknande fått från rehab för nått år sen å han har det utanpå kläderna å nej icke då han jobbar.

Ditte sa...

Som jag förstått av ena dottern som är sjukgymnast kan dessa bälten
vara bra "avlastare" för ryggen och minska smärtan. Perfekt med rabatt. För egen del hade jag, precis som du, genast gjort slag i saken.
Något förbryllande att få på det men du lyckades. Bra jobbat!
Jeansen kommer du att kunna knäppa men t-shirts får du ha utanpå. Eller övergå till utanpå-skjortor.
Tråktorsdag? Ja, på sitt sätt men hjälper ryggstödet så är mycket vunnet.

Paula sa...

Oj, det låter både lite skönt och lite jobbigt. Hoppas att det hjälper! för så himla bekvämt är det ju inte. Och kanske inte så klädsamt så du vill helst gömma det under kläder. Hoppas du får nytta av det innan sommarvärmen sätter in, då kan det ju bli något svettigt. Krya på dig!

Anki sa...

Tycker inte det var någon tråkig torsdag ... tvärtom skulle jag säga, för det var väldans bra att du skaffat ett sånt där ryggstöd och jag hoppas du får stornytta av det!

Steve sa...

Då är det bara att gå upp en storlek på jeans och avstå tajta T-shirts. Hoppas nu bara att ryggen får avlastning och lindrar dina besvär.

Ama de casa sa...

Hoppas din rygg blir gladare av att få hjälp och stöd av det där ryggstödet. Då är det ju värt att brallorna ramlar av ;-) Jag skulle inte heller ha väntat.

Hade en sån där mojäng när jag hade mina ischiasproblem i förhistoriskt tid. Kallade den "dubbeldraget" och den hjälpte rätt bra. Tog med den till Frankrike när jag åkte på ridläger med ett tjejgäng. Då hade flera nytta av den eftersom vi trillade av lite hit och dit ;-)

Hoppas att värken är betydligt mindre nu med den där grejen och när det kommer till brallorna så är en rekommendation att använda hängslen :-)

Johanna sa...

Hoppas ryggstödet hjälper tills du får träffa ortopeden! De kunde väl åtminstånde gjorde den i en snyggare färg. typ hammarbygrön eller ifk orange :)

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Jag förstår dig, ibland är det bättre att ta saken i egna händer istället för att vänta :-o. Tycker överlag man får vänta lite väl ofta och länge :( . Hoppas detta ska vara bra för dig :)

Stare Ström sa...

Aldrig blir det som man hade tänkt sig! Hoppas att det hjälper dig i alla fall. Tänkt på det där med mjukisbyxor???

svar: Råttorna är visst av papper! Utklippta siluetter.

Christian sa...

Skyll på anvisningarna det brukar jag göra... :)

FREEDOMtravel sa...

Hjälper den då? Hoppas!! Dyr? Inte i närheten av min medicin tror jag... Jag vågade inte ens skriva på bloggen haha. 4500 kronor per engångsdos, alltså jag svimmar ... Skattepengar finansierar största delen, men jag har ju aldrig utnyttjat några bidrag eller förskolor eller skolor eller nåt annat, så det kanske är min tur ;) Fysioterapeut är ett bra ord tycker jag (och överensstämmer med danskan och norskan) men ibland glömmer jag ... Och landstinget heter ju inte heller landstinget längre ... utan Region Stockholm ;)

Carita Liljendahl sa...

Känner igen mig i det där med att följa / förstå anvisningar... inte lätt!
Får massage mot mina ryggproblem, har haft lyckan att hitta en massör som känner min kropp och vi samarbetar perfekt.