söndag 1 januari 2017

Skyltsöndag #86

Senast den 1 januari inföll på en söndag var 2012 – allt enligt mina ”efterforskningar” alltså. Bara fem år sedan, men då höll Pumita fortfarande i Skyltsöndagen. Så det är liksom en liten premiär för mig och er som deltar i temat att fira Nyårsdagen med att lägga upp skyltar. För er del betyder det att ni slipper mina oskarpa bilder på fyrverkerier som jag brukar envisas med att ta och lägga upp här på bloggen - åtminstone idag;-) I stället visar jag skyltarna jag hittat under den gångna vecken. Enjoy!

Claes-Göran

Googlade ”Faith Freedom” och hittade bara olika sajter med religiös anknytning. Så jag väljer att tolka skylten (nästan) ordagrant: Tro på frihet!


Året 2016 var ett hemskt år med tanke på allt som hände i världen. Önskar mig att skyltens budskap sträcker sig även över 2017. Gärna längre än så.


Mellandagsrean här i Täby Centrum var helt galen kan jag säga. Den här skyltningen hos Carlings bekräftar det. Men dessa tre figurer slapp i alla fall leta parkeringsplats i timmar, som många fick göra under mellandagarna.


Inköparna på Ö&B hade ingen bra dag på jobbet när de beställde julpryttlar. Hur mycket som helst reades ut där efter julen. När jag såg de här tomtarna kom jag osökt att tänka på ryska militärparader. Fast den svenska jultomteparaden är betydligt mera ledig om man säger så. Kolla gevären – jag menar julgranarna;-)


”Big Sexy Sale” hos Hunkemöller. Suck! Har då aldrig sett en liknande skyltning för herrunderkläder. Diskriminering på högsta nivå om ni frågar mig. För att undvika missförstånd så menar jag alltså att herrarna disrimineras här;-)


Det är en himla tur att jag har dyskalkyli. För om jag inte led av den sjukdomen så skulle jag kanske börja räkna på hur många toalettpappersblad jag använder för olika behov och hur många dagar/veckor det skulle ta mig att nå 1 500 meter.


Ha en fin fortsättning på Nyårsdagen nu!

Pumita
har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.
Alla skyltare hittar ni här.

24 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Bra tolkning! :D)
Måste säga att ni har ett alldeles speciellt mode och utseende där i Täby. :D) Eller är det bara hos Carlings kanske? :))

God fortsättning och en kram ♥

Emma, Sol som sol? sa...

Freedom och Faith är låtar av George Michael som ju tyvärr gick bort alltför tidigt.

Hmmm... 1500 meter... Säg att du vid ett Nr 1-besök (som sonen säger) gör av med 25 cm och du gör besöket 4 ggr per dag, det blir en meter. Vid ett Nr 2-besök gör du för enkelhetens skull av med en meter. Två meter om dagen, det blir 750 dagar. Men eftersom ni är två så blir det ju för ett år. Ungefär... Ev magsjukor eller förstoppningar ej inräknat.

God fortsättning på det nya året!

Kolonilotta sa...

Har aldrig gillat kläderna hos Carlings.

Allt det pappret kanske behövs framöver i stockholm när vinterkräksjukan kulminerar...
Tur jag verkar vara imun mot den!

Både öb och rusta brukar ha tokrea på deras julpynt nu. Smart för den som vill förnya och spara lite slantar.

Men Claes-Göran har verkligen blivit tråkig tycker jag. Skärpning!

P.s nu är jag inne på ostbrickan. Spricker snart! :) D.s

Geddfish ♥ sa...

Jag börjar med sista skylten - och ler. Jag är definitivt ingen dyskalkylist. Precis som Emma i sol som sol, så räknar jag ut sånt här. Mycket ekonomisk är jag vid inköp. Och handlingspåsar - köper jag aldrig! Ser till att vara beväpnad med rygga. Nåja, vi är som vi är - olika ;)

De andra konstiga modena, vad säga om dem? Ja, du bjuder på härligt skratt, och det var ju meningen!
Luta dig tillbaka och känn dig nöjd. Inget mer drama här!
Nyårs skyltsöndags kram ♥

nalta norrland sa...

Kunde ha nämnt George Michael och att hans solokarriär började med debutalbumet Faith... men det antar jag ju att Du vet.

För övrigt så gillar jag Din tolkning av den ryska Tomteparaden :)

nalta norrland sa...

svar Jag ogillar all "fusk" cola å dit räknar jag allt förutom Coca Cola som är den enda colan som räknas i detta sammanhang ;-)
Jag dricker alltså enbart Coca Cola.

Ett av mina "nyårslöften" förutom att jag ska gå 9 mil *Vasaloppet* så har jag tänkt göra mer saker jag mår bra av, roliga saker och ja sånt som gör att jag mår bättre.
Idag har jag då påbörjat min "Vasaloppet-promenad" samt gjort en aktivitet ihop med lilla familjen som ingår i Må Bra :) bilder från detta lär dyka upp på en blogg nära Dig ;-)

Carita Liljendahl sa...

Hahaa! Statistikern i mig räknade en gång i höstas ut hur länge 64 toapappersrullar skulle räcka. Har 14 kvar och tror jag kommer ganska rätt i mina gissningar.
Mellandagsresans rusning i TC kan jag föreställa mig!
Annars gillar jag Claes Görans skyltningar (samma som Claes Ohlsson?) ... att de kan variera sig i all enkelhet.

Anki sa...

Skyltfönstret hos Carlings ... ja,vad säger man? Helknäppt tycker jag då...
Tomteparaden ho ÖB - ja den ser nog lite militärisk ut!
Hm ... försöker vara ekonomisk och jämför priserna per meter, eller kg... när det går alltså, men matte är jag annars usel på - så att försöka räkna ut hur länge ett visst antal meter räcker - nix... det hoppar jag nog över :)

Olga T sa...

Skyltar innehåller mycket budskap. Önskar som Claes-Göran inför 2017. Örnhuvuden på skyltdockor såg jag i Milano. De fotona blev inte så bra, annars har jag fotat en del skyltfönster där.

KajsaLisa sa...

Håller med clas Göran, hoppas på ett bättre 2017. Sen håller jag med dig om att underklädesskyltningen är rätt fånig. Så fick du in nästan en halv mil toapapper på bilden, inte illa. Lägger upp en skylt Söndag i morgon.

Unknown sa...

God fortsättning och hoppas ditt år blir ett riktigt höjdarår. Härligt att du får rivstarta såhär.
/Kiki

Susanne ❤️ sa...

C-G sätt att hedra George Michael med hans låtar , blir nog tråkigt om man inte vet varför dessa ord sitter där men tycker det var ganska fint ändå ❤
Tack för alla dina härliga skyltar och tolkningar du är och förblir bäst !!
Stor kram och önskar dig ett underbart bloggår 2017
Kram

Eva Trillian sa...

Nog hade det varit skönt med ett mindre dramatiskt år i år ... men det verkar ju redan kört :/
1500 meter papper ... säger inget om det är tunnare än Trumps löften ;)
Bra skylt-start :) Ser fram emot att följa era skyltar under 2017!

Days by Johanna sa...

Härliga skyltar och det verkar spännande och gå där i täby, mycket skojjiga skyltningar! :)

Tack, behöver bloggen nu när det är tufft i livet, bra och skriva av sig. Den blaffiga annonsen skall bort, skall bara bli färdig och fixa det, så tills dess får du försöka stå ut med den! :)

Susanne sa...

Skrattar gott pt dina tolkningar av bilderna Inter just nu på tunn.elbanan och glädjen mina medpassagerare med mina kluckande ;)

Anita Malta sa...

Först och främst önskar jag dig en riktigt bra fortsättning på det nya åter Beate och tackar för det gångna. Det är alltid lika roligt och givande att följa dina spännande och variationsrika inlägg. När det gäller Twitter och Instagram så lär inte jag heller överge blogglandia :)

Ja, nu känns det som det räcker med oro och elände runt om på vår jord. Naturkatastrofer kan vi dessvärre inte rå på men önskar såå att människor kunde acceptera och respektera varandra istället för att förstöra och förgöra. Så C-G´s budskap får gärna hänga kvar även om den hjälper föga.

Skönt att slippa trängas under mellandagsrean, onekligen en lustig skyltning där hos Carlings men vad gör man inte för att få uppmärksamhet.

Hahaa.. din fantasti alltså, jultomtar med gevär, nej, nej, det vill vi helst slippa. När det gäller skyltningen hos Hunkemöller så måste jag säga att det var ett ovanligt fult tygstycke till överdel :) Dyskalkily, sjutton det går ju inte ens att stava till ! Kram från Sarawak ❤

LissenTo sa...

Budskapen på dom två översta skyltarna är som ledord för 2017.
Vi får hoppas ...........


God fortsättning

cat sa...

Jag skulle då rakt inte vilja räkna ut hur mycket dasspapper jag använder. Troligen väldigt mycket.
Ser att du redan har fått skylt ett tolkad. George Michael var en av mina stora tonårsförälskelser när det begav sig.
Tomteparaden är rätt söt :-)

Anni sa...

Dasspappret får mig att tänka på när vi åkte till fjälls och lilla svärmor var med. Hon bodde ensam i den lilla lägenheten och vi sex bodde i den större. När hon skulle gå och handla frågade hon om det var något vi behövde och jag bad henne köpa just dasspapper. Vi fick en rulle. För henne räckte en rulle i en vecka, för oss var den slut på en dag.

Numera, när vi bara är fyra i hushållet, brukar jag förklara för min man att det finns utmärkta lager i butikerna som vi kan utnyttja istället för att köpa hem allt ...

cat sa...

Lady är sitt namn till trots allt annat än en dam. Hon bara tutar och kör och bryr sig inte om i fall det är någon människofot i vägen. Hon har lyckats med att två år i rad trampa på exakt samma två tår på mig. Hon väger sisådär 650 kg.

Maria sa...

Tänker att C-G kanske syftar på George Michael??

Ditte sa...

Tänkte som en del andra på George Michael när jag såg "Faith & Freedom" men att tro på frihet är ju stort i sig och det gör jag verkligen.
Mellandagsreor hoppar jag över men att se en bild är klart lugnare.
Log åt tomtedjävlarna som var ute och paraderade. Kan förstå att de blev över.
Och inte är det direkt så nödvändigt att räkna ut pappersåtgången, finns annat som är roligare. T.ex att räkna ut priser på bra flygbiljetter.
Omväxlande och rolig skyltning med klockrena kommentarer från dig.

Susjos sa...

Haha,vilken tomteparad, och julgranarna kan man absolut tro är gevär!
Tänkte direkt på George Michael jag också när jag såg Clas-Görans skyltning, ser att du fått det tolkat av flera före mej!

FREEDOMtravel sa...

FREEDOM-skylten gillas! :)